نیاز شهر‌های خاکستری به رنگ‌ها و تغییرات اساسی برای شادابی

خامسیان گفت:هدف اصلی این پروژه ارتقای مشارکت شهروندان به ویژه بانوان و کودکان و نوجوانان در اداره محله است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی در سطح شهر قدم بر می‌داریم، اولین چیز‌هایی که باعث آزار و اذیت می‌شوند بوی دود و آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. همینها باعث می‌شوند عرصه بر ما تنگ شود و از لحاظ روحی همیشه خسته و در رنج باشیم. اما آلودگی که فقط به هوا و صدا مربوط نمی‌شود، تاچشم کار می‌کند رنگ شهر خاکستری و دودگرفته است و هیچ عنصر شادکننده‌ای هم وجود ندارد تا شهر را از حالت یکنواختی و خسته کننده خارج کند.

شرایط ضعیف اقتصادی و اجتماعی که بر روح و روان و سبک زندگی تاثیر منفی می‌گذارد یک طرف، رنگ خاکستری و زمخت گونه شهر هم یک طرف دیگر که حس آلوده بودن را به انسان القا می‌کند و امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

نیاز شهر‌های خاکستری به رنگ‌ها و تغییرات اساسی برای شادابی

البته از یک سال پیش طرح جدیدی به اسم کوچه‌های دوستی از طرف شهرداری تهران به شهرداری‌های مناطق پیشنهاد شد که می‌توان گفت تاثیر مثبتی در تغییر رنگ غالب  شهر تهران داشت.

علیرضا خامسیان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح کوچه‌های دوستی گفت: هدف اصلی این پروژه ارتقا مشارکت شهروندان به ویژه بانوان و کودکان و نوجوانان در اداره محلات است. برای همین در این پروژه حداقل در منطقه ۹ وارد دو فاز شدیم. یکی کوچه رنگی در کوچه قدیانی بود.

وی افزود: رنگ‌ها در سطوح مختلف شهر نقش دارند و این فضاسازی‌های شهری با توجه به جو خاکستری که در تهران حاکم است موثر هستند و لذا در فاز اول کوچه دوستی در دستور کار قرار گرفت و با مشارکت معاونت خدمات شهری و همینطور کودکان و زنان نقاشی و رنگ آمیزی شد.

محمدکلهری شهردار منطقه پنج در مورد نقش رنگ‌های شاد در شادی شهروندان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنامه ریزی شده که با استفاده از رنگ و نقاشی و انتخاب طرح‌های متناسب با هویت محلات و رنگ آمیزی در محلات کم برخوردار و قدیمی و با مشارکت شهروندان، متناسب با روحیات مردم نقاشی و رنگ آمیزی دیواری داشته باشیم که باز خورد بسیار خوبی در اجرای این پروژه‌ها داشت و مشاوره بسیار خوبی برای ما در ادامه کار بود.

نیاز شهر‌های خاکستری به رنگ‌ها و تغییرات اساسی برای شادابی

کلهری به حدود ۵۰ پروژه رنگ و نقش آن در این محله اشاره کرد و افزود: چهار پروژه کوچه رنگی و نزدیک به ۴۵ پروژه رنگ و نقش در این محله به پایان رسیده است. پروژه کوچه رنگی یکی از پروژه‌های عظیم منطقه ۵ است که با توجه به نامگذاری این منطقه به نشاط و آرامش و شادابی اهتمام ویژه‌ای به عملی شدن آن در تمام سطح منطقه داریم.

کمانی، رییس زیباسازی شهرداری منطقه یک درباره کوچه دوستی گفت: کاری که ما در بحث رنگ آمیزی کوچه‌های رنگی انجام می‌دهیم استفاده از دانشجویان هنر است که هم در بحث معیشتی به دانشجویان کمک کنیم و هم از تخصص این دانشجویان استفاده کنیم.

وی افزود:یک کوچه در امام زاده قاسم و محله ازگل داریم که زیباسازی با رنگ انجام خواهد شد و بحث نقاشی دیواری را نیز داریم و درحال حاضر هم دانشجویان در باغ فردوس در حال نقاشی دیواری هستند و کار دیگری که انجام دادیم این است که از لکه رنگی استفاده کردیم، چون گاهی پیش می‌آید رنگ‌هایی که در سطح شهر استفاده می‌شود باب میل شهروندان نیست و برای همین از لکه رنگی استفاده می‌کنیم که هم جداره رنگ می‌گیرد و از آن حالت خاکستری خارج می‌شود و هم از رنگ‌های ملایم به روی جداره‌ها استفاده می‌کنیم.

نیاز شهر‌های خاکستری به رنگ‌ها و تغییرات اساسی برای شادابی

همچنین مالکی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۷ تهران درباره پروژه‌های انجام شده در این منطقه گفت:در شهر تهران، به منظور ایجاد منظر زیبای بصری در منطقه، شهرداری در زمینه نصب المان‌های رنگی و نقاشی‌های دیواری کار‌های خوبی انجام داده و تا الان ۱۰ هزار متر مربع نقاشی دیواری شده که حدود ۵ هزار متر مربع از این نقاشی‌های دیواری در ۶ ماه گذشته انجام شده است.

اینکه ما از رنگ‌های شاد و خوشحال کننده استفاده کنیم برای خارج شدن شهر از حالت خاکستری بسیار مطلوب و دلنشین است. اما رسیدگی به بافت‌های فرسوده و تابلو‌های قدیمی و خرابه‌های ریز و درشتی که در سطح شهر وجود دارند هم تاثیر به سزایی دارد.


بیشتر بخوانید

شهرداری‌ها برای تامین هزینه‌های خود در تنگنا قرار دارند/ با حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید حق شهروندان ضایع شود


انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری ، آلودگی ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
به عنوان یک متخصص شهرسازی می گویم، با این افکار پیش و پا افتاده و سخنان دهان پرکن، سرمایه محدود شهرداری ها را هدر ندهید. ما در بافت تاریخی شهرها، رنگ غالب خاکی در اکثر نقاط کشور مانند یزد و کاشان داریم که هیچگاه بیننده را کسل و خسته نمی کنند. شیوه رنگ آمیزی که شهرداری تهران در پیش گرفته تنهاخستگی چشم ناظر در اثر انباشت طرح و اطلاعات در جداره را در پی دارد.
بازگشت به ارزش های بصری اصیل در شهرسازی ایرانی و جلوگیری از آشفتگی محیط در شهرها تنها راه چاره است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
فکرخیلی خوبیه به شرط اینکه اجرابشه
Canada
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
اینشالله شهردار جوان و نخبه اتی
تمام هنرمندان نقاش بیکار را به کار میگیرد تا
شهرها را از دوده چند دهه
نجات دهد و شهر شاداب شود
شهر زیبا و پر از رنگ و وارنگ باعث شادی مردم میشوو
آخرین اخبار