بی مهری‌ها و کم توجهی‌ها به برکات خط لوله صلح؛

طرحی که نام صلح را یدک می‌کشید به عدم سازش منجر شد

۱۶ سال پیش طرحی اقتصادی و بین المللی به نام خط لوله صلح، کلنگش بر زمین زده شد، طرحی که قرار شد گاز را از هرمزگان به سیستان و بلوچستان برساند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ۱۶ سال پیش طرحی اقتصادی و بین المللی به نام خط لوله صلح، کلنگش بر زمین زده شد. طرحی که در آن قرار شد گاز را از عسلویه در استان هرمزگان در مرحله اول به استان سیستان و بلوچستان برساند.

طبق برنامه ریزی انجام شده، خط لوله گاز  ۵ ساله به سیستان و بلوچستان رسید.  اما  سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها آغاز شد و تهدید کشور‌های پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت که از ایران، گاز خریداری نکنند. این اختلاف افکنی شیطان بزرگ، کارساز شد و بهانه جویی کشور‌های طرف قرارداد را به دنبال داشت.

گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان

مسئولان کشورمان که با این بی مهری همسایگان به طرح مواجه شدند، تصمیم گرفتند در حوزه گازرسانی، مهرشان را به مردم سیستان و بلوچستان بیشتر کنند.

با رسیدن لوله گاز به استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۹، اولین شهرستانی که در این استان پهناور از نعمت گازشهری بهره‌مند شد، شهرستان ایرانشهر بود.

نکته جالب قضیه این که بیش از یک دهه است که گاز عسلویه به ایرانشهر رسیده، اما از گاز شهری در این منطقه استقبال خوبی نشده است. که مهمترین دلیل آن، گرمای بیش از حد شهرستان ایرانشهر در طول سال است. این منطقه در فصول گرم سال، دمای بالای ۵۰ درجه را به دفعات تجربه کرده است.

این مسئله و نداشتن توان مالی در نواحی حاشیه شهرستان و برخی موضوعات دیگر از جمله قاچاق کپسول گاز، باعث عدم علاقه مردم به اشتراک گاز شهری شده است. برخی از آن‌ها که احتمالا به دنبال سوءاستفاده از کپسول گاز هستند، معتقد بودند که نیازی به این گاز ندارند چراکه در طول سال آنقدر دمای هوا گرم است که آبگرمکن و سایر لوازم گازی به کارشان نمی‌آید و با سیلندر‌های (کپسول) گاز تنها نیازشان که پخت و پز است را برآورده می‌کنند.

بالاخره تلاش‌های زیادی از جمله فرهنگ سازی و همچنین طرح‌های حمایتی مثل اعطای وام قرض الحسنه تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هزینه‌های گازکشی موجب شد درصد بالایی از مردم این منطقه از گاز شهری بهره‌مند شوند.

به گفته‌ مهرداد طاهری رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ایرانشهر، ۸۰ درصد منازل دارای گاز خانگی هستند و ۲۰ درصد باقیمانده یا در حاشیه شهر و روستا‌ها هستند و یا توان مالی اشتراک و گازکشی را ندارند.

خط لوله گاز

قاچاق کپسول گاز !

کشور پاکستان که بنا به تحریک آمریکا، وارد پروژه‌  عظیم صلح نشد، نیاز گازی مناطق مرزی‌اش با کشورمان را از طریق قاچاق تامین می‌کند.

این مسئله، باعث شده که با وجود گازکشی ۸۰ درصدی در شهرستان ایرانشهر، علاقه برخی سودجویان به کپسول گاز را بیشتر کند به طوریکه قیمت ۱۰ برابری هر سیلندر گاز نسبت به قیمت ۱۲ هزار تومانی مصوب دولت، اکثر افراد بیکار و بعضا کم درآمد را وسوسه‌ به قاچاق کند.

جالب اینکه این اختلاف قیمت تنها در این سوی مرز است و رساندن یک عدد کپسول به آن سوی مرز، قیمت‌ها را چندین برابر می‌کند.

فرماندار شهرستان ایرانشهر می‌گوید: با وجود اینکه در حال حاضر ۸ ایستگاه در سطح شهرستان ایرانشهر، کار توزیع سیلندر گاز را بر عهده دارند، توزیع سیلندر گاز در سطح شهرستان در چند روز گذشته با مشکلات و بی‌نظمی‌هایی از سوی متقاضیان مواجه شده و تعدادی از این افراد، در یکی از مسیر‌ها جلوی خودرو حمل سیلندر گاز را گرفته‌اند و اقدام به آتش زدن آن کرده‌اند.

به گفته‌  شعبانی  تعداد ۱۵۰ سیلندر گاز و خودرو دچار حریق شد، اما به کسی آسیبی نرسید.

سیلندرگاز

تغییر مسیر خط لوله صلح

قرار‌دادهای بین المللی که به هم خورد، قرارداد‌های داخلی امضا شد و طرح گازرسانی به زاهدان و شهر‌های در مسیر ایرانشهر به مرکز استان کلید خورد.

حالا هر روز بر تعداد افراد امیدوار و خوشحال افزوده می‌شد و چشم‌های زیادی منتظر بودند که کی، اولین شعله‌های گاز شهری در زاهدان روشن شود.

مسیر ۲۶۲ کیلومتری لوله‌گذاری بالاخره انجام شد و مهمترین دستاورد دولت در سال ۹۵ در سیستان و بلوچستان، مربوط به اسفند ماه این سال بود که مشعل گاز شهری در زاهدان با حضور  حسن روحانی روشن شد.

از آن زمان تاکنون با فراز نشیب‌های مختلفی که طرح لوله کشی گاز شهری در زاهدان داشت، به گفته‌  پنجابی مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان، با اجرای طرح ضربتی گازرسانی به منازل در سال ۹۷، بیش ازهزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط گاز تاکنون در زاهدان اجرا شده و تقریبا در ۹۷ درصد مناطق این کلان شهر، خطوط و تاسیسات گاز شهری اجرا شده است. 

با این همه آمار و ارقام، مشکلات و نیاز‌های گازی مردم حل شده است؟

هرچند آمار‌های  پنجابی مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان تقریبا در ظاهر شهر مشهود است، اما همین مشکلی که درخصوص کپسول گاز در ایرانشهر و سایر نقاط استان مخصوصا در فصل سرما وجود دارد، در مرکز استان نیز در زمستان‌ها به یک بحران تبدیل می‌شود.

نکته قابل تامل این که برای این معضل بزرگ زمستانی استان سیستان و بلوچستان، هیچ زمانی فکری اساسی نشده و نمی‌شود و خود به خود در فصل گرما مشکلات کمبود سیلندر گاز برطرف می‌شود و به راحتی در فصل سرما همان بحران و بعضا شدیدتر وجود می‌آید و بی توجهی مسئولان مربوطه همچنان ادامه دارد. 

گزارش از منصور سپهری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار