۵ سرمربی مطرح فوتبالی که بدون تیم مانده اند

فاصله زیادی تا آغاز فصل جدید لیگ‌های اروپایی باقی نمانده است و با این حال ۵ سرمربی شناخته شده، هدایت هیچ تیمی را بر عهده ندارند.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی شیوع ویروس کرونا، دنیای فوتبال هم ماه‌های سختی را پشت سر گذاشته است.

از آن جایی که درآمد باشگاه‌ها کمتر شده است، سرمربیان هم برای تقویت تیمشان با مشکل مواجه شده اند و از طرف دیگر برای کسب نتایج خوب تحت فشار هستند.

پیش از انتشار ویروس کرونا هم سرمربیان امنیت شغلی کافی نداشتند، اما این رویه در فصل اخیر به اوج خود رسید و در میانه‌ها و پس از فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ شاهد اخراج‌ چند سرمربی بودیم. به همین دلیل چندین نام بزرگ در عرصه سرمربیگری در حال حاضر بدون تیم هستند.

با توجه به این که بیشتر باشگاه‌های اروپایی برای فصل جدید به دنبال حفظ ثبات روی نیمکت سرمربیگری تیمشان هستند، برخی از این سرمربیان بزرگ ممکن است برای مدت قابل توجهی بدون تیم بمانند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به ۵ سرمربی مطرح که در حال حاضر بدون تیم هستند و با هیچ باشگاهی قرارداد امضا نکرده اند.

۱- زین الدین زیدان

حضور دوم زین الدین زیدان در رئال مادرید آن طور که باید پیش نرفت، اما این اتفاق به خاطر کم کاری زیدان رخ نداد. زیدان در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رئال مادرید را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساند. تیم او تا آخرین هفته شانس قهرمانی در لالیگا را هم داشت، اما در نهایت قافیه را به رقیب همشهری باخت و به نایب قهرمانی بسنده کرد.

او در ۳ فصل پیاپی با رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. زیدان با رئال مادرید سابقه ۲ قهرمانی در لالیگا را هم دارد و ثابت کرده که از نظر تاکتیکی و مدیریتی مربی کاربلد و ماهری است.

طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی زیدان منتظر است تا دوران سرمربیگری دیدیه دشان در تیم ملی فرانسه به پایان برسد. مرد فرانسوی می‌خواهد سرمربی تیم ملی کشورش شود و ظاهرا اولین گزینه برای جایگزینی دشان است.

۲- آنتونیو کونته

آنتونیو کونته یکی از موفق‌ترین سرمربیان اروپا در دهه گذشته است. او در آغاز دهه گذشته یوونتوس را متحول کرد و قبل از پذیرش هدایت چلسی، ۳ قهرمانی سری آ را برای تورینی‌ها به ارمغان آورد.

او در نخستین فصل حضورش در انگلیس با چلسی عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرد. با این حال، بعد از یک فصل ناامید کننده که با آبی پوشان لندنی به رده پنجم لیگ برتر رسید، استمفوردبریج را ترک کرد.

یک سال بعد، کونته به عنوان سرمربی اینترمیلان انتخاب شد. او اقتدار نراتزوری را برگرداند و آن‌ها در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تنها با یک امتیاز کمتر از یوونتوس در رده دوم قرار گرفتند.

کونته با اینترمیلان در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ عنوان قهرمانی سری آ را به دست آورد و به سلطه ۹ ساله یوونتوس در لیگ ایتالیا پایان داد. با این حال پس از شیوع ویروس کرونا اینتر میلان از نظر مالی تحت فشار قرار گرفت و مدیران باشگاه به سرمربی خود اطلاع دادند که برای حفظ تعادل مالی باشگاه، مجبورند چند تن از بهترین بازیکنان تیم را بفروشند.

سرمربی ایتالیایی نتوانست با سیاست‌های نقل و انتقالاتی باشگاه موافقت کند و تصمیم گرفت اینتر میلان را ترک کند. این سرمربی ۵۱ ساله با پذیرش هدایت تاتنهام در ارتباط بود، اما اسپرز‌ها در نهایت نونو اسپیریتو سانتوس را به عنوان سرمربی خود برگزیدند.

کونته در حال حاضر بدون تیم است، اما به لطف کارنامه درخشانی که دارد، این رویه برای او طولانی نخواهد شد.

۳- فرانک لمپارد

لمپارد پس از قبول هدایت چلسی در سال ۲۰۱۹ بسیاری از بازیکنان جوانان چلسی را به تیم اصلی فراخواند، اما در سال دوم حضورش در این تیم نتوانست آبی‌ها را به یک مدعی در لیگ برتر تبدیل کند.

نتایج بد در ابتدای سال ۲۰۲۱ باعث شد تا چلسی لمپارد را اخراج و توماس توخل را جایگزین او کند. با وجود جایگاه نه چندان مطلوب در لیگ برتر، چلسی با هدایت توخل قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

پس از قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا، توخل سرمربی قبلی تیمش را یکی از عوامل موفقیت آبی‌ها در لیگ قهرمانان عنوان کرد.

قبل از پیوستن به چلسی، لمپارد با دربی کانتی عملکرد خوبی داشت. به نظر می‌رسد کار در یک تیم کوچک‌تر لیگ برتری برای لمپارد مناسب‌تر است.

از لمپارد به عنوان جایگزین گرت ساوتگیت به عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس یاد می‌شود، اما ساوتگیت پس از رساندن سه‌شیر‌ها به فینال یورو ۲۰۲۰، احتمالا سِمت خود را تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ حفظ خواهد کرد.

۴- ارنستو والورده

والورده قبل از برکناری از بارسلونا در ژانویه ۲۰۲۰، با این تیم ۲ بار قهرمان لالیگا شد و در سال ۲۰۱۸ نیز قهرمانی در کوپا دل ری و سوپرجام اسپانیا را تجربه کرد.

او پیش از پذیرش بارسلونا در سال ۲۰۱۵ نیز با اتلتیک بیلبائو به قهرمانی سوپرجام اسپانیا رسیده بود. والورده از زمان ترک بارسلونا با هیچ تیمی قرارداد امضا نکرده است.


بیشتر بخوانید


۵- پائولو فونسکا

پائولو فونسکا در فصل اخیر سرمربی آ. اس رم بود. او در ۱۶ سال گذشته سابقه کار سرمربیگری دارد، اما تنها ۲ سال را در ۵ لیگ معتبر اروپایی سپری کرده است.

او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ هدایت شاختار دونتسک را بر عهده داشت و با این تیم به قهرمانی جام حذفی و لیگ برتر اوکراین دست یافت.

در رم، فونسکا توانست تیم را تابع روش و سبک خود کند، اما در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ که بسیاری از بازیکنان آ اس رم درگیر مصدومیت بودند و تیم نتایج خوبی کسب نمی‌کرد، مالک جدید باشگاه تصمیم به قطع همکاری با او گرفت.

فونسکا آ اس رم را به رده هفتم سری آ هدایت کرد، اما این انعکاس منصفانه توانایی‌ها و تجربه او نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار