مروری بر سرنیزه رضاخانی علیه حجاب زن ایرانی

حادثه مسجد گوهرشاد در تیرماه ۱۳۱۴ در پی اعتراض به مسئله‌ تغییر لباس و ممنوعیت حجاب رخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رضاخان که سیاست‌های ضدمذهبی و دینی اش معروف و تابع غرب بود قصد داشت در زندگی خصوصی مردم دخالت کند، اما این رویه با مخالفت‌های مردم همراه بود به گونه‌ای که یکی از نمونه‌های آن در تیر ۱۳۱۴ خورشیدی در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد و باعث شد به مشروعیت رضاخان آسیب وارد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) درباره این قضیه میفرمایند: «یک عده مردم مؤمن برای خاطر مقصودی در یک جای مقدسی جمع شدند و مأمورین دولتی ریختند، این‌ها را کشتند.» از همان زمان تا به امروز که کشور ایران یکی از قطب های مهم در منطقه خاورمیانه محسوب می گردد بحث حجاب زنان و تاثیر آن در پیشرفت های شخصی آن ها و همین طور حضور بانوان محجبه در عرصه های گوناگون ملی و بین المللی داغ است.

به هر حال در افق سیاسی- انقلابی جمهوری اسلامی ایران  قیام مسجد گوهرشاد یک اتفاق تاریخی در دفاع از حجاب و ارزش‌های اسلامی و اعتراض به سیاست‌های خصمانه شاه پهلوی بود که با قتل عام وحشتناک و فجیعانه تعداد زیادی از مردم به پایان رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این روز به نام روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در سالروز واقعه‌ خونین کشتار مردم معترض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، ابعاد حادثه مسجد گوهرشاد را براساس بیانات رهبرانقلاب اسلامی مرور میکند.

تقابل اندیشه های ضد دینی رضاخان با اعتقادات مردم

بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.