شکایت کارگر از کارفرما نیازمند وکیل حقوقی نیست

مدیرکل روابط کار گفت: براساس قانون هیچگونه الزامی برای اختیار داشتن وکیل حقوقی از طرفین شاکی یعنی کارگران و کارفرمایان نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کوروش یزدان مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: براساس قانون هیچگونه الزامی برای اختیار داشتن وکیل حقوقی از طرفین شاکی یعنی کارگران و کارفرمایان نیست.

مدیرکل روابط کار ادامه داد: براساس آئین دادرسی کار و ماده ۲۲ قانون کار هر یک از طرفین می‌توانند برای خود یک نماینده تام الاختیار معرفی کنند و این نماینده نیاز به داشتن پرونده وکالت ندارد، بلکه آن شخص به نمایندگی از کارگر یا کارفرما در مراجع حل اختلاف با اختیار و آزادی کامل می‌تواند حضور پیدا کند و باید شخص آگاه نسبت به مسائل طرف شاکی باشد.

وی افزود: الزام کارگر به داشتن وکیل خلاف قانون است و چناچه اگر این اتفاق بیافتد حتما می‌توانند از طریق حوزه‌های بازرسی و سلامتی اداری کل وزارت تعاون یا از طریق سامانه پیامکی ۲۵۰۰ اقدام بفرمایند و شماره پرونده را ارسال کنند تا اداره روابط کار شخصا موضوع را پیگیری کند.

مدیرکل روابط کار تصریح کرد: گرفتن وکیل کاملا امری اختیاری است و تفاوت آئین دادرسی کار و آئین دادرسی مدنی در این است که در آئین دادرسی کار هیچ الزامی به انتخاب وکیل از مجموعه وکلای دارای پرونده وکالت دادگستری نیست بلکه نماینده‌ای که انتخاب می‌شود به جهت تسهیل امور است. دادرسی امور کارگران در مراجع حل اختلاف بصورت رایگان است و اصل دادرسی رایگان، کوتاه کردن تشریفات اداری است.

یزدان گفت: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار حد میانگین رسیدگی به پرونده‌های اختلاف میان کارگر و کارفرما به ۲۲ تا ۲۵ روز کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار