طرح ملی انتقال نفت گوره - جاسک هفته آینده به‌ بهره‌برداری رسمی می‌رسد

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، صادرات نفت خام از پایانه نفتی جاسک برای اولین بار در هفته آینده رخ خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تزریق نفت در مسیر طرح راهبردی انتقال نفت گوره - جاسک انجام شده و نفت در آخرین مراحل رسیدن به جاسک است، گفت: این طرح عظیم در روز‌های آینده با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد. هم‌اکنون حدود دو ماه است که تلمبه‌خانه شماره ۲ و دیگر بخش‌های عملیاتی، در وضعی پایدار برای انتقال نفت به پایانه جاسک قرار دارند و تزریق و انتقال نفت به خط در وضعی پایدار انجام می‌شود.

او تصریح کرد: نفت به‌زودی به پایانه انتهایی این طرح می‌رسد و در پایانه جاسک نیز با اقدام‌های انجام‌شده، آمادگی برای دریافت و سپس بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تاکید بر این که بیش از ۲۵۰ شرکت توانمند داخلی در این طرح مشارکت داشته اند، تأکید کرد: تجهیزات مورد نیاز این طرح با استفاده از توان ایرانی ساخته شده و بیش از ۹۱ درصد از آن‌ها کاملاً ساخت ایران هستند؛ از جمله پمپ‌های استفاده‌شده در این طرح که تماما ایرانی بوده و این پمپ‌ها اکنون عملیاتی هستند و پس از چند مرحله آزمون در این مرحله وضع پایداری دارند؛ تختال و ورق ترش، خطوط لوله انتقال نفت، شیر‌های ۴۲ اینچ، خطوط و تأسیسات مورد نیاز برق و پوشش خاص لوله‌ها در برابر خوردگی نیز از دیگر موارد هستند.


بیشتر بخوانید:


هفته آینده نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک صادر می‌شود

رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد: با توجه به تکمیل طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک، طی روز‌های آینده نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک صادر می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات ارسال نفت خام از مبدأ گوره در آخرین روز‌های اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد، افزود: این محموله نفت خام اکنون در چندکیلومتری پایانه جاسک قرار دارد و به‌زودی با به پایان رساندن مسیر حدود یک هزار کیلومتری خط لوله و رسیدن به پایانه جاسک و آغاز صادرات، هدف متنوع‌سازی مبادی صادراتی نفت خام کشور محقق می‌شود.

دهقان همچنین بیان کرد: ظرفیت صادراتی پایانه جاسک را در این مرحله ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام است و ساخت داخل نیز، سهم بیش از ۹۰ درصدی در اجرای این طرح ملی داشته است.

بر اساس این گزارش، طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک، با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، در جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود.

این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار