به مناسبت ۱۰ مرداد سالروز تولد ابوالحسن بیهقی؛

آرامگاه بیهقی در ششتمد ظرفیتی برای جذب گردشگر

فرماندار ششتمد در خراسان رضوی گفت: آرامگاه بیهقی یکی از آثار شاخص تاریخی و فرهنگی این شهرستان است که ظرفیت بسیار برای جذب گردشگر دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد کلاته فرماندار ششتمد در گرامیداشت دهم مرداد سالروز تولد ابوالحسن بیهقی گفت: ابوالحسن بیهقی یکی از دانشمندان قرون نخستین اسلامی بود که به خاطر گستردگی دانش خود در رشته‌های مختلف به فرید خراسان معروف شده است.

او افزود: ابوالحسن بیهقی نسبت به اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی اهتمام فراوان داشت بنابراین پاسداشت این مفاخر، خدمت به فرهنگ و هنر اسلامی است.

فرماندار ششتمد با بیان اینکه آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی در سالیان گذشته بر اثر حوادث طبیعی آسیب دیده و نیازمند استحکام و مرمت اضطراری است ادامه داد: مرمت بخش‌هایی از دیوار شرقی این آرامگاه آغاز شده است.

کلاته بیان کرد: باید با پیگیری برای جذب اعتبارات کافی، مرمت کلی و بازسازی فضا‌های بیرونی و درونی آرامگاه بیهقی مورد توجه قرار گیرد و همچنین کتابخانه آن راه اندازی شود.

او با اشاره به جاذبه‌های شهر ششتمد تصریح کرد: این شهرستان با داشتن بنا‌های تاریخی و فرهنگی از قبیل آرامگاه ابوالحسن بیهقی نویسنده و تاریخ نگار شهیر، محل وضوی حضرت امام جواد (ع)، بقاع متبرکه، پناهگاه دوره سلجوقیان و آب و هوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز مکان مناسبی برای مسافران و گردشگران محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زیدبن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرن ششم هجری است.

ابن فندق در ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و از جمله دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب "تتمه صوان الحکمة" آورده است.

مهمترین اثر او کتاب پارسی "تاریخ بیهق" در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندان مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.

از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام "جوامع احکام النجوم" در سه جلد موجود است که آن را به خواهش دوستان خود نوشت. بیهقی در سال ۵۶۵ هجری قمری درگذشت. آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد و ۳۰ کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع دارای ۲۴ هزار نفر جمعیت است. این شهرستان ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی دارد.

مرکز شهرستان تازه تاسیس ششتمد در ۲۴۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

 

منبع: ایرنا 

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار