مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبرداد؛

تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در مزارع آبزی پروری خراسان شمالی

مهدی میرقراچولو گفت : حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی پارسال در مزارع آبزی پروری خراسان شمالی تولید شد که پیش بینی می‌شود این میزان امسال به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   مهدی میرقراچولو مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : ماهی قزل‌آلای خال قرمز، بومی ایران و جزو گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود.

او گفت : از مرکز تحقیقات شیلات کشور می‌خواهیم که گونه ماهی قزل آلای خال قرمز که در منابع آبی این استان وجود دارد مورد مطالعه قرار دهند زیراکه این گونه ماهی برای پرورش بسیار مناسب و درآمدزا است.


بیشتر بخوانید 


میرقراچولو با بیان اینکه ماهی قرمز قزل آلای خال قرمز در زیستگاه‌های این استان بومی است افزود: این ماهی باید پس از مطالعه اصلاح نژاد شود و تخم و یا لارو آن در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد، به دلیل اینکه زیستگاه این ماهی منابع آبی استان است.

مدیرامور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استخر‌های ذخیره آب، چشمه سار‌ها و استخر‌های پیش ساخته بهترین مکان برای پرورش ماهی خال قرمز است و بهره برداران بخش کشاورزی باید با استفاده از استخر‌های دومنظوره تولید را بالا ببرند که خود باعث افزایش درآمد خانوار‌ها نیز خواهد شد.

میرقراچولو با بیان اینکه منطقه روستای دشت در گرمه بهترین فضا برای پرورش ماهیان گرمابی و سردابی است گفت : این منطقه باید به قطب مزارع پرورش ماهی تبدیل شود، اما متاسفانه از منابع آبی درست بهره برداری نمی‌شود این در حالی است که در بیشتر استان‌های همجوار به این موضوع بیشتر پرداخته اند.

او از بهره برداران بخش کشاورزی که دارای منابع آبی مناسبی از جمله روستا‌های مهنان، بازخانه، حمزانلو خواست تا به پرورش ماهی بپردازند. 

او خواستار استفاده از استخر‌های پیش ساخته پرورش ماهی در بیشتر روستا‌های این استان شد و افزود: حتی می‌توان در قالب طرح‌های مشاغل خانگی ماهی پرورش داد که نسبت به سایر شغل‌های درآمد مناسب تری نیز دارد.

میرقراچولو شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی را  ۹۰ و مزارع سردابی را  ۹۷ فقره اعلام کرد که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.