واشنگتن پست: فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست

نشریه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست طولانی مدت، اما آرام آمریکا به حساب می‌آید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به پیشروی‌های سریع طالبان و سقوط شهر‌های این کشور به دست این گروه پرداخت اعلام کرد فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آشکار آمریکا در این کشور از چند دهه پیش به شمار می‌رود.

این نشریه اعلام کرد: دولت‌های پی در پی آمریکا از جمله «جورج دبلیو بوش»، «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» این واقعیت را که آمریکا جنگ را باخته است، پنهان می‌کردند و سران کاخ سفید و ارتش تلاش می‌کردند اشتباهات را مدفون سازند.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید: فروپاشی سریع افغانستان شاید برای بسیاری از ناظران اکنون ناگهانی به نظر برسد؛ چرا که نیرو‌های طالبان بیشتر مناطق افغانستان را در این ماه‌های گرم تابستانی درنوردیدند و این گروه با از میان رفتن مقاومت دولتی، بر مراکز منطقه‌ای از شمال و غرب کشور مسلط شدند؛ به طوری که سربازان ارتش دولتی افغانستان بدون مقاومت تسلیم می‌شوند و یا از پایگاه هایشان فرار می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق برآورد‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، فروپاشی سریع نیرو‌های امنیتی افغانستان که به معنی تسلط احتمالی طالبان بر کابل است، ممکن است ۳ ماه به طول بیانجامد و چه بسا ممکن است فقط ظرف چند هفته طول بکشد این در حالی است که پیروزی حملات طالبان با عقب نشینی آخرین گروه‌های آمریکایی و نیرو‌های ناتو از این کشور همزمان شده است. کاخ سفید در ابتدا زمان عقب نشینی را همزمان با بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر اعلام کرده بود.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود آورده است: با پیشروی طالبان، بایدن به شیوه‌ای ناسازگار به مسأله افغانستان پرداخته است؛ به طوری که در ابتدا احتمال اینکه طالبان پیشروی داشته باشند را به تمسخر گرفت و ابراز امیدواری کرد که راه حلی سیاسی میان طرف‌های درگیر در افغانستان به وقوع بپیوندد و منتقدانی را که می‌گفتند آمریکا نیاز است تا تهدیدی بازدارنده را علیه طالبان حفظ کند، به چالش می‌کشید.

بر پایه این گزارش، در ظرف چند هفته گذشته، کاخ سفید از تصمیم خود مبنی بر پایان بخشیدن به حضور نیرو‌های امریکایی دفاع کرد؛ هدفی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز به دنبال آن بود و بسیاری از آمریکایی‌ها به عنوان گامی ضروری از آن حمایت کرده بودند. بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما بیش از یک تریلیون دلار در طول ۲۰ سال هزینه کردیم و بیش از ۳۰۰ هزار سرباز افغانستانی را آموزش دادیم و آن‌ها را به تجهیزات روز مجهز کردیم.

واشنگتن پست سپس می‌افزاید: احتمال می‌رود شمار اندک نیرو‌های خارجی که در این کشور باقی مانده اند، نتوانند کار چندانی را برای جلوگیری از پیشروی‌های کنونی طالبان داشته باشند و صرف نظر از عقب نشینی اعلام شده (نیرو‌های آمریکایی)، حضور نظامی آمریکا برای بایدن، دلیلی برای از بین رفتن صبر وی بوده است.

به عقیده نگارنده گزارش واشنگتن پست، دولت‌های یپاپی آمریکا متوجه شده بودند شکست طالبان به راحتی امکان پذیر نیست؛ اما این واقعیت را پنهان می‌کردند؛ همچنانکه اسناد دولتی آمریکا فاش کرده بود دولت افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود، دولتی ضعیف و پر از فساد بوده است؛ اما دولت‌های آمریکا معتقد بودند «ایجاد ابهام بدون راهبردی منسجم» بهتر از اعتراف به شکست است.

در ادامه این گزارش آمده است: نقطه عطف این مسأله در پایان سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد؛ زمانی که واشنگتن دریافت همه چیز نشانگر رویکردی اشتباه است؛ اما دولت بوش هشدار‌های داخلی را سرکوب کرد و به دنبال جنگ رفت. بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، در پایان سال ۲۰۱۴ اوباما تلاش کرد تا پایان مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان را اعلام کند. او گفت: طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به نتیجه‌ای مسئولانه نزدیک می‌شود. اما بسیاری از مقامات آمریکایی گفتند پایانی را مشاهده نمی‌کنند و آنچه گفته شده، تنها توهم است.

پس از آن ترامپ آمد که با صدایی بلند خواهان پایان درگیری‌های نظامی آمریکا بود که در خارج از این کشور هزینه ساز شده است؛ اما او نیز اجازه تشدید حملات و بمباران‌های هوایی را داد که طبق یکی از پژوهش‌های صورت گرفته، به افزایش خسارت‌ها در صفوف نظامیان افغانستان به میزان ۳۳۰ درصد منجر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
نمیدونم چرا قسمت «گروه تروریستی» دیگه قبل طالبان نیس
احتمالا مشکل از گوشی منه ولی هرگز یادتون نره که دشمن ، دشمن من دوست من نیست
طالبان مخالف آمریکا هس معنیش این نیس که آدمای خوبی باشن برای حکومت بیخ گوشمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
افغانستان منطقه طلایی بین سه قدرت اسیا است و آمریکا به این سادگی که همه فکر می کنند این منطقه را خالی نمی کند و این تخله فقط ظاهر قضیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
چی خیال کردید آمریکا از افغانستان بیرون نرفته فقط برای سفید کردن وجه خود و کم کردن هزینه ها از نیرو های نابتی استفاده می کند و طالبان همان آمریکای روتوش شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
این به ظاهر فروپاشی اوج برنامه های خبیثانه آینده آین ویرانگر را نشان می دهد ، آمریکا جایی نمی خوابد که خیس شود. ساده انگاری است که قبول این ظاهر سازی را بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اتفاقا یک حکومت افراطی به نفع امریکاست هم منطقه رو نا امن میکنه و هم باعث میشه افراطیهای طالبان هم مرز چین بشن برا ترکستان شرقی چین تحریکاتی ایجاد کنند و برا چین رقیب امریکا هزینه درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
امريكا از هر كشوري رفت خير و بركت و خوشبحتي امنيت هم از اون كشور رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
ببخشیدهواسم نبودمنفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
هيچ وقت فاز اينهايي كه زير نظر ها يك صفحه چيز نظر مينويسن نفهميدم خب برو براي خودت صفحه بزن سايت بزن مطلب بنويس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
از وقتی آمریکا افغانستان رو به بهانه دروغین دست داشتن بن لادن در عملیات ۱۱ سپتامبر اشغال کرد تولید مواد مخدر سر به فلک گذاشت. خود آمریکاییها به شوخی می‌گفتند نیروهای نظامی آمریکا برای حفاظت از مزارع تریاک در افغانستان حضور دارند. یکی از دلایل حضور آمریکا در افغانستان دست یابی به معادن فلزات کمیاب بود. و البته داشتن پایگاه نظامی نزدیک ایران و چین هم از دلایل لشکرکشی به افغانستان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
راه و روش طالبان تفاوت چندانی با داعش نداره کافیه در ویکی پدیا اسم این فرقه رو جستجو کنید. اکثرا از پشتوها تشکیل شده‌اند و مخالف مردمان فارسی‌زبان افغانستان از جمله هزاره‌ها هستند و شیعیان رو هم کافر میدونن و شعاری که توی وبسایتشون زدند اینه: و قتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین لله به این معنی: و با کافران بجنگید تا دیگر فتنه و فسادی نماند و آیین همه دین خدا (از نظر طالبان سنی) گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
شما با این نوشته نشان می دهید که شیعه بسیار خوب و مدافع زبان فارسی هستید اما به نظر بذر تفرقه و نژاد پرستی می پراکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
بزرگترین ایراد کشورهای فقیر و مسلمان اینه که همش دنبال مقصر خارجی و تئوری توطئه هستن خودشون وحدت داخلی ندارن خودشون وطن پرست و دلسوز ندارن خودشون خائن دارن.تا خودشون نخوان هیشکی بهشون زور نمیگه تا خودشون نخوان مستعمره نمیشن وقتی انگلیس با ۴۰ میلیون جمعیت بر هند ۱ میلیاردی حکومت میکرد مطمئن باشید انگلیس مقصر نبوده مقصر مردم هند بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
بین چندین میلیون انسان ، جاهل ، مال دوست ، مقام دوست ، بی وجود ، کم غیرت ، خائن وجود داره در خانواده و جامعه پیامبران هم منافق و ترسو و مالدوست بوده و هست ، مردم هند بزرگ ( هند و پاکستان و بنگلادش ) هم تا زمانی که درک و سواد سیاسی درست از جهان نداشتند مستعمره بودند .، افغانستان هم نیازمند فردی چون گاندی است
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
قدرت گرفتن طالبان نه تنها شکست آمریکا نیست بلکه پیروز بزرگی برای آنها و تمامی مستکبران است .
به عقب برگشتن کشورهای خاورمیانه آرزوی دیرینه مستکبرین برای غارت منابع آنهاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
طالبان اصلا چیزی از اصول کشور داری و سیاست بلد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
یاد میگیرند ، صبر داشته باش ، همین حالاش با چین و روسیه تفاهم نامه دارند از آن تفاهم نامه ها که مردم ایران با اخبار جعلی غربی ها از آن سکته گرفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
وقتی که امریکا خودش طالبان رو به وجود اورده طبیعیه که باهاشون مخالفتی نداشته باشه و باهاشون درگیر نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
آره دقیقاً اون ۱ تریلیون دلارم من خرج کردم تو افغانستان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
کلا آمریکا همش در حال شکسته... اصن نیازی نیست بگین مرگ بر آمریکا خودش تند تند شکست میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
راست میگی ؟ کاستو بیار ماست بگیر ، عمو این فیلمشونه ، یعنی این آمریکایی ها همه شون ... تشریف دارند ؟ اینا این کار را کردند تا هم بهانه دخالت مانده باشد و هم حین خروج نیرو ها ، افغان ها به درد خود گرفتار باشند و فرصت ضربه زدن نداشته باشند و هم این که با آمدن طالبان وجه اسلام را خراب کرده و اسلام هراسی را رونق دهند و با برنامه ای جهان پسند تر به منطقه بر گردند . هدف اصلی محاصره نظامی ایران و تعویق برنامه ها و فرسایش یا حمله به ایران بود که البته در مورد حمله به نتیجه نرسیدند ولی همچنان ایران را در مرز های شرقی دچار فرسایش می کنند و مانع از تمایلات ایرانی برادران افغان خواهند شد و البته بازار افغانستان را برای ایرانیان از بین می برند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
ما ایرانیها ناراحت هستیم برای افغانیهای عزیز. آمریکا دروغگوی بزرگ هست . چند سال روس بخور بخور کرد . چند سال هم آمریکا. طالبانم انگلیس آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
افغانها قابل اعتماد نیستند یکم به تاریخ توجه کنید جمهوری اسلامی میراث دار حکومت مقتدر صفویه است. و افغانها اولاد محمود و اشرف افغان.
تا حکومت صفویه قدرتمند بود افغانها خراجگذار ایران بودند ولی وقتی متاسفانه به علت اختلافات داخلی حکومت صفویه ضعیف شد افغانها آن روی خود را نشان دادند وحشیانه به ایران حمله کردند و چه جنایتهای که در ایران انجام دادند تا نادر شاه دم آنها را گرفت و خفتبار افغانها را از ایران بیرون کرد و دوباره این قوم را خراجگذار ایران کرد.
چرا به گذشته نگاه کنیم وقتی یک جوان نادان ایرانی یک دختر افغانی(ستایش) را به قتل رساند افغانها چه کار کردند در همین هرات پرچم ایران را جلوی کنسولگری ایران آتش زدند با این که قوه قضاییه برابر قانون آن جوان را اعدام کرد . حالا به جنایتها افغانها در ایران نگاه کنید به خاطر یک مشت زعفران یک خانواده ایرانی را در یک گاوداری قتل و عام کردند و چقدر به نوامیس ایرانیان تجاوز کردند قاچاق و جنایت کردند خبرنگار و کاردارهای کنسلوگری ایران را در افغانستان قتل و عام کردند ولی هیچ ایرانی پرچم افغانستان را آتش نزد. ایرانیان احساساتی همیشه از احساسات لطیفشان ضربه خورده اند و افغانها با ننه من غریبم و مظلوم نمایی همیشه سود کرده اند. به هوش باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
با خروج نیروهای امربکایی این بلا سر افغانستان اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
دقیقا همینه
حالا از عراق هم خارج بشه الفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
داعش با کمک ایران نابود شد حالا وقته طالبانه بجا بی طرفی یک کاری انجام بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا دقیقا همین را می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اگه داعش نابود شد پس حالا تو افغانستان چکار میکنه؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Bm1
۱۶:۳۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
سلام
اینها همه بازی آمریکا هست ، آمریکا در افغانستان قدرت را به کسی را می‌خواد بده که جنگ طلب باشد و بتواند بر علیه ایران وارد جنگ شود و طبق قرارداد ، طالبان باید داعش را به رسمیت بشناسند و بخشی از دولت افغانستان باشند . میگی نه !!؟ نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
کاملا درسته
ولی بعضی ها نمیخوان بپذیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
اعضای طالبان به قدرت برسند تامین منافع غرب از جمله ایجاد پايگاه جهت سلطه و غارت معادن و جلوگیری از پیشرفت و اتحادملی در افغانستان برای همیشه تحقق خواهد یافت برای همسایگان افغانستان تهدید بالقوه هست آمریکا طالبان را نوکر خیلی عالی می‌داند و می‌خواهد حکومت کنند ولی نگران است سهم‌ بیشتری گیرش نیاد آخه آدمای عاقل آسیا هجوم قدرتها را به اونجا نمی بینید شاید خيال میکنید نمی‌توانند طالبان را شکست دهند یا دلسوز افغانیهاهستند هزار برابر طالبان را زنده می‌گیرند و می‌کنند توی گونی پلاستیکی خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
باتوجه به همسایگی افغانستان با چین و همرز بودن با مسلمانان چینی شاید امریکا همچی بدش نیاد طالبان قدرت بگیره برا چین دردسروهزینه درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
چی میگی انیشتین چین منتظره طالبان بقدرت برسه تا به رسمیت بشناستش و باهاش وارد دوستی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
چین تنها دغدغه بازار های اقتصاد جهانی را دارد و از پس مسمان ها بر می آید و لذا طالبان و غیر طالبان برایش فرقی ندارد ، این ایران است که در مخمصه یکی از بزرگترین مرز های خود و ایدئولوزیک مذهب و مهاجرت و مواد مخدر و تهدید امنیتی خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
مگرنمیگن امریکا باید ازمنطقه خارج شود درست اماکشورهای منطقه بایدمردمش زیربارتروریست نرود دولت ومردم بایدشجاعانه دربرابرتروریستها به ایستند مردم افغان چندملیونش ازترس طالب درایران زندگی میکنند منتظر بقیه شم باشین تاروزیکه کابل بدست این گروه سقوط کند حکومت 20سال قبل این تروریستهارادیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
هدف کنترل سه قدرت ایران و چین و روسیه است با یک گروه تروریستی است کشورهای همسایه نباید بگذارند تروریستها افغانستان را در دست بگیرند.
احتیاج به سازمان مللی اسلامی در جهان است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
این سیاست زیرکانه آمریکاست که در افغانستان نا امنی باشد و با این گروه تروریستی کشورهای همسایه افغانستان را آزار و اذیت کند.
افغانستان با همچنین دیوانگانی روی آرامش به خود نمی‌بیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا 2۰ سال تو افغانستان آموزش داد و هزینه کرد و سلاح و ابزار الات مدرن جنگی رو بهشون داد باید دید که طالبانی که قبلا به یک سلاح کلاشنیکوف و کلت کمری فقط مجهز بودند حالا با تجهیز کردن خود با این ابزار پیشرفته آیا میتونن کشورای همسایه مخصوصا ایران رو وارد یک جنگ ۲۰ ساله کنند آیا ایران توانایی داره در شرق با طالبان و در غرب با داعش مبارزه کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
الان چرا افغانیهای پرو و مدعی ساکن ایران نمی روند برای کشورشان کاری بکند منتظرند دستس از غیب بیاید برای کشورشان کاری بکند.
اصلا افغانها مدعی ساکن ایران دلشان برای میهنشان افغانستان می سوزد یا نه مثل افراد بی بوته برایشان فرقی نمی کند که بلای سر افغانستان می آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
یه دلیل داره کشوری که توش تریاک ومواد مخدر کشت میکنند ومیفروشن وباعث بدبختی مردم وکشورهای دیگر میشن تا دنیا دنیاست مث رژیم صهیونیستی هیچ وقت روی ارامش رو نخواهید دید حالا شما تا صبح بگید تقصیر اینه تقصیر اونه!!! تمام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Bm1
۱۶:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
جای سردار دلها کاملا خالی و نبودش احساس می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
افغان ها به لحاظ فرهنگ و آیین و نژاد و سابقه تریخی ایرانی هستند و ایران را مادر وطن خود می دانند نباید با این سخنان بچه گانه کینه کاشت و آمریکا را در رسیدن به اهداف شومش یاری کرد . کمی از مغزت استفاده کن ، آکبندنزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
ارتش دولت کابل از لحاظ تجهیزات هیچی کم نداره چیزه که کم داره انگیزه و شجاعته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
بیشتر از انگیزه بابد به طرر تفکر افاغنه توجه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
وقتشه که اسرائیل رو نابود کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
هزینه کردن برای افغانستان مثه آبیاری درخت خشکه.حیف از اون همه پول که برای اون خرابشده خرج شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
افغانستان به لعنت خدا هم نمی ارزه.حیف از اونهمه پول و ساختمان و ماشین و سلاح و تجهیزات که امریکا برای این کشور هزینه کرد طالبان از آسمون نیومده از داخل مردمش اومده سقوط شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری یعنی حداقل ۷۰ درصد مردمش موافق طالبان هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
حیف از آن همه مردمی که توسط آمریکای جانی کشته شدند به بهانه مبارزه با طالبان
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
چرا توهین میکنی . افغانستان برادر کوچک ما ایرانیان هست. شعور هم خوب چیزیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
افغان‌ها عزیز ما هستند و همزبان ما، توهین به افغان، توهین به ایرانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
کی گفته افغانها هم زبان هستند کدام ایرانی متوجه پشتو حرف زدن افغانها مقیم افغانستان می شود
کی گفته توهین به افغانها توهین به ایرانی هاست تو یا خودت افغانی هستی یا افغان زاده ای با شناسنامه ایرانی
فرهنگ ایرانی، تمدن ایرانی و شعور ایرانی خیلی بالاتر از این قوم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه یکم سواد داشتی میدونستی که همون افغان‌هایی که زبان مادریشون پشتو هست، زبان دومشون فارسیه یعنی کاملا به فارسی مسلط هستند، دقیقاً مثل آذری‌های خودمون که زبان مادریشون آذریه و زبان دومشون فارسی و ضمناً حرف شما نژادپرستی محضه دقیقاً مثل هیتلر و قوم نازی که خودشون رو برتر از بقیه میدونستند و یا برخی از عرب‌ها که خودشون رو برتر میدونستند؛ هیچ قومی بر قوم دیگه برتری نداره نه ایرانی بر عرب نه عرب بر ایرانی نه افغان بر ایرانی و نه ایرانی بر افغان. ما به عنوان یه فارسی‌زبان باید از همزبانان خودمون در دنیا از جمله افغان‌ها و تاجیک‌ها دفاع کنیم. شما ترکیه رو ببینید چطور از آذربایجان دفاع می‌کنه، چرا؟ فقط دلیلش اینه که زبانشون ترکی آذربایجانیه. یا عرب‌ها که با تشکیل اتحادیه عرب، همه جوره از همزبانانشون دفاع میکنن ولی نوبت به ما که میرسه امثال شما افغان‌ها رو پست و حقیر میدونید. ضمناً من نه در افغانستان به دنیا اومدم نه افغانی هستم نه شناسنامه‌ام ایرادی داره بهتره یکم فکرتو درست کنی بجای توهین به بقیه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اینها همه و همه نقشه های کثیف و موذیانه خبیثانه خود آمریکایها و انگلیسها و صهیونیستها و سعودیها و همپیمانان خبیث ملعونین استعمارگران اشغالگران جنایتکاران فاشیستشون است که دارند در منطقه جهان اسلام پیاده سازی می کنند آمریکا در ظاهر از افغانستان ارتشش را خارج کرده ولی در باطن حضور مویرگی زیرپوستی دارد و دارد بازی جدید و نقشه های کثیف جدیدشان را موذیانه بپیش می برند چرا که دولت فعلی افغانستان نتوانست خواسته های این استعمارگران اشغالگران را برآورده کند ، کدام فروپاشی افغانستان افغانستان همیشه فروپاشی بوده حتی همین الان هم یک دولت دست نشانده آمریکایها داره بر مردم افغانستان حکومت می کند و کدام شکست آمریکایها !!! آمریکایها می خواهند از طریق طالبان نقشه های شوم آیندشون رو در منطقه پیاده سازی کنند و طالبان افغانستان را تصرف خواهند کرد و با داعش جنایتکار تروریست در کل منطقه و دیگر گروه های تروریستی در منطقه هم همپیمان شده و می شوند با نظارت آمریکا و انگلیس و صهیونیستها و سعودیها و در حال حاضر طالبان از طریق پاکستان متحد سئودیها و آمریکایها از هر لحاظ داره تجهیز می شود و در نهایت پس از تثبیتشان در افغانستان مراحل بعدی نقشه های شومشون رو پیاده سازی خوئاهند کرد و هداف خبیث شوم نهایشان اینکه تمامی کشورهای دور تا دور ایران اسلامی را تجهیز و یکپارچه کنند برای حمله گسترده تمام عیار به ایران اسلامی و اشغال ایران اسلامی عزیزمان و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی و نابودی حزب الله در منطقه و به غارت بردن ثروتهای ملی ایران اسلامی و هزاران ظلم و ستمگری و تجاوزات مختلف در ایران اسلامی عزیزمان و کل جهان اسلام ناب محمدی ص است بسیار ساده لوحانه و ساده انگارست که بگویید آمریکا در افغانستان شکست خورد و فرار کرد اینها همه نقشه شیطانی خودشان است باور نکنید و آمریکا با اینکارش چندین هدف دارد یکیشم حفظ و حراست از سگهای کثیف هارشان در منطقه جهان اسلام است که باهاشون همپیمانند ، ایران اسلامی و همپیمانانش باید نقشه های کثیف آمریکا و همپیمانانش را سریعا و با قدرت و اقتدار از هر لحاظ نقش برآب کنند و نگذارد به نقشه های شومشان دست یابند و تیرهایشان همه به سنگ بخورد و به معنای واقعی کلمه شکست بخورند و از سر تا سر جهان اسلام از هر لحاظ فرار کنند و نابود شوند . والسلام و صلوات التماس دعا و اتماس تفکر خردمندانه بصیرانه .
Iran (Islamic Republic of)
علیرصا
۱۹:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
فازت چیه عمار توهم داریا
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
توهم و فاز شما دارید که چشتون رو روی واقعیات بسته اید و سطحی نگرید . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
می‌فرمایید این جوک طالبان آمریکا رو شکست داده همه باور کنند مرگ خودت راست میگی .این سیاست زیرکانه و شیطان ایالات متحده آمریکا است افغانستان طالبان بضرر همسایگان هستش تا افغانستان دموکراتیک . این یکیش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
افغانی های ساکن ایران به جنگ طالبان نمی رن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
افغانهای ساکن ایرانی به مفت خوری زندگی در ناز و نعمت و غر زدن عادت کردن بروند افغانستان طالبانبه آنه یک پق کنند سکته زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
انقدر ساده نباشید پشت پرده این تحولات افغانستان پروژه ای هست ایران باید خیلی حواسش به این تحولات سریع افغانستان باشه چه توطعه ای دنبال میشه صد درصد اشرف غنی یک ادم مذدور هست و طالبان هم با پشتیبانی کامل نیروهای امریکا دارند تصرف میکنند ولی به نظر پروژه خطرناکی در شرق کشور در حال وقوع هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
مزدور درسته نه مذدور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
خاک دو عالم بر سرتون که از روی کار آمدن تروریستهای وحشی داعشی طالبان خوشحالید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
بعد از خروج امریکا به این روز افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
قطعاً اتفاقات افغانستان ساخته و پرداخته آمریکاست مطمئن باشید طالبان با آمریکا سر و سری دارد و این حوادث نتیجه مذاکرات محرمانه ای است که طالبان بدون حضور دولت افغانستان با آمریکا داشتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
نه ببم این با برنامه آمریکا بوجود آمد و حتی ممکن است خود مقامات ارشد دولت افغانستان هم در این دسیسه همکار باشند تا چنان فیلمی بشود که هیچ کس شک نکند که این دسیسه است ، خروج آمریکا و قدرت گرفتن یکباره طالبان و ضعف یکباره ارتش افغان با وجود بیست سال آموزش و تجهیزات عالی ، اصلا عادی به نظر نمی آید .
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۲:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
آنهایی که امروز دل به آمریکا بسته اند ببینند که بیش از بیست سال اشغال یک کشور توسط آمریکا که تمام مقدراتش در دست آمریکا بود این وضعیت اش است ، آخر دل بستن به آمریکا اینه ، وقتی آمریکا به آل سعود می گوید اگر ما نباشیم شما یک هفته دوام نمی آورید خیلی سخن بی ربطی نمی گوید ، آنها خوب می دانند که چه بلایی به سر کشورهای عربی مخصوصاً عربستان سعودی آورده اند . استقلال گوهر کم یابی است که فقط در ایران یافت می شود ، اگر امروز ما قدر این گوهر را ندانیم و آن را در معرض دستبرد دزدانی مثل منافقین جنایتکار و دیکتاتور زاده رضا پهلوی و غرب گدایان بی هویت قرار دهیم خیلی زود پشیمان خواهیم شد که معلوم نیست دیگر هرگز قابل جبران باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا هرجا بوده غیر از ویرانی و آشوب چیزی نداشته است حال برای راحتی نیرو های خود و جاسوسی خود و ظاهر سازی ممکن است کار هایی بکنند اما دست آخر ویرانی و فروپاشی و نابودی به جا خواهند گذاشت. اگر واحد پول افغان و انترنت آنها را را برخی تو سر نظام ایران می زدند امروز را ببینند ،
استقلال ثمره خون رشید مردان دلاور و تفکر خردمندانه و رشد فرهنگ ست قدر این تعالی را بدانیم و راهنمای دیگر برادران هم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
چرا میلیونها افغانی که سالهاست در ایران جاخوش کرده اند هیچ واکنشی برای جلوگیری از سیطره تروریست های طالبان بر افغانستان نشان نمی دهند؟؟؟؟؟ !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
چیکار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
افغانها ساکن ایران یکبار برای همیشه برید برای شرافت تون ناموس تون غیرت تون کشور بجنگید تا کی می خواهید ننه من غریبم در بیارید مفت مفت توی ایران زندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
امریکا ازعراق سوریه هم خارج میشود
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۲:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
یک مشت قدرت طلب حریص عوام فریب باعده ای مردمان کله خرمتعصب کورکه روی احتیاج وفریب خوردن خودشانرا آلت دست قرارمیدهندجان خودوسایرهموطنانشانرابقنلگاه میبرمندوکشورشانراتبدیل بویرانه نمودندآنوقت امریکاشکست خورده؟!عوامفریبی هم حدی داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
یه کشور داره نابود میشه معلوم نیست بعدا چه عواقبی برای ما داره بعد شما دارید واسه شکست آمریکا بشکن میزنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
نه که آمریکا که بود خیلی اوضاع خوب بود
از کجا معلوم که مردم خودشون هراس دارند از طالبان من دیدم بعضی هاشون راضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
آره آمریکا که بود مگه اوضاع بد بود؟ مگه از طرف افغانستان تهدیدی علیه مرزهای ما اتفاق افتاد؟ شاید مردم افغان راضی باشند ولی اگه این درگیری ها به ایران کشیده شد، اونوقت مردم ایرانم راضی هستند؟ ما به اندازه کافی تهدید از طرف پاکستان و پ ک ک و... داریم. همینم مونده طالبان هم بهش اضافه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
اینا باهمن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
نخیر برای شکست آمریکا بشکن نمیزنه
این حاصل دخالت آمریکا در افغانستان است
ملت مظلوم و ستمدیده افغانستان تاوان حضور آمریکا و عربستان و روسیه را می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
طالبان کفته با کشورهای همسایه مثل ایران.ازبکستان.تاجیکستان و ..مشکلی نداره
تنها مشکلش بنظر درگیری با هند و پاکستان کمی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
پاکستان خودش طالبان رو ساخته بعد طالبان با پاکستان مشکل داشته باشه؟
آخرین اخبار