سازمان ملل خواستار پایان «تنبیه مردم بی‌گناه» از طریق تحریم‌های یک‌جانبه شد

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان دادن به تحریم‌های یک‌جانبه‌ای شدند که حقوق مردم بی‌گناه را سلب می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای خواستار خاتمه یافتن تحریم‌های یک‌جانبه از سوی کشور‌های جهان شدند و این تحریم‌ها را به منزله ابزاری برای تنبیه مردم بی‌گناه دانستند.

این کارشناسان با بیان آنکه این تحریم‌ها حقوق بسیاری از مردم جهان را پایمال کرده است، خواستار پایان یافتن یا کاهش چنین سیاست‌هایی شدند تا از این طریق عدم آسیب به حاکمیت حقوق بشر تثبیت شود.

در بخشی از بیانیه این کارشناسان آمده است: «کشور‌ها باید زمانی که تحریم‌هایی یک‌جانبه علیه کشوری دیگر اعمال می‌کنند، تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند، تنبیه شهروندان بی‌گناه باید پایان یابد. مجمع عمومی سازمان ملل حق توسعه را از حقوق مسلم برای انسان‌ها برمی‌شمرد و آن را در منشور آفریقایی حقوق بشر، منشور عربی حقوق بشر و برخی دیگر از موارد حقوق بشری به رسمیت شناخته است.»

همچنین آن‌ها به تحریم‌های یک‌جانبه و تحریم‌های ثانویه از سوی برخی کشور‌ها اشاره کردند، این تحریم‌ها را منجر به اثرات تخریبی روی برخی کشور‌های هدف قرار گرفته شده دانستند و گفتند: «تحریم‌ها عامل بازدازندگی کشور‌ها از توسعه هستند و به همه دنیا لطمه می‌زنند.»

این کارشناسان همچنین تحریم‌های یک‌جانبه را باعث عدم حفظ سلامت جامعه دانستند و گفتند: «این تحریم‌ها حمل و نقل کالا‌های ضروری را مختل می‌کند و اهداف توسعه پایدار را با اخلال مواجه می‌کند.»

در انتهای این بیانیه نیز آمده است: «مردم در کشور‌هایی مانند ایران، ونزوئلا، کوبا و سوریه با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و از دسترسی به برخی موارد بنیادین مانند برق و گاز محرومند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار