نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد؛

تاکید دستگاه دیپلماسی ایران بر مذاکرات بین‌الافغانی

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت: تاکید دستگاه دیپلماسی کشورمان بر مذاکرات بین‌الافغانی است تا به ناآرامی در این کشور پایان داده شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد، به دغدغه‌‌های بخش خصوصی با تشدید ناآرامی‌ها در افغانستان (به عنوان یک بازار هدف مهم برای تولیدات استان)، اشاره کرد و گفت: در پی وقوع اتفاقات اخیر، نقش پررنگ‌تر طالبان در اداره امور افغانستان محتمل خواهد بود و این مسئله قطعا تغییراتی را در حوزه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت.

او افزود: حال از آن جا که بخش بیشتری از طالبان تحت تاثیر سیاست‌های پاکستان است، شاید نقش این کشور در مناسبات و روابط اقتصادی افغانستان بیش از گذشته برجسته شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: طالبان در طول ۲۰ سال گذشته از ارتباطات وسیعی برخوردار بوده است و با کشور‌هایی مانند چین، روسیه، آمریکا، برخی کشور‌های عربی و ... ارتباطات نزدیکی برقرار نموده، چرا که هر یک از بخش‌های طالبان دارای گرایشات متفاوتی هستند و اما نکته قابل توجه دیگر آن است که طالبان از یکپارچگی گذشته برخوردار نیست و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید



سیادت بیان کرد: تحولاتی که در طول دو دهه گذشته در افغانستان رخ داده و به تقویت فضای مدنی و بهبود جایگاه زنان، آزادی نسبی رسانه‌ها و... منجر شده است، با این اوصاف به نظر می‌رسد حتی اگر طالبان حکومتی یکپارچه‌ای در این کشور ایجاد کند؛ این دستاورد‌های ارزشمند که در متن جامعه افغانستان نهادینه شده، از میان نخواهد رفت.

او تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور ما نیز باید از طریق ارتباطاتی که دارد ضمانت‌های لازم و کافی را برای تداوم مبادلات اقتصادی و حفظ امنیت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در افغانستان، برای فعالان اقتصادی فراهم کند. تاکید دستگاه دیپلماسی کشورمان بر مذاکرات بین‌الافغانی است تا به دهه‌ها ناآرامی در این کشور پایان داده شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: بعید است که کشور‌های اروپایی و آمریکایی در آینده افغانستان جایگاه جدی داشته باشند، چرا که فضای امنیتی تا سال‌ها بر افغانستان حاکم خواهد بود، لذا غیرمحتمل است که کشور‌های اروپایی و آمریکایی بیش از این سهمی در صحنه سیاسی و اقتصادی این کشور داشته باشند. با این حال پیش بینی می‌شود که نقش پاکستان در مناسبات اقتصادی افغانستان افزایش یابد.

سیادت اظهار کرد: هر چند که ترکیه نیز به دنبال آن است که حضورش را به عنوان نماینده ناتو در افغانستان تثبیت کند؛ به طوری که تاکنون آمادگی خود را جهت اعزام نیروی نظامی به منظور حفظ فرودگاه کابل اعلام کرده، اما بعید می‌دانم که نقش اقتصادی ترکیه در افغانستان پررنگ‌تر از گذشته شود. در واقع افزایش حضور اقتصادی هر یک از کشور‌ها در آینده افغانستان بستگی به ریسک پذیری آنان دارد.

او افزود: آن چه که مسلم است تا مدت‌ها روابط اقتصادی با افغانستان با ریسک بیشتری همراه خواهد بود؛ با این حال پیش بینی می‌شود ایرانی‌ها با ارتباطات خوبی که با ملت افغانستان دارند و همچنین وابستگی بازار این کشور به تولیدات ایرانی، با پذیرش ریسک بالاتر، فرصت‌های بیشتری را در این کشور برای خود فراهم کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که بایستی بین مسائل سیاسی و اقتصادی تفکیک قائل شده و از مداخله در مسائل سیاسی این کشور پرهیز شود. متاسفانه ملت افغانستان همواره قربانی سیاست‌های منطقه ای، جهانی و جنگ‌های نیابتی بوده اند و خدای ناکرده اگر کمبود کالا در افغانستان ایجاد شود، بیشترین آسیب را ملت رنجیده افغانستان متحمل خواهد شد؛ لذا دولتمردان ایرانی باید با بررسی همه جانبه مسائل انسانی و اقتصادی، مناسبات اقتصادی با کشور افغانستان را تدوام ببخشند مگر آنکه مانع جدی پدیدار شود.

سیادت بیان کرد: امروز فعالان اقتصادی ایرانی که در بازار و کشور افغانستان سرمایه گذاری کرده اند، نگران اثرات تحولات اخیر هستند. توامان بخش عمده‌ای از نیاز بازار افغانستان از محل واردات تامین می‌شود و توقف تجارت از مرز‌های مختلف این کشور، به معنای بحران‌های بعدی برای مردم رنجدیده افغانستان خواهد بود.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار