پگاسوس، نقطه پایان رسوایی امنیتی اسرائیل و سعودی‌ها نیست

گفتگو با رئیس سابق تحلیل عملیات سازمان سیا درباره جاسوس‌افزار پگاسوس را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دامنه رسوایی‌های مربوط به پرونده جاسوسی رژیم‌صهیونیستی از سران دیگر کشور‌های جهان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. روزنامه گاردین اخیرا بر پایه یک‌سری تجزیه و تحلیل‌ها گزارش داد امارات‌عربی‌متحده در هک گوشی‌های انگلیسی در پروژه جنجالی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس نقش داشته‌است. روزنامه جام جم در این باره با پروفسور پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا و رئیس سابق اداره تحلیل عملیات سازمان سیا گفتگو کرده‌است.

رسانه‌های مختلفی از جمله واشنگتن‌پست، لوموند، گاردین و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند یک جاسوس‌افزار صهیونیستی به نام پگاسوس به برخی کشور‌ها از جمله عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده‌است.

این موضوع همکاری نزدیک اطلاعاتی اسرائیل با عربستان و امارات را نشان می‌دهد. ارزیابی شما از میزان این همکاری چیست؟
همکاری اسرائیل هم با عربستان‌سعودی و هم با امارات‌متحده‌عربی پیش از بروز مساله پگاسوس گسترده و مشهور بود. اسرائیل در تلاش است تا آنجا که ممکن است نشان دهد با وجود ادامه‌ اشغال خاک فلسطین، می‌تواند با سایر کشور‌های منطقه روابط سودآوری داشته‌باشد.

کشور‌های عربی خلیج‌فارس برای مهارت فنی در مواردی که‌اسرائیل می‌تواند ارائه کند ارزش قائل هستند. در واقع این کشور‌های عربی در مواردی که‌اسرائیل می‌تواند به لحاظ امور فنی در امور اطلاعاتی به‌ان‌ها کمک کند از آن بهره می‌برند.

مشخص است که پگاسوس نقطه پایان افشاگری‌های امنیتی علیه تل‌آویو و ریاض نیست و در آینده ممکن است موارد دیگری نیز در این خصوص افشا شود.

جاسوس‌افزار پگاسوس از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی مجوز دارد و از آن برای هدف قراردادن گوشی‌های همراه، متعلق به دو زن از نزدیکان جمال خاشقچی، ستون‌نویس پیشین این روزنامه‌استفاده شده‌است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد.

آیا گسترش همکاری اطلاعاتی اسرائیل در این گونه‌اقدامات که مغایر منافع ترکیه‌است، می‌تواند به همکاری اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل لطمه بزند؟

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار