رییس جهاد کشاورزی لرستان خبر داد؛

آبی نبودن ۷۷ درصد زمین‌های کشاورزی لرستان/ ضرورت احداث سد برای افزایش تولید آب در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: احداث سد نیاز اساسی این استان برای مصارف کشاورزی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  اسفندیار حسنی مقدم  رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان در کارگاه آموزشی تاثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی و راهکار‌های مقابله با آن اظهار کرد: اگرچه لرستان به جهت میزان بارندگی، از استان‌های پر بارش کشور محسوب می‌شود، اما با وجود خشکسالی باید الگو‌های مصرف مبتنی بر این پدیده برنامه‌ریزی شود.

او بیان کرد: میزان آب در دسترس طی ۱۰۰ سال گذشته به طور مداوم در حال کاهش است به طوریکه دهه ۴۰ میزان آب‌های تجدیدپذیر در اختیار هر فرد بیشتر از پنج هزار مترمکعب در سال بوده، و هم اکنون به کمتر از هزار و ۷۰۰ مترمکعب رسیده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به تنش آبی گفت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم و تاخیر در بارندگی‌های پائیزه، کاهش بارندگی زمستانه در کنار افزایش دمای هوا موجب شد متوسط بارش‌ها در استان ۴۰ درصد کاهش یابد.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه خسارت خشکسالی امسال در لرستان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سه برابر سیل سال ۹۸ است ادامه داد: در پهنه لرستان با وجود تولید آب، اما آب ذخیره شده کمی داریم که از دلایل آسیب دیدن استان از سیل و خشکسالی است و امید می‌رود با تدابیر مسئولان برنامه‌ای جهت افزایش تولید آب در لرستان با احداث سد داشته باشیم.

او همچنین بر توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به عنوان یک راهبرد اساسی تاکید و تصریح کرد: میزان مصرف آب در این نوع کشت به ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه ۳۰ درصد اراضی آبی لرستان معادل۶۰ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، افزود: این مهم راندمان استفاده بهینه آب را از ۳۰ به ۷۰ درصد می‌رساند.

از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان حدود ۲۳ درصد آبی شده و این شاخص در کشور حدود ۴۵ درصد است.

 

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.