ثبت نام هزار و ۶۹۰ نفر در طرح سپاس در استان قزوین

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت: از سال ۹۵ تا کنون، هزار و ۶۹۰ نفر در طرح سپاس ثبت نام کرده اند.

مدرسی مدیر کل انتقال خون استان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت: از سال ۹۵ که طرح سپاس در استان آغاز شد تا کنون هزار و ۶۹۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده که ۱۹۰ نفر از آنان امسال پذیرش شده اند.

به گفته مدرسی، فقط ۳ درصد از پذیرش شده‌ها بانوان هستند.

وی درباره طرح سپاس گفت: سلول‌های بنیادی خون ساز در بدن هر فرد مسئول ساختن اجزای خون هستند و یکی از روش‌های درمانی قطعی بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج مثل بدخیمی‌ها، اختلالات ژنیتیکی، پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز است.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: شرط اول برای پیوند، سازگاری ژنتیکی (سازگاری بافتی HLA) سلول‌های بنیادی بیمار و اهدا کننده است.

مدرسی افزود: از آنجایی که اهدا کننده مناسب در بین افراد خانواده و نزدیکان بسیار محدود و تقریبا ۳ درصد است، هدف مرکز سپاس کمک به بیماران برای یافتن اهدا کننده مناسب از میان افراد غیر خیشاوند است.

او، سن عضویت در طرح سپاس را بین ۱۸ تا ۳۵ سال بیان کرد.

به گفته مدرسی، انگیزه بالا برای کمک به بیماران، نداشتن بیماری‌های قلبی و عروقی، خونی، کلیوی، دیابت، بیماری‌های عفونی منتقل از خون مثل ایدز، هپاتیت و مالاریا و همچنین نداشتن سابقه سرطان در بین خویشاوندان نزدیک از دیگر شرایط عضویت در این طرح است.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: افراد داوطلب بعد از مشاوره و معاینه پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهدا کننده سلول‌های بنیادی ثبت نام می‌شوند.

به گفته مدرسی، از افراد پذیرش شده دو نمونه خون گرفته و به مرکز سپاس در تهران ارسال می‌شود تا آزمایش‌های ژنیتیکی و سازگاری انجام شود.

وی اضافه کرد: نتایج در پرونده ثبت و در صورت نیاز بیمار با همان ژنیتیک از اهدا کننده دعوت می‌شود تا به مرکز سپاس مراجعه کند.

مدیر کل انتقال خون استان افزود: سلول های بنیادی خونساز طی دو تا سه هفته در بدن اهدا کننده جایگزین  می شوند .

مدرسی اضافه کرد: داروی G-CSF ساهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته و تزریق زیر جلدی آن عوارض خاصی برای اهدا کنندگان  به همراه نداشته است، برخی اهدا کنندگان ممکن است با تزریق این دارو دچار درد عضلانی و استخوانی یا سردرد شوند که با مصرف مسکن های ساده یر طرف می شود .

به گفته او ، اهدای سلول های بنیادی هزینه ای برای اهدا کننده ندارد .

مدیر کل انتقال خون استان گفت: اهدا کننده در تمام مراحل قبل از شروع پیوند می‌تواند انصراف دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.