مرمت نقاط گردشگرپذیر در بافت تاریخی کرمان

شهردار منطقه پنج شهرکرمان گفت: بافت تاریخی شهر کرمان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد وشامل آثار تاریخی زیادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی‌اکبر قطب‌الدینی، شهردارمنطقه پنج کرمان با بیان اینکه بافت تاریخی شهر کرمان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، گفت: بیشترین آثار تاریخی شهر کرمان مثل «قبه سبز»، «خواجه اتابک»، «یخدان مؤیدی»، کتابخانه «ملی» وغیره در بافت تاریخی قرار دارد.

او افزود: در احداث پارک‌ها و بهسازی و بازسازی پیاده‌رو‌ها، به‌دلیل تاریخی و قدیمی بودن، از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره می‌بریم.

قطب‌الدینی، با اشاره به مرمت مکان‌هایی که امکان حضور گردشگر در آن‌ها بیشتر است؛ ازجمله موزه «بانو حیاتی» و کتابخانه «ملی» گفت: مسیر رفت‌وآمد به این اماکن و پارک‌های در حال احداث و در حال بازسازی نیز برای افراد دارای معلولیت، بهسازی شد.

او به بهسازی فرهنگ‌سرا‌های این محدوده، بهسازی مسیر‌های رفت‌وآمد به اماکن تاریخی، تعویض ۵۰ درصد کف‌سازی و تعویض و اصلاح سیستم روشنایی و نورپردازی پارک «ریاضیات» اشاره کرد و گفت: روشنایی پارک‌هایی مانند «انقلاب»، پارک میدان «امام حسین (ع)»، پارک «خواجه‌خضر»، «قبه سبز»، میدان «شهدا» (مشتاق) و دیگر پارک‌های سطح منطقه، تأمین شد.

شهردار منطقه پنج کرمان افزود: همچنین خیابان «شریعتی»، بخشی از خیابان «تجلی»، «قدمگاه»، سه‌راه «گلبازخان» و سه‌راه «سادات خوشرو» نورپردازی شد.

قطب‌الدینی، با اشاره به اینکه در این مدت، اطراف میدان «شهدا» برای اجرای بازار دست‌فروشان به‌طور کامل بهسازی شد، گفت: حتی مسیر‌های دسترسی به این بازار، پیاده‌روسازی، و اتصال این پیاده‌رو‌ها به بازار میوه و تره‌بار ابتدای خیابان «۱۷ شهریور»، بهسازی شد.

او از پیاده‌روسازی خیابان «گلبازخان» نیز خبر داد وبیان کرد: از آنجاکه بافت تاریخی، در مرکز شهر قرار دارد و بیشتر شهروندان به این منطقه رفت‌وآمد دارند؛ بنابراین، تلاش کردیم هر نقطه که دسترسی افراد با مشکل مواجه بود، یا پیاده‌رو، نورپردازی، و یا مسیر افراد دارای معلولیت اشکالی داشت، اصلاح کنیم.

شهردار منطقه پنج کرمان، به مرمت خیابان «شهید باهنر» و اطراف شهرداری منطقه پنج و دیوار‌های مسیر «خواجه اتابک» اشاره کرد و گفت: مرمت و اصلاح اماکن و مسیر‌های محدودۀ این منطقه، با رعایت ضوابط و در نظر گرفتن شرایط و شکل هر محله و هم‌خوانی با بافت آن منطقه انجام شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر، کل دیوار‌های حوزۀ علمیه واقع در خیابان «تجلی» را بازسازی و رویۀ کار را مرمت کردیم.

او با اشاره به رعایت ضوابط مربوط به بافت تاریخی گفت: همواره تلاش کردیم ضوابطی که اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ما تعیین کرده، رعایت کنیم و با میراث فرهنگی تعامل مطلوبی داشته باشیم.

قطب‌الدینی افزود: همچنین در دورۀ اخیر، مجموعۀ ورزش‌های ساحلی شامل شش زمین ورزش ساحلی ازجمله فوتبال، والیبال، هندبال، کبدی، کشتی، کاراته و سپک‌تاگرا، در پارک قلعه «دختر و اردشیر» اجرا شد که در سطح کشور کم‌نظیر است.

او با اشاره به اصلاح پیاده‌روسازی خیابان «شریعتی»، از میدان «شهدا» تا سه‌راه «شمال‌جنوبی»، گفت: از دیگر برنامه‌های امسال، بازسازی و بهسازی پارک «باغ‌ملی» است که طراحی آن رو به پایان است.

قطب‌الدینی افزود: بهسازی پارک «طالقانی» هم در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به بازسازی و بهسازی محوطۀ اطراف «یخدان مؤیدی» طی امسال گفت: جدول‌گذاری میدان «شهدا»، رفیوژ وسط خیابان «شمال‌جنوبی»، خیابان «امام (ره)» و پارکینگ «محمودیه» در نزدیکی بازار بزرگ کرمان نیز در دستور کار است.
شهردار منطقه پنج کرمان، از روشنایی بازار «قلعه‌محمود» طی پارسال خبر داد و گفت: این بازار کف‌سازی شد؛ ضمن اینکه برای کمک به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشی از بدنه‌سازی این بازار را نیز ما انجام خواهیم داد.

قطب‌الدینی اظهار کرد: در حال حاضر، طراح و مشاور در حال کار بر روی اتصال بازار «قلعه‌محمود» (ضلع جنوب خیابان امام) و بازار «قلعه» (ضلع شمال خیابان امام) از طریق معاونت شهرسازی و معماری شهرداری است که موجب باززنده‌سازی این بازار خواهد شد.

او افزود: جهت احیا و تأمین امنیت بازار «قلعه‌محمود»، یک غرفه اجاره کردیم و در اختیار دستگاه‌های امنیتی قرار دادیم.
انتهای پیام/ح

برچسب ها: پیاده رو ، بهسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.