تراژدی تکراری کمبود مرغ، این بار بخاطر گرما!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: بررسی کارشناسی سازمان‌های جهاد کشاورزی و تجربه همه ساله نشانگر آن است که با آغاز فصل گرما میزان عرضه مرغ کم می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرتضی اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با تشریح تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان، ۷ تصمیم این کارگروه برای تثبیت بازار مرغ استان را تشریح و علت کاهش عرضه مرغ در بازار استان را گرمای هوا اعلام کرد و گفت: بررسی کارشناسی سازمان‌های جهاد کشاورزی و دام پزشکی و نیز تجربه همه ساله نشانگر آن است که با آغاز فصل گرما میزان عرضه مرغ کم می‌شود و مقدار ورودی آن به بازار کاهش می‌یابد.

درحالی توپ کمبود مرغ در بازار به زمین «گرمای هوا» پاس داده می‌شود که این روز‌ها مرغ در بازار مشهد نه تنها کمیاب که نایاب شده است، گرمای هوا نیز پدیده جدیدی نیست و هر سال در فصل تابستان با این میزان از گرمای هوا مواجه می‌شویم، اما وضعیت بازار مرغِ این روز‌ها شباهتی با بازار مرغ در روز‌های گرم تابستان سال‌های قبل ندارد و مسئولان استان باید دلیل این بی ثباتی و کمبود در بازار مرغ را در دلایل دیگری جست و جو کنند.

با این حال او افزود: تولید گوشت مرغ در خراسان رضوی تحت تاثیر منفی گرمای زودهنگام و شدید هوا قرار گرفته به طوری که مقدار کنونی تولید این ماده پروتئینی نسبت به سال‌های پیش کمتر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ادامه داد: ضریب تبدیل نهاده یا خوراک طیور به گوشت در صنعت پرورش مرغ تحت تاثیر گرمای هوا و حساس نسبت به افزایش دماست به طوری که همزمان با گرم شدن هوا حجم تبدیل خوراک مورد مصرف مرغ به گوشت کاهش می‌یابد.

اشرفی بیان کرد: بر این اساس هرگاه هوا گرم شود و دمای آن بالا رود، وزن‌گیری جوجه در حال پرورش نسبت به غذایی که می‌خورد کمتر می‌شود.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: بر این اساس گرمای کم‌سابقه هوا ظرف دو هفته اخیر علاوه بر کاهش وزن‌گیری جوجه‌های در حال رشد در واحد‌های مرغداری همزمان با قطع جریان برق این واحد‌ها و افزایش تلفات جوجه‌ها سبب نزول میزان عرضه این ماده پروتئینی در بازار کشور شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تاکید کرد: این در حالی است که مقدار جوجه‌ریزی واحد‌های مرغداری فعال خراسان رضوی ظرف روز‌های نخست تا ۲۸ تیر ماه گذشته حدود ۹ میلیون قطعه بود که در مقایسه با مصرف ماهانه ۷/۷ میلیون قطعه‌ای آن در این استان بیشتر است.

اشرفی همچنین میزان مرغ آماده کشتار در استان را ظرف روز‌های ۲۶ تا ۳۱ تیر ماه گذشته یک میلیون و ۹۷۶ هزار و ۳۲۵ قطعه ذکر و اظار کرد: وزن این تعداد قطعه با محاسبه ۱۰ درصد تلفات طبیعی در روند تولید گوشت مرغ ظرف این شش روز سه هزار و ۳۴۴ تن و متوسط روزانه آن ۵۵۷ تن بود که پاسخگوی تقاضا و نیاز خراسان رضوی است.


تصمیمات تنظیم بازار برای تثبیت بازار مرغ

او مصرف مازاد بر تولید مرغ را در دیگر استان‌های کشور باعث اختلال در بازار این ماده پروتئینی در خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: کارگروه استانی تنظیم بازار به همین دلیل تصمیماتی گرفت تا به طور مستمر توسط دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مربوط مورد پیگیری جدی قرار گیرد و اجرا شود.

  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار «اعمال مدیریت دقیق و نظارت مستمر از سوی سازمان دام پزشکی بر روند صدور مجوز خروج مرغ از خراسان رضوی و همچنین خروج احتمالی غیررسمی و قاچاق این ماده پروتئینی از استان» را یکی از تصمیم‌های کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی برای عادی شدن وضعیت بازار مرغ اعلام کرد و ادامه داد: پیگیری جدی و تشدید نظارت بر این امر هم به نیروی انتظامی محول شده است.

اشرفی بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی همچنین ابلاغ کرد که سازمان دام پزشکی ضمن اعمال نظارت کنترلی بر میزان قطعه‌بندی مجاز مرغ در کشتارگاه ها، از انجماد آن در سردخانه‌ها نیز جلوگیری کند.

او تصریح کرد: تشدید برخورد با گران فروشی مرغ زنده و گرم، ممانعت از خرید مرغ زنده با قیمت بالاتر از قیمت مصوب و معرفی متخلفان به دستگاه‌های نظارتی از دیگر تصمیم‌های موکد کارگروه استانی تنظیم بازار با هدف عادی کردن وضعیت و تثبیت بازار مرغ در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تاکید کرد: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی مسئول پیگیری لازم برای جذب سهمیه مرغ منجمد مازاد به استان شد تا برنامه‌ریزی توزیع آن را نیز تدوین و ارائه کند.

 

منبع؛ خراسان

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار