خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی خشکسالی به شیلات خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان، گفت: میزان خسارت وارده به حوزه آبزی پروری و صیادی شیلات استان، متاثر از تنش آبی و خشکسالی، در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فتح اله ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان گفت: علیرغم وجود برنامه‌های مدیریت مصرف آب، کاهش چشمگیر بارندگی در امسال، نگرانی‌ها از تاثیر خشکسالی بر تولید را افزایش داده است و میزان برآورد خسارت وارده به حوزه صید و صیادی ناشی از خشکسالی ۶۶۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

او بیان داشت: خوزستان در دو سال متمادی ۹۸ و ۹۹، موفق به کسب رتبه اول تولیدات آبزی پروری در کشور شده است و با این وجود، زیر بخش شیلات و آبزی پروری استان نیز طی امسال، از وقوع خشکسالی به شدت متاثر شده است.

ابوعلی تشریح کرد: اثرات منفی کاهش تولید ناشی از کمیت و کیفیت نامطلوب آب، در سطوح مختلف شامل کاهش سطح زیر کشت مزارع، وقوع تلفات در مزارع، خسارات ناشی از کاهش رشد ماهیان و تراکم کشت به دلیل کیفیت نامطلوب آب و نیز تلف شدن ماهیان در تالاب‌ها و منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی استان، بروز پیدا کرده است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: طبق بررسی‌ها و برآورد‌های انجام شده در سال جاری، ۲ هزار و ۸۹۵ هکتار مساحت مفید مزارع آبزی پروری استان تعطیل و از مدار تولید خارج شده اند و کاهش تولیدات آبزی پروری به دلیل تنش آبی حدود ۲۴ هزار تن برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه پارسال با ۳۳ درصد کاهش مواجه خواهد شد و ارزش این میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش تولیدات منابع آبی استان نیز حدود ۳ هزار و ۶۰۸ تن، معادل حدود ۲۴ درصد تولید پارسال، برآورد می‌شود، ادامه داد: پارسال، بالغ بر ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهی و لارو در منابع آب‌های داخلی استان رهاسازی شد.

او گفت: تاکنون بیش از ۴ میلیون بچه ماهی به منابع آبی استان معرفی شده که برای جبران خسارت ناشی از تلفات ماهی و آسیب وارد آمده به ذخایر آب‌های داخلی، باید این میزان تا پایان امسال به بیش از ۳۹ میلیون قطعه بچه ماهی برسد و از دیگر پیامد‌های تنش آبی امسال را کاهش حدود ۹۶۴ نفری اشتغال مستقیم آبزی پروری و ۴۹۰ نفری شاغلان ارتزاق کننده از منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی است و حوزه صید و صیادی استان نیز تحت تاثیر خشکسالی و کم آبی قرار گرفته و  فروکش کردن آب رودخانه ها، لایروبی  نکردن بنادر و کاهش ارتفاع آب برای صیادان منطقه مشکل ساز شده است.

ابوعلی افزود: میزان برآورد خسارت وارده به حوزه صید و صیادی ناشی از خشکسالی ۱۶۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و در شهر‌های ساحلی، در ۴ ماهه اول امسال، با ۱۰۰ درصد خسارت، شاهد کاهش صید به میزان ۴ هزار تن بودیم و  مجموع اعتبار مورد نیاز حوزه صید و بنادر صیادی جهت، مقابله با خشکسالی ۶۰۱ میلیارد تومان اعلام شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.