هفت تپه و مشکلاتی که پایان ندارد

شاید یک بار و برای همیشه مسئولان باید مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه را به صورت ریشه ای حل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اخبار مشکلات هفت تپه و کارکنانش را که مرور می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم پس از گذشت ۱۶ سال هنوز هم مشکلات لاینحل باقی مانده و صدای اعتراض از آن به گوش می‌رسد.

 بهمن‌ماه سال ۹۴ این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. خریداران، دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بودند و طی جلسات برگزار شده  در دادگاه مشخص شد با رانت و لابی و پرداخت مبلغ بسیار ناچیز ۶ میلیارد تومان، موفق شدند نام خود را به عنوان مالک در سند این شرکت ثبت کنند که این عمل جرقه‌ای بود برای تداوم و شدت مشکلات در هفت تپه.

کارگران هفت تپه  در سال‌های  ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ نیز گلایه داشتند. حالا علاوه بر محقق نشدن خواسته‌های قبل، مشکلات تنش آبی اخیر نیز به مشکلات بی پایان این شرکت اضافه شده  و چند روزی است که دوباره کارگران هفت تپه نسبت به حقوق معوقه خود گلایه دارند.

ظهیری یکی از کارگران معترض هفت تپه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۳ ماه است که حقوقمان به تاخیر افتاده و ۲۱ روز است به دنبال رساندن مطالبات خود به گوش مسئولان هستیم،  بیمه ما به طور کامل پرداخت شده و تاخیر در پرداخت حقوق معوقه تنها دلیل نارضایتی کارگران است.

او افزود: همچنین افزایش حقوق امسال مطابق با قانون کار بوده است و در طی اجتماعات انجام شده از سوی کارگران تاکنون نیروی اخراجی و بازداشتی نداشته ایم. علیرغم تاخیر در پرداخت، میزان ۱۲۰ ساعت اضافه کار در فیش حقوقی کارگران لحاظ می شود.

یکی دیگر از پرسش‌های کارگران در خصوص میزان ارز تعلق گرفته به شرکت کشت و صنعت نیشکر است که مشخص نیست به کدام قسمت تعلق گرفته و طبق گفته مطلعین صرف امورات شخصی مدیران شده و در اختیار توسعه و احیای شرکت هفت تپه نیشکر نبوده است و به گوش می رسد با مبلغی از این ارز توسط مدیران شرکت رب گوجه، MDF و زغال سنگ تاسیس شده است که کاملا خارج از حوزه خدماتی نیشکر است.

کارگران معترض یکی از عوامل نتیجه ندادن گلایه های خود را برخورد سلیقه‌ای کارگران معترض بیان کردند و گفتند که برخی از آن‌ها خواسته مشخص و مدونی ندارند و برخی اهداف شخصی و خارج ار عرف را در دستور کار خود قرار می‌دهند که باعث پراکندگی مطالبات شده است.

استاندار خوزستان پیگیر حل مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان در نشستی که با حضور نمایندگان شورای اسلامی کارگران هفت تپه برگزار شد، گفت: ۲ اولویت مهم ما پایداری و برقراری شرکت و پرداخت مطالبات کارگران است.

او با بیان اینکه نمایندگان تشکل کارگری اجازه میدان داری و سوء استفاده عناصر معاند از گلایه مندی بر حق کارگران این شرکت را ندهند، افزود: هدف ما حل مسائل از فرآیند‌های کارگری و اجتماعی است و نباید چنین موضوعاتی تبدیل به مسائل سیاسی و امنیتی شود.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: جهت تسریع در امر پرداخت حقوق معوق کارگران از محل تولید پیگیری‌های بسیاری انجام شده است و در تلاش برای رفع مشکلات کارگران هستیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مکاتباتی جهت حل مشکلات این شرکت مورد بررسی قرار گرفته و در تماس تلفنی با مسئولان قضایی مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه پیگیری شد.

پیگیری  پرداخت حقوق کارگران نیشکر هفت‌تپه  

بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: قرار است در بحث تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارگران نیشکر هفت تپه، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت تعاون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

او بیان داشت: در بحث حل مشکلات گروه ملی فولاد ایران، نورد و لوله ماهشهر و فولاد خوزستان مصوبات بسیار مهمی داشتیم که بر اساس این مصوبات، اکثر مشکلات این سه واحد تولیدی رفع خواهند شد.

دین‌پرست افزود: چند طرح مشخص از سوی استاندار خوزستان در این زمینه پیگیری شده و برای تکمیل این طرح ها، مصوباتی داشتیم که با اجرای این مصوبات قطعا در آینده از ظرفیت معادن استان خوزستان به خوبی بهره‌مند خواهیم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: در زمینه حل مشکلات واحد‌های تولیدی در خوزستان، مشکلات ۴۶ واحد تولیدی مشکل‌دار و بحرانی در خوزستان با همکاری وزارت تعاون احصاء شد. با تصمیمات اتخاذ شده مشکل بدهی این شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی از طریق تهاتر حل خواهد شد و این مساله را از تهران پیگیری خواهیم کرد.

این مقام مسئول در خصوص اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی تعلل خاصی در اجرای مصوبات این کارگروه در استان خوزستان نداشته اند و از روند اجرای مصوبات راضی هستیم، اما در زمینه شبکه بانکی، ابهاماتی در خصوص حدود اختیارات وجود دارد که باید به سرعت برطرف شوند.

او ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان صمت خوزستان، ۷۰ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در خوزستان قابلیت احیا و بازگشت به چرخه تولید را دارند که در این زمینه باید دستگاه‌های اجرایی و شبکه بانکی کمک کنند و این واحد‌ها مجددا به چرخه تولید بازگردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با اشاره به مشکلات واحد‌های تولیدی دارای پرونده قضایی گفت: ۱۳ واحد تولیدی در این زمینه شناسایی شده و قرار است تا اسامی آن‌ها در اختیار دادستان استان قرار بگیرد و به وضعیت آن‌ها رسیدگی و مشکلات حل شود.

دین‌پرست اظهار داشت: ستاد تسهیل می‌تواند به تکمیل واحد‌های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد کمک کند، اما این مساله مشروط به آن است که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در طرح بیش از یک هزار میلیارد تومان باشد. در این زمینه با توجه به وضعیت خوزستان، به واحد‌های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و ارزش سرمایه‌گذاری بالای ۵۰۰ میلیارد تومان کمک خواهیم کرد تا نسبت به تکمیل طرح‌ها اقدام شود.

مالکیت شرکت نیشکر هفت تپه تعیین تکلیف می‌شود

 ارسلان غمگین مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خوزستان گفت: در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، با پیگیری‌های انجام شده مصوب شد که از طریق سازمان خصوصی سازی وضعیت مالکیت شرکت نیشکر هفت تپه تعیین تکلیف شود.

او افزود: براساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت اقتصاد و دارایی مسئول پیگیری تعیین تکلیف مالکیت شرکت نیشکر هفت تپه شده است.

کارگران هفت تپه در شرایط دشواری به سر می‌برند

امام جمعه شوش گفت: کارگران هفت تپه در شرایط دشواری به سر می‌برند و از مسئولان انتظار می‌رود برای رفع مشکلات آن‌ها اهتمام ویژه داشته باشند.

او با بیان اینکه اکنون در شرایط اقتصادی سختی به سر می‌بریم و عقب افتادن حقوق کارگران مشکلات معیشتی برای آن‌ها ایجاد کرده است، افزود: ۳ ماه حقوق کارگران هفت تپه  عقب افتاده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید، مشکلات کارگران رسیدگی و حقوق معوقه آن‌ها پرداخت شود.

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶، با شعار «ما کارگر هفت تپه‌ایم، گرسنه‌ایم، گرسنه‌ایم» به دلیل دریافت نکردن دستمزد به مدت ۳ ماه متوالی گلایه داشتند. 

شاید یک بار و برای همیشه مسئولان باید مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه را به صورت ریشه ایی و نَه با مُسَکِن حل کنند تا این کارگران زحمتکش و خانواده هایشان پس از رنج های فراوان شغلی و پرداخت نشدن حقوقشان نفس راحتی بکشند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
هنوز مشکلشون حل نشده تا کی باید این مردم عذاب بکشن کی باید توی این مملکت به داد مردم برسه ؟
کدوم شخص کدوم ارگان ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
وقتی کار رو به مسولین ناکارآمد و سودجو میدهند : نتیجه اش میشود بحران هفت تپه. و چوب آن را کارگران و مردم زحمتکش منطقه میخورند .