ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از تکذیب خبر درگذشت یک نویسنده تا برگزار نشدن جایزه ادبی پروین اعتصامی

هفته گذشته دختر فریدون بدره‌ای از نویسندگان و مترجمان پیشکسوت کشورمان، خبر درگذشت پدرش را تکذیب کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات کشورمان رخ داد که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صلاحیت کامل را در امور اسناد و مدارک دارد

در تازه‌ترین جلسه شورای اسناد ملی ایران، بر صلاحیت کامل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در امور اسناد و مدارک کشور و یکپارچگی یادمان‌های روسای جمهور تاکید شد.

در جلسه ۳۵۹ شورای اسناد ملی ایران، موضوع یادمان رؤسای جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرارگرفت و مقرر شد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مستندات موضوع را در اختیار اعضای شورای اسناد ملی ایران قرار دهد.

همچنین هر یک از اعضای این شورا ضمن بررسی این موضوع در حوزه وظایف و مسئولیت‌های خود، نظرات خویش را در جلسه آتی شورا مطرح خواهند کرد، تا پس از بحث و بررسی تصمیم لازم اتخاذ و به مراجع ذی ربط اعلام شود.

خبر درگذشت فریدون بدره‌ای تکذیب شد

در پی انتشار خبر‌هایی مبنی بر درگذشت فریدون بدره‌ای، شهرزاد بدره‌ای، دختر این نویسنده و مترجم پیشکسوت در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در ایران خبری پخش شده که می‌خواهیم این خبر را تکذیب کنیم، من در کنار پدر (در آمریکا) هستم و ایشان حالشان خوب است.

او افزود: امروز صبح، حدود یک ساعت پیش (به وقت آمریکا) این خبر را به ما دادند. من با آقای جربزه‌دار (مدیر انتشارات اساطیر و از ناشران آثار فریدون بدره‌ای) هم صحبت کردم و گفتم حقیقت ندارد و تکذیب کنید.

برگزیدگان جایزه ملک‌الشعرای بهار معرفی شدند

چهارمین جشنواره ملی انجمن‌های ادبی (جایزه ملک‌الشعرای بهار) با محوریت «طرح پیشنهادی برای سال ۱۴۰۰» برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

دبیر کارگروه امور انجمن‌های ادبی در خصوص این دوره از جشنواره ملی انجمن‌های ادبی اظهار کرد: در چهارمین جشنواره ملی انجمن‌های ادبی در تمامی آثار دریافتی وجوه ادبی متنوع همچون شعر، داستان و طنز مورد بررسی قرار گرفت و گستره جغرافیایی انجمن‌ها، توجه به جذب گروه‌های مخاطب بیشتر و جدیدتر برای کار فرهنگی و ادبی، توجه به قابلیت‌های فرهنگی هر منطقه و استفاده از ابزار‌های ارتباطی جدید از جمله فضای مجازی از ملاک‌های تأثیرگذار در انتخاب‌ها طرح‌ها بود.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین مطرح کرد: این جشنواره که در دوره چهارم خود شاهد پویایی انجمن‌های ادبی در این رقابت و روندی مثبت و روبه رشد بود، هر سال هم‌زمان با مجمع عمومی انجمن‌های ادبی برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ امکان اجرای آن فراهم نشد. امید می‌رود پس از ریشه‌کنی ویروس کرونا و پایداری سلامت جامعه، شاهد بالندگی بیش از پیش مجموعه‌های فعال ادبی و در نتیجه تشکیل سومین مجمع عمومی انجمن‌ها باشیم.

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به پاییز موکول شد

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: از آنجایی که ناشران به دلیل گرانی کاغذ نتوانستند کتاب هایشان را منتشرکنند نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تابستان امسال برگزار نمی‌شود. احتمالا این رویداد ادبی در نیمه دوم سال برگزار شود.

وی درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در نیمه دوم امسال اظهار کرد: کار‌های مقدماتی اجرای نمایشگاه مجازی کتاب تهران از جمله اختصاص یارانه به این نمایشگاه مراحل اجرایی شدن را طی می‌کند. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم در تلاش است که بستر برگزاری این رویداد فرهنگی را آماده کند. مسئولان فرهنگی دولت بعدی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را برگزار خواهند کرد.

جایزه ادبی پروین اعتصامی تا پایان دولت دوازدهم برگزار نمی‌شود

مصطفی راضی جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مجری برگزاری جایزه ادبی پروین اعتصامی است. در صورتی که شورای انقلاب فرهنگی دستورالعمل برگزاری این جایزه ادبی را به معاونت فرهنگی ابلاغ کند ما آن را اجرا می‌کنیم، ولی موضوع این است که برگزاری این رویداد ادبی هنوز به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چند روز پیش به یکی از خبرگزاری‌ها گفت امیدواریم جایزه ادبی پروین اعتصامی برگزار شود. با توجه به تجربه اجرای این رویداد فرهنگی می‌گویم برگزاری این رویداد ادبی در چند روزه باقی مانده از دولت دوازدهم میسر نیست. می‌توان جایزه ادبی پروین اعتصامی را تا پایان سال برگزار کرد. به دلیل اینکه دو سالانه است و برگزاری آن روز و زمان خاصی ندارد. جوایزی مانند جایزه ادبی جلال آل احمد زمان مشخصی دارند.

کاهش عناوین کتاب دست از سر صنعت نشر بر نمی‌دارد

از ابتدای تیرماه سال جاری تا امروز ۴ هزار و ۴۸۴ عنوان کتاب منتشر شد. از میان آثار منتشر شده در این مدت ۳ هزار و ۳۲۰ عنوان کتاب تالیفی و هزار و ۱۶۴ عنوان ترجمه بودند. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۳۳۱ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی هزار و ۱۵۳ عنوان کتاب در بازار نشر عرضه کردند. شمارگان کتاب در مجموع به ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۲۰۹ نسخه رسید.

بیشترین متوسط شمارگان کتاب در بخش کمک آموزشی با هزار و ۴۴۳ نسخه، کودک و نوجوان با هزار و ۴۳۷ نسخه و فلسفه با هزار و ۲۸ نسخه و کمترین متوسط شمارگان کتاب در بخش‌های علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی و علوم اجتماعی دیده می‌شود. این درحالی است که تعداد عناوین منتشرشده در همین مدت سال گذشته به ۶ هزار و ۸۲ عنوان می‌رسید. در آن زمان ۴ هزار و ۸ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۷۸ عنوان ترجمه منتشرشده بود. همچنین ناشران تهرانی ۴ هزار و ۷۴۲ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۳۴۰ عنوان منتشرکرده بودند. این آمار نشان می‌دهد تعداد عناوین منتشرشده از ابتدای تیرماه امسال تا امروز نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.