مایک پمپئو: زمان آن رسیده که حضور نظامی‌مان را در افغانستان کاهش دهیم

وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن تاکید بر خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان گفت مبارزه با تروریسم نباید متوقف شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز گفت: مبارزه با تروریسم نباید متوقف شود، اما زمان آن است که میزان حضور نظامی مان را در افغانستان کاهش دهیم.

پمپئو در خصوص نحوه خروج آمریکا از افغانستان گفت: ما برای دو چیز خیلی سخت کار کردیم: یکی اینکه جوانانمان را به وطن بازگردانیم - و داشتیم این کار را می‌کردیم- و دوم اینکه از ایمنی و امنیت آمریکا در منطقه مطمئن شویم، نه فقط در افغانستان، بلکه در برابر القاعده و داعش در همه جای (جهان). برای همین روی آن کار کردیم.

وی افزود: ما داعش را از بین بردیم. این یک مشکل واحد در افغانستان نیست. ما خلافت (داعش) را در سوریه نابود کردیم. ما عملیات بزرگ مبارزه با تروریسم در جنوب شرقی آسیا اجرا کردیم و بعد در درک فعالیت‌های القاعده در افغانستان پیشرفت‌هایی کردیم. روزی که ما از قدرت کنار رفتیم، کمتر از ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان باقی مانده بودند. این موفقیتی عظیم بود. زمان آن است که افرادمان را به کشور بازگردانیم. باید مراقب القاعده و افزایش تروریسم افراطی در همه جا باشیم، نه فقط در افغانستان.

پمپئو در خصوص نیروهای باقی مانده آمریکایی در افغانستان گفت: (تعداد نیروها) را در افغانستان به صفر برسانیم. در واقع شک دارم تعدادشان به صفر برسد. چون هنوز تعدادی نیرو برای حفاظت از توانایی مان برای داشتن سفارتخانه در آنجا باقی می‌ماند. ما باید مطمئن شویم که هر گونه آمادگی و توانمندی نظامی داریم. می‌دانم که خیلی‌ها نگران قدرت گرفتن دوباره طالبان هستند. طالبان یکی از قومیت‌های آنجاست. ما در آنجا پشتو داریم، تاجیک داریم، افراد بسیار مختلفی در افغانستان زندگی می‌کنند. افغان‌ها باید رو به جلو گام بردارند. آن‌ها باید کار درست را انجام دهند. ما میلیارد‌ها میلیارد دلار منابع برای این کار در اختیارشان قرار دادیم. ما آماده بودیم به اختصاص بخشی از آن وجوه برای کمک به آن‌ها در تقویت توانمندی‌های سازمانی و نظامی شان ادامه دهیم، اما زمان آن است که جوانانمان را به وطن بازگردانیم.

پمپئو در واکنش به گزارش ادعایی پنتاگون مبنی بر اینکه آمریکا به جنگ هسته‌ای با چین، روسیه و کره شمالی نزدیک می‌شود گفت: در واقع من دیروز این گزارش را به دقت خواندم. بیشتر آن درست و دقیق بود، اما در موارد معدودی هم اشتباه کرده بودند. اما این نکته زیرکانه و دقیق است. آمریکا از تنها کشور‌هایی است که مدت‌ها از مدرن سازی توانمندی‌های هسته‌ای اش و اطمینان از درست بودن راهبرد‌های هسته‌ای اش خودداری کرد. با کاری که دولت اوباما کرد، (وضعیت ما) بدتر شد. خوشحالم که تیم بایدن تاکنون اجازه پیشبرد مجموعه ویژه‌ای از برنامه‌های مدرن سازی هسته‌ای را در صورت پاسخ کنگره داده است. فکر می‌کنم این واقعاً چیز خوبی است. اگر به فهرست کشور‌هایی که الان از آن‌ها نام بردید نگاه کنید،کره شمالی، چین، روسیه، همه قدرت‌های هسته ای، ما تمرکز زیادی روی موضوع گسترش تسلیحاتی و اطمینان از این داشتیم که راهبرد درست، اعم از راهبرد درست نظامی و راهبرد درست دیپلماتیک اتخاذ کنیم و قطعاً آمادگی مناسب هسته‌ای داشته باشیم تا توان بازدارندگی در برابر دشمنانی را که نام بردید داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار