باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

قاچاق خوراک دام، گرفتاری این روز‌های دامداران / دام‌های گرسنه و آبستن راهی کشتارگاه می‌شوند!

دامداران خراسان جنوبی در حالی این روز‌ها با کمبود علوفه دست و پنج نرم می‌کنند که خوراک دام به جای اینکه به دامداری ها برسد، قاچاق می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیش از ۹ ماه است که دامداران گرفتار تأمین نهاده‌های دامی و گرانی علوفه هستند؛ خشکسالی‌های بی سابقه شرایط را به قدری سخت کرده که نهاده‌های یارانه‌ای کفاف نیاز دام‌ها را نمی‌کند و قیمت کنسانتره و جو در بازار آزاد سر به فلک کشیده است.

دامداران زحمتکش منطقه عشایری بارنجگان زیرکوه می‌گویند: مراتع منطقه تا پارسال به قدری سرسبز بود که نیازی به خرید علوفه دولتی و حتی آزاد نبود اما امسال مراتع خشکِ خشک هستند و دام ها چون علوفه‌ای برای خوردن پیدا نمی‌کنند، هر روز لاغر و لاغر‌ تر می‌شوند.

قاچاق نهاده‌های دامی، عامل گرانی علوفه

گرانی نهاده‌های دامی کم بود که حالا قاچاق خوراک دام، قوزِ بالا قوز صنعت دامداری شده است.

موسوی رستگار نماینده دامداران خراسان جنوبی یکی از عوامل افزایش قیمت نهاده‌های دامی را قاچاق آن می‌داند و می‌گوید: دولت باید هر چه زودتر جلوی قاچاق دام به کشور‌های عراق و افغانستان را بگیرد و از سوی دیگر واردات علوفه را در دستور کار قرار دهد.

او البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند که خوراک دام هم باید به موقع به دست دامدار برسد چرا که علوفه در برخی مواقع به دلیل باقی ماندن بیش از حد در گمرکات، قابل استفاده نیست.

او بیان می‌کند: هیچ گونه تناسبی بین تولید و فروش محصولات لبنی وجود ندارد و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

تسهیلات خرید علوفه در مقابل قیمت خرید پایین گوشت و شیر، دامدار را مقروض‌تر کرد

در سه ماه نخست امسال ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین نهاده‌های دامی به خراسان جنوبی اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش داشته است.

عصمتی پور مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی می‌گوید: از ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته ۴۳ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده و ۳۹ میلیارد تومان آن برای خرید نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید


او ادامه می دهد: خشکسالی اخیر در تمام کشور تقاضا برای خرید علوفه خشبی را افزایش داده و سبب شده که دامداران و تعاونی‌ها نقدینگی خود را از دست بدهند.

عصمتی پور با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی بیان می‌کند: ۲۵ درصد نهاده‌های دامی با ارز دولتی توزیع می‌شود اما قیمت علوفه‌های خشبی ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی و کرایه حمل و نقل افزایش داشته اظهار می کند: از پارسال تاکنون قیمت شیر و گوشت افزایش نداشته و باعث نارضایتی دامداران شده است.

وقتی دام‌ها در نبود علوفه راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند

گرانی علوفه کار را به جایی رسانده است که دخل و خرج دامداری جور در نمی‌آید؛ دامداران دیگر توان خرید علوفه و سیر کردن شکم گوسفندان را ندارند و اینجاست که دام‌ها به جای پروار شدن، سر از کشتارگاه‌ها در می‌آورند.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ما گفت: کاهش نقدینگی تعاونی‌ها و دامداران، خشکسالی‌های اخیر، کرونا، تحریم‌ها و مدیریت‌های نادرست باعث شده که دامداران دیگر توان خرید علوفه‌های خشبی را نداشته باشند.

او افزود: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی در استان، ۲۰ تا ۲۵ درصد دام‌ها به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شوند.

قوسی اظهار کرد: تا چند سال گذشته ۸۰ درصد تأمین نهاده‌های دامی از مراتع استان بود که با خشکسالی اخیر تنها ۲۰ درصد مراتع پاسخگوی نهاده دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۱۰۰ درصد علوفه مورد نیاز دام‌ها به صورت دستی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.