دو کودک همدانی در انتظار کمک برای دریافت یکی از گران قیمت‌ترین دارو‌های جهان

پدر و مادر دو کودک همدانی مبتلا به بیماری عضلانی نخاعی «اس ام ای» برای تامین دارویی گران قیمت زولژنسما به کمک نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مادر و پدر دو کودک همدانی مبتلا به بیماری عضلانی نخاعی اس ام ای برای درمان فرزندانشان در انتظار تامین دارویی گران قیمت با نام زولژنسما هستند.

«نورا و سپهراد» کودکان همدانی مبتلا به بیماری عضلانی نخاعی اس ام ای، در انتظار دریافت کمک نیکوکاران برای دریافت یکی از گران قیمت ترین داروهای جهان و بازگشت به زندگی عادی به سر می برند.

 تصورش دشوار است که پدر و مادری تنها در آرزوی رسیدن زاد روز کودکشان باشند ، جشن میلادی که ممکن است هیچ‌گاه فرا نرسد.در آرزوی شنیدن خنده های معصومانه، گام های کودکانه و شنیدن واژگان مامان و بابا از دهانشان و در آغوش کشیدن دوباره پاره تنشان...اما حالا این برای پدر و مادر نورا و سپهراد تبدیل به آرزویی دور شده است، آرزویی که فقط با همت من و تو به حقیقت خواهد پیوست.

نام بیماری این دو کودک معصوم همدانی اس ام‌ ای است، بیماری نادر عضلانی که مثل خوره به جانشان افتاده و روز به روز عضلاتشان تحلیل می‌رود و ناتوان تر می‌شوند.

کودکان همدانی مبتلا به بیماری عضلانی نخاعی اس ام ای؛ در انتظار دریافت یکی از گران قیمت ترین داروهای جهانمهمترین و موثرترین داروی درمان این بیماری زولژنسما نام دارد. دارویی گران قیمت با هزینه ای بیش از ۵۰ میلیارد تومان که بدون شک تامین این دارو با چنین هزینه ای از توان کمتر کسی برمی آید.اما با یک حساب سر انگشتی اگر از جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری استان همدان ، تنها پانصد هزار نفر کمکی معادل ۲۰۰ هزار تومان به این کودکان بکنند، در چشم بهم زدنی این مبلغ تامین خواهد شد .

اس ام‌ ای چیست؟

اس ام‌ای یک بیماری عصبی عضلانی است که آن را با نام‌های بیماری آتروفی عضلانی نخاعی و وردینگ هافمن نیز می‌شناسند.این بیماری یک بیماری ژنتیکی بوده پیشرونده است که با گذشت زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. تغییراتی در ساختار ژنتیکی ژن SMN۱ در نهایت منجر به چهار نوع مختلف این بیماری خواهد شد.

شروع این بیماری ممکن است در دوران جنینی و یا بزرگسالی رخ دهد که در هر صورت به دلیل پیشرونده بودن با گذشت زمان شدت تاثیر بیماری بر روی افراد بیشتر خواهد شد. سیر این بیماری می‌تواند به صورت تدریجی و یا سریع رخ دهد که برای جلوگیری از شدت سریع این بیماری حتما باید شخص بیماری تحت نظر بوده و از خدمات کاردرمانی و فعالیت‌هایی که باعث می‌شود شدت بیماری را کاهش دهد استفاد شود.

کودکان همدانی مبتلا به بیماری عضلانی نخاعی اس ام ای؛ در انتظار دریافت یکی از گران قیمت ترین داروهای جهان نورای هفده ماهه شش ماه بیشتر فرصت زندگی ندارد.نورا هفده ماهه است و از بدو تولد با این بیماری درگیر شده است، چون پدر ومادرش هر دو ناقل این ژن معیوب هستند.

خانم رضایی مادر نورا گفت: بیماری نورا از زمان به دنیا آمدنش خیلی مشهود نبود، اما این موضوع فقط تا چهار ماهگی دوام داشت از چهار ماهگی به بعد متوجه شدیم که نورا نمی‌تواند همچون دیگر نوزادان دست و گردنش را بخوبی تکان دهد واین موضوع ما را نگران کرد وبه دکتر کودکان مراجعه کردیم.

پدر نورا هم که یک کارمند ساده است از وضعیت دخترش گفت: وقتی متوجه رفتار‌های غیرعادی نورا شدیم او را برای معاینه پیش دکتر متخصص بردیم ودکترش به ما گفت: که نورا یک کودک عادی وسالم نیست، چون یک بیماری عضلانی که مثل یک خوره به جانش افتاده کم کم توانایی حرکت را ازاو می‌گیرد و متاسفانه او را ازپا در می‌آورد.

خانم رضایی مادر نورا می‌گوید: به هرخیریه و هرشخصی که فکرش را بکنید برای تامین هزینه بالای درمان نورا مراجعه کردیم، اما بجز جمع کردن مبلغی ناچیز نتیجه‌ای نگرفتیم.

از او پرسیدم اسم داروی نورا چیست ومگر هزینه اش چقدر است که نیاز به حمایت موسسات وانجمن‌های خیریه و همین طور مردم دارید؟

او در حالی که با دستش گردن نورا گرفته بود تا او را آرام کند گفت: اسم مهمترین و موثرترین داروی نورا زولژنسما هست دارویی بسیار قیمت که هزینه اش بیش از ۵۰ میلیارد تومان است و تامینش در توان خانواده ما نیست.

تولد بیش از ۶۰ درصد نوزادان اس ام‌ای با نوع یک

طبق گفته دکتر آریانی فوق تخصص مغز و اعصاب بیش از شصت درصد نوزادان اس ام‌ای در نوع حاد این بیماری یعنی تیپ یک اس ام‌ای متولد می‌شوند.

دکتر آریانی گفت: این بیماری در چهار نوع مختلف ظاهر می‌شود که بیشتر بچه‌های زیر دوسال درگیر نوع یک آن می‌شوند که نه عضلات گردنشان را می‌توانند حرکت دهند ونه می‌توانند بنشینند.

او بروز نوع یک این بیماری را تا قبل از ۶ ماهگی دانست وگفت: این کودکان تا سه ماهگی سالم هستند، اما از ماه سوم به بعد بدنشان شل وتنفسشان تند می‌شود واگر درمان نشوند عمرشان تا دوسالگی است.

زولژنسما داروی گران قیمتی است که توسط شرکت داروسازی سوئیسی «نوارتیس» برای درمان کودکان مبتلا به بیماری ارثی آتروفی عضلانی نخاعی ساخته شده است.

بنا به گفته شرکت سازنده این دارو زولژنسما یک رونوشت سالم را جایگزین ژن معیوب ناقل بیماری می‌کند و با تزریق یک واحد از آن، روند بیماری متوقف می‌شود.

سازندگان زولژنسما معتقدند که تزریق یکبار از زولژنسما برای یک عمر کافیست.

سازمان غذا و دارو استفاده از زولژنسما را برای کودکان زیر ۲ سال مبتلا حتی برای مبتلایان فاقد علائم، تایید نمود. این تاییدیه کودکانی را دربرمی گیرد که کشنده‌ترین شکل بیماری را دارا باشند، افرادی که دارای علائم فلج کننده باشند ممکن است بعدا تحت پوشش قرار گیرند.
نباید این نکته را فراموش کنیم که البته این دارو نمی‌تواند آسیب‌های موجود نزد فرد مبتلا را به نقطه صفر برساند.

فقط نورا نیست که مثل یک شمع آب می‌شود سپهراد دومین کودک مبتلا به اس ام‌ای آن هم از نوع یک بیماری در همدان است.

مادر سپهراد سه ماهه می‌گوید: از سه ماهه‌گی به بعد بود که متوجه شدیم دست وپای سپهراد به اصطلاح شل است ونمی تواند حرکتشان دهد.

او گفت: سپهراد تا بحال نتوانسته است همچون دیگر همسالانش حتی یکی از اسباب بازی هایش را به دست گیرد.

ازدواج فامیلی احتمال بروز اس ام‌ ای را بیشتر می‌کند

این بیماری هنگامی بروز می‌کند که ۲ فرد ناقل این ژن معیوب با ازدواج خویشاوندی مُنجر به بروز آن شوند و درواقع فرایند خلوص یا خالص‌سازی ژنتیکی شکل بگیرد.

مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: البته این بیماری تنها در ازدواج‌های درجه یک فامیلی بروز نمی‌کند و در صورت ازدواج نوادگان و اخلاف دو خانواده با یکدیگر (خویشاوندان دور)، این بیماری وقتی ژن بیماری در یک فامیل وجود داشته باشد حتی در نسل‌های پنجم و ششم به بعد هم امکان بروز دارد.

نکته: وقتی زن و شوهر ناقل بیماری هستند این نیست که همه بچه‌ها را مبتلا کنند، ولی ۲۵ درصد احتمال دارد مبتلا شود.

هزینه بالای تشخیص ژنتیکی و فرار والدین 

بعد از تالاسمی، «اس ام ای» شایع‌ترین بیماری است. اما برای آن غربالگری عمومی در کشور نداریم.

با وجود آزمایش تشخیص ژنتیکی که هزینه آن بالغ بر ۱۰ میلیون تومان و آزمایش "دی ان ای" که هزینه آن نیز بالغ بر ۱۵ میلیون تومان است، خانواده‌ها بخاطر این هزینه گزاف زیربار این کار نمی‌روند غافل از اینکه تولد فرزند بیمار بطور قطع بیش از این گران تمام می‌شود.
کیانی مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این مطلب که در حال حاضر ۶ بیمار اس ام‌ای دراستان ثبت شدند که پدر ومادر بیشترشان ازدواج فامیلی داشتند گفت: هزینه‌ها بالا است وبیشتر خانواده‌ها حاضر به پرداخت هزینه این آزمایش ژنتیکی نیستند.

۶۰ درصد نوزادان اس ام‌ای زیر دوسال فوت می‌کنند.

دکتر آریانی با بیان این مطلب که عمر بچه‌های اس ام‌ای نوع یک بسیار کوتاه است گفت: در صورت درمان نشدن و دریافت نکردن داروی ژولژنسما چندان نمی‌شود به زنده ماندن این کودکان امید وار بود.

به گفته این پزشک آمار چندان دقیقی از تعداد نوزادان اس ام‌ای در ایران وجود ندارد، ولی طبق آخرین داده‌ها بیش از ۵۰۰ مبتلا به اس ام‌ای درایران وجود دارد که بیشترشان مبتلا به نوع یک این بیماری هستند و متاسفانه ۶۰ درصد بچه‌های زیردوسال فوت می‌کنند.

دارو نرسد، سپهراد هم سه ماه بیشتر فرصت زندگی ندارد

آقای خانی پدر سپهراد سه ماهه است که از فرصت کم سپهراد می‌گوید واز اضطرابی که به جانشان افتاده.

دو کودک همدانی در انتظار کمک برای دریافت یکی از گران قیمت‌ترین دارو‌های جهان


او می‌گوید زمان برایمان به سرعت برق وباد می‌گذرد و ما فرصت چندانی برای تهیه دارو نداریم دارویی که اگر تزریق شود بهبودی قابل توجهی حاصل می‌شود.

اس ام‌ای بیماری خاص ناشناخته

طبق گفته و پیگیری‌های مکرر والدین نورا وسپهراد برای تامین هزینه گران قیمت اس ام‌ای این بیماری، چون خاص شناخته نشده بجز دریافت بسته‌های حمایتی که شامل وام و بستری کودکان اس ام‌ای هست و آب پاکی که مسؤولان روی دستشان ریخته اند وگفته اند امیدی به زنده ماندن این بیماران نیست و نباید برای آن‌ها هزینه صرف کرد بنابراین الان چشم امید این دو خانواده فقط به خیران ومردم نوعدوست کشور است.

آمار جهانی حاکی از آن است که از هر شش هزار زایمان یک نوزاد با «اس ام ای» متولد می‌شود و تقریبا از هر ۴۰ نفر، یک نفر ناقل ژن معیوب است، اما گویا شیوع اخیر این بیماری در ایران قابل توجه است

غفاری مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی ابن سینا می‌گوید: اخیرا متوجه شده ایم که بیماری «اس ام ای» در کشور زیاد است، اما به عنوان معضل جدی پزشکی کشور مطرح نیست، زیرا اغلب مبتلایان به این بیماری در بدو تولد از دنیا می‌روند و بطور مستقیم فشاری به جامعه نمی‌آورد، اما بصورت خاموش خانواده‌ها را درگیر می‌کند.

نفس این دو کودک معصوم به شماره افتاده و دیگر زمان چندانی برای زندگی ندارند مگر اینکه نوعدوستی مردم خیر شامل حالشان شود و این دوطفل از مرگ رها شوند.

به گفته مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان این سازمان آمادگی کامل هماهنگی باانجمن‌ها را برای جمع شدن مبلغ این دارو دارد.

کیانی افزود: چون مبلغ این دارو بسیار بالاست وممکن است والدین این دو کودک برای خروج این مقدار مبلغ از کشور دچار مشکل شوند ما آمادگی کامل برای حمایت و فراهم کردن شرایط خروج این مبلغ از کشور را داریم.

مادر و پدر این دو کودک همدانی تنها چشم امیدشان به یاری مردم نوعدوست ایرانی است و می‌گویند ازاین موضوع واهمه دارند که کودکانشان درمان نشوند و روز تولدشان را نبینند.

آن‌ها دوست دارند این بار کادوی تولد دلبندشان از دست مردمی باشد که ایمان دارند دراین روز‌های سخت تنهایشان نمی‌گذارند.

طبق یک حساب سر انگشتی اگر از جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری همدان تنها پانصد هزار نفر کمک ۲۰۰ هزار تومانی به این بچه‌ها داشته باشند این مبلغ جمع آوری و جان بچه‌ها نجات پیدا خواهد یافت.

منبع : خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/غ

برچسب ها: درمان ، بیماری ، نیکوکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.