طرح چهار ماده‌ای چین برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای سوری خود طرح چهار ماده‌ای را برای حل بحران سوریه ارائه داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین  در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در  روز شنبه، پیشنهاد چهار ماده‌ای چین را درباره حل بحران سوریه ارائه داد.

وانگ در این دیدار حمایت قاطعانه چین را از سوریه برای حفظ وحدت و عزت سوریه اعلام کرد و در ادامه پیشنهاد چهار ماده‌ای چین را تشریح کرد:

اولاً، باید به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. چین خواستار احترام به انتخاب مردم سوریه، کنار گذاشتن توهم تغییر حکومت قانونی و اجازه دادن به مردم سوریه برای تعیین سرنوشت کشورشان به دست خود است.

ثانیا، رفاه مردم سوریه باید در اولویت قرار گیرد و روند بازسازی کشور سرعت بگیرد. چین معتقد است که راه اساسی برای حل بحران انسانی در سوریه، رفع فوری کلیه تحریم‌های یک جانبه و محاصره اقتصادی سوریه است.

ثالثاً، باید از موضع قاطع در مبارزه با تروریسم حمایت شود. چین اصرار دارد که کلیه سازمان‌های تروریستی ذکر شده در شورای امنیت سازمان ملل باید سرکوب شده و استاندارد‌های دوگانه رد شوند.

چهارم، یک راه حل سیاسی اساسی و سازگار برای حل بحران سوریه باید ترویج شود. چین خواستار پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران سوریه به رهبری سوری‌ها و از بین بردن اختلافات میان همه جناح‌های سوریه از طریق گفتگو و  ایجاد بنیادی مستحکم برای ثبات، توسعه و احیای مجدد سوریه در دراز مدت است.

مقداد در پاسخ به اظهارات وانگ گفت: «سوریه با پیشنهاد چهار ماده‌ای چین موافق است و مایل است همکاری‌های خود را با چین در مورد حل بحران سوریه بیشتر تقویت کند.»

وزیر خارجه چین روز گذشته (شنبه) برای دیدار با مقامات ارشد دولت سوریه وارد دمشق شد. او در جریان سفر خود  با بشار اسد،  رئیس‌جمهور سوریه، دیدار کرد و در اظهاراتی بر حمایت چین از سوریه برای مقابله با تروریسم تأکید داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار