آتش سوزی بی سابقه جنگل‌های فنلاند را در بر گرفت

آتش سوزی بی سابقه و گسترده بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های فنلاند را در دره‌ای در شمال غرب این کشور نابود کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آتش سوزی گسترده در فنلاند در مدت پنج روز بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های این کشور را در دره‌ای در شمال غرب این کشور نابود کرد.

این آتش سوزی جنگلی بعد از آغاز تابستانی فوق العاده گرم در این کشور اسکاندیناوی به وقوع می‌پیوندد و طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گفته مقامات فنلاند، آتش سوزی روز دوشنبه در حوالی ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بندری کوچک کالایوکی (Kalajoki) در کناره خلیج بوتنی (Botnie) آغاز شد که روز جمعه به علت بارندگی‌ها در این بخش از شدت آن کاسته شده، اما هنوز به طور کامل مهار نشده است.

یارمو هاپانن (Jarmo Haapanen) , فرمانده عملیات آتش نشان‌ها اعلام کرد ”این آتش همچنان می‌سوزد، اما به فراتر از یک بخش که ۳۰۰ هکتار را شامل می‌شود و محیط آن بالغ بر هشت کیلومتر است، گسترش پیدا نمی‌کند“.

وی همچنین گفت: ”دست کم یک هفته و شاید هم دو یا سه هفته زمان لازم است که آتش به طور کامل خاموش شود“.

حدود ۲۵۰ نفر از جمله نیرو‌های کمکی نظامی و همچنین چهار فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش بسیج شده اند، اما هیچ تخلیه‌ای در این بخش بسیار پر جمعیت واقع در حدود ۵۰۰ کیلومتری شمال هلسینکی، پایتخت فنلاند ضرورت پیدا نکرده است.

به گفته کارشناسان اگر آتش سوزی در فنلاند در مقایسه با آتش سوزی‌های گسترده‌ای که جنگل‌های سیبری یا کانادا را در این تابستان طعمه حریق کرده، نسبتا محدود مانده، برای این بوده است که بعد از آتش سوزی سال ۱۹۷۱، این گونه حوادث در فنلاند بسیار مهم به شمار رفته است.

هاپانن توضیح داد: ”در آتش سوزی سال ۱۹۷۱ یک هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل در آتش نابود شد“.

وی تصریح کرد علت دقیق آتش سوزی ناشناخته است. اما جنگل‌ها بعد از ماه ژوئن و ژوئیه که به طور غیر عادی در فنلاند گرم هستند، خشک می‌شود و در بسیاری از مناطق دمای هوا از ۳۰ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود.

در کشور‌های اسکاندیناوی آتش سوزی جنگ مدت‌های طولانی نادر و کنترل شده مانده است، اما در آتش سوزی شدیدی در سوئد در تابستان ۲۰۱۸ نزدیک ۲۰ هزار هکتار جنگل در معرض دود قرار گرفت و آسیب پذیری فزاینده اروپای شمالی را آشکار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
فَکَأَیِّنْ مِنْ قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَاهَا وَهِیَ ظَالِمَةٌ فَهِیَ خَاوِیَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِیدٍ
پس چه بسیار شهر و دیاری که ما اهلش را در آن حال که به ظلم و ستم مشغول بودند به خاک هلاک نشاندیم و اینک آن شهر‌ها از بنیاد ویران است و چه چاه و قنات‌های آب که معطل بماند و چه قصر‌های عالی بی‌صاحب گشت.
والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار