خاوازی:

نقش انسان‌ها در فرآیند بیابانزایی را نباید نادیده گرفت/ عرصه بیابان‌های کشور ۲ برابر سطح تولید غذا است

وزیر جهاد کشاورزی سطح بیابان‌های کشور را ۳۲ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این سطح بیش از ۲ برابر سطح تولید کنونی غذا است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی با اشاره به اینکه بحث مقابله با بیابانزایی حائز اهمیت است، اظهار کرد: صنعت تولید غذا روز به روز در حال افول است، درحالیکه ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور داریم که این سطح بیش از ۲ برابر سطح تولید غذاست.

وی پدیده بیابانزایی را بسیار هوشمند و خاموش دانست و افزود: نکته قابل توجه در پدیده بیابانزایی این است که نقش انسان‌ها در این فرآیند در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین برنامه مقابله با این پدیده باید بسیار هوشمند باشد چرا که دقیقا ساختار بیابانزایی همانند ویروس است با این تفاسیر که این پدیده خاموش است.

خاوازی با تاکید بر برنامه جامع و کامل مقابله با بیابانزایی بیان کرد: بحث پیشگیری از بیابانزایی بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر قرار باشر سرعت ایجاد این پدیده، انتشار و رخداد آن را کنترل کنیم، هرچقدر انرژی بگذاریم، این امکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخورد و نگاه ما به سرزمین باید نگاه بیابانی باشد و حتی مناطق سبز را  بیابان ببینیم تا از سرعت فراگیری بیابان  در کشور جلوگیری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مقابله با بیابانزایی مختص به زمان و دولت خاصی نیست، بیان کرد: برخورد ما با پدیده مقابله با بیابانزایی باید مستدام و دائمی باشد.

وی با بیان اینکه دانش نو و بومی در مقابله با پدیده بیابانزایی تاثیر بسزایی دارد، گفت: سامانه ای که سال گذشته راه اندازی شد، از نوع دانش بومی است که در آن ۹۵ تجربه به اثبات رسیده و این دانش به سرعت باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بخشی از پدیده مقابله با بیابانزایی به سازمان جنگل ها مربوط است، افزود: شکی نکنید که ۸۰ میلیون مرتع به سمت بیابان شدن در حال پیشروی است و با این دیدگاه باید نگاه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت کشاورزی حفاظتی ۲۰۰ هزار هکتار بود، بیان کرد: هم اکنون کشاورزی حفاظتی به ۸۰۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده است که این امر در حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی تاثیر بسزایی دارد.

خاوازی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف کشاورزی رصد و پایش بشدت باید گسترش یابد، بیان کرد: در حال حاضر بخش مردمی از جمله بخش های مغفول مانده که سازمان جنگل ها می تواند بر آن کار کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه سالیانه ۱۲ میلیون هکتار تحت تاثیر تخریب سرزمین است، تصریح کرد: در تعریف سرزمین اعداد کمی وجود ندارد، اما اگر ۱۰ درصد این عدد باشد، عمق فاجعه زیاد است چرا که در بحث امنیت غذا بسیار اهمیت دارد.

در حاشیه مراسم روزجهانی مقابله با بیانزایی وزیر جهاد کشاورزی بیاد مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران  فقید ایسنا و ایرنا در محوطه سازمان جنگل ها نهال کاشت.

این نشان یادبود، به پاس کمک‌های جامعه رسانه‌ای کشور در محوطه سازمان جنگل‌ها غرس شد . 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار