دانش: طالبان با تسلط بر برخی از مناطق نشان داد که هیچ تغییری نکرده اند

معاون دوم رئیس ‌جمهور افغانستان گفت: گروه طالبان با تسلط چند روزه بر برخی از مناطق کشور نشان داد که این گروه هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش، معاون دوم رئیس ‌جمهور افغانستان امروز یکشنبه (۳ اسد/ مرداد) در صفحه فیسبوک خود نوشت: گروه طالبان با تسلط چند روزه بر برخی از مناطق کشور نشان داد که این گروه هیچ تغییری نکرده است؛ تنها تغییری که به میان آمده این است که این گروه با اشتباهات جامعه جهانی و کشورهای دور و نزدیک دیگر، مشروعیت نسبی به دست آورده و امروز خود را فاتح جنگ قلمداد می‌کند.

معاون دوم رئیس ‌جمهور افزوده است: گروه طالبان با ارتکاب جنایات ضد بشری و جنایات جنگی خود و با قتل عام و تیرباران مردم بیگناه در هر منطقه‌ای که تسلط یافته و همچنین با تخریب اموال عامه و زیربناهای کشور و ربودن زنان و دختران برای نکاح اجباری با اعضای این گروه و با سرکوب آزادی بیان و خاموش‌ساختن صدای رسانه‌های آزاد محلی و ده‌ها عمل نامشروع دیگر نشان دادند که نه تنها حقوق بشر و حقوق زنان و آزادی بیان و حقوق مدنی شهروندی برای آنان مفهومی ندارد، بلکه اعمال آنان کاملا در مغایرت و تضاد با احکام شریعت محمدی قرار دارد.

دانش بیان داشت: در چنین شرایطی وظیفه علما سنگین‌تر از هر کسی دیگر است. علما باید نشان دهند که چنین اعمالی توهین آشکار به اسلام و دیانت است و طالبان نه تنها مجاهد نیستند، بلکه دین و شریعت را هم لکه‌دار ساخته‌اند.

معاون دوم رئیس ‌جمهور اضافه کرد: «برخورد نادرست و خوشبینی ناسنجیده نسبت به پروسه صلح و دعوت گروه طالبان به هر نشست و کنفرانس بین‌المللی و قباحت‌زدایی و بلکه مشروعیت‌دادن به این گروه تروریستی و فشار آوردن بر حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان و سرانجام هم خروج شتاب‌زده نیروهای خارجی و تنها گذاشتن دولت و مردم افغانستان در مقابل حملات تروریستی و تهاجمات وحشیانه طالبان، اشتباه نابخشودنی جامعه بین‌المللی بود که هرگز قابل جبران نیست و در قبال آن، جامعه جهانی تا ابد در مقابل ملت بزرگ افغانستان شرمسار بوده و احساس گناه خواهد کرد.»

دانش افزوده است: جامعه بین‌المللی هم‌اکنون درک کرده که طالبان هرگز طرفدار یک صلح واقعی نیست و به جنگ و خشونت بیشتر می‌اندیشد تا راه حل سیاسی. به گفته وی، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و اعلامیه مشترک ۱۶ ماده‌ای کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ناروی و ناتو در نشست مشترک ۲۲ جولای ۲۰۲۱ در رم و تاکید بر پنج عنصر کلیدی در توافقنامه صلح نشان‌دهنده نگرانی آنان از عملکرد طالبان است.

گفتنی ‌است که چند روز پیش،‌ نشستی در رم با شرکت مقام‌های کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ناروی و ناتو برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست بر آتش‌بس فوری و دریافت راه حل سیاسی در افغانستان تاکید کردند.

وزارت امور خارجه افغانستان از اعلامیه مشترک این کشورها و سازمان‌ها استقبال کرده‌است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.