رئیس سازمان فنی و حرفه ای مطرح کرد؛

سازمان فنی و حرفه ای در سال ۹۸ تولید کننده 25 میلیون ماسک بوده است

هاشمی گفت:در شرایط حاضر تنها به تولید مهارت فکر نمی‌کنیم بلکه نیاز آینده بازار افراد شاغل درحوزه‌ فکر سازمان فنی و حرفه ای است.

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر همانند سابق می‌توان با مدارک سازمان فنی و حرفه‌ای وام دریافت کرد یا خیر اظهار کرد: بدون شک ارزش مهارت بر هر بانک یا هر کارفرما و کارآفرینی پوشیده نیست، زیرا برای بانک ها رسیدن به اهداف خود که استفاده بهینه و کیفی از منابع پولی خود است اهمیت بسیاری دارد و نیز بازپرداخت و برگشت به موقع وامی که به فرد وام گیرنده اعطا می شود بسیار مهم است.

وی افزود: فردی که بر موضع مهارت و توانمندی است و با آگاهی به بازار و نحوه‌ بازار یابی و کارآفرینی جهت به کار انداختن قابلیت‌های خود و داشته هایش قدم برمیدارد، می‌تواند با بهره وری درست از منابع بانکی به دستیابی موقعیت موثر و پایدار خود برسد.

هاشمی بیان کرد: آنچه که در این بخش اهمییت دارد خریدار بودن است، قطعا برای بانک‌ها بین کسی که در مسیر توانمندی و قابلیت قدم برمیدارد و نیز دارای یک پروپوزال خوب و قابل دفاع است با کسی که مهارت ندارد تفاوت بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: مدیران به خوبی برای مهارت ارزش قائل هستند و نیز قانون گذار این ارزش را ایجاد کرده است، تحت عنوان اشتغال بر پایه‌ی مهارت در تبصره‌ی ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، ۵ درصد از منابعی که قرار است صرف اشتغال زایی شود را به مهارت اختصاص داده اند.

هاشمی در خصوص اینکه تا چه میزان حرفه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور کارایی عملیاتی شدن دارند عنوان کرد: نگاه سازمان فنی و حرفه‌ای در رابطه با رشته‌ها آینده پژوهی و نیاز بازار و تقاضا است، ما قرار نیست خودمان با چشم بسته به بازار فکر کنیم و فقط نیروی ماهر را هدف خود بدانیم.

وی گفت: در شرایط حاضر صرفا به تولید مهارت فکر نمی‌کنیم، به تقاضا و نیاز بازار و آینده می‌اندیشیم و حتی به افرادی که در موضوع کار هستند و شاغل هستند نیز در حوزه‌ی فکر و هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای هستند.

وی گفت: فردی که به حفظ موقعیت فعال و موثر خود در بازار و در حرفه های مختلف و  نیز به ترفیع موقعیت اداری خود فکر می‌کند باید به سمت مهارت آموزی حرکت کند، چون آینده بر پایه‌ی صلاحیت حرفه‌ای رشد پیدا می کند و صرف کسب مدرک کمک کننده نخواهد بود.

هاشمی توضیح داد: خوشحال هستیم تا بگوییم تفاهم نامه‌هایی که امروز با بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های مرجع و کارآفرین منعقد کرده ایم نشان داده که بر خلاف گذشته بالای ۸۰ درصد تولید نیروی ماهر ما بی توجه به نیاز بوده اما امروز نزدیک به ۷۰ درصد تولید کننده‌ مهارت بر پایه‌ی تقاضا است.

وی گفت: در بهمن و اسفند ماه سال ۹۸ دسترسی به ماسک، گان و وسایل بهداشتی بسیار سخت و پر هزینه بود، همچنین در شرایطی که همه‌ی کشور و جامعه‌ی جهانی و انسانی نیازمند بهره مندی از وسایل بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا بودند در این وضعیت صادرات و واردات به راحتی امکان پذیر نبود، تمام مراکز آموزشی خصوصی و دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در بحث طراحی و مد فعالیت داشتند با تغییر موضع به سمت تامین نیاز حیاتی کشور تغییر مسیر دادند.

هاشمی افزود: در ماه‌های ابتدایی مقابله با ویروس کرونا سازمان فنی و حرفه‌ای توانست بالغ بر ۲۵ میلیون ماسک را تولید را کند و ایجاد کننده‌ی این جریان باشد تا امروز بگوییم که نقش ملی، پشتوانه‌ی پیشگیری قرار گرفته است و تقاضا همچنان در اوج مطرح است، همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای از این مسئله خارج شده و به بخشی که در این مسیر سرمایه گذاری کرده موضوع را واگذار است.


بیشتر بخوانید:

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار