عطوان: آمریکا در عراق و سوریه هم با سرنوشت مشابه خود در افغانستان مواجه می‌شود

سردبیر روزنامه رأی الیوم با تاکید بر شکست سخت آمریکا در افغانستان، معتقد است این کشور در عراق و سوریه نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در اظهارات هفتگی خود با تاکید بر شکست سخت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی آن در افغانستان، تصریح کرد آمریکا در عراق و سوریه نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد و در عین حال کشور افغانستان با حضور طالبان به خطر بزرگی برای اهداف آمریکا در هر جایی از جهان تبدیل خواهد شد.

عبد الباری عطوان گفت: «اوضاع افغانستان به ویتنام شبیه است و شکست در افغانستان در این کشور بسیار بدتر از ویتنام است. خسارت آمریکا در این کشور بیشتر از خسارت‌های واشنگتن در ویتنام خواهد بود، زیرا آمریکا به دست جنبشی شکست خورد که هیچ کشور بزرگی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان در ارائه الگویی به ملت افغان یا ملت‌های خاورمیانه به سختی شکست خورد. اکنون در کابل، سپس بغداد و پس از آن، دمشق این اتفاق تکرار خواهد شد.»

وی افزود: «آمریکا در این جنگ خواست که خسارت‌ها را کاهش دهد. به این نتیجه رسید که با دو گزینه مواجه است؛ خسارت‌های بسیار گسترده یا کاستن از این خسارت ها. آمریکا به خوبی می‌داند که موفق به شکست طالبان نخواهد شد. طالبان اکنون بر بیشتر مراکز ولایت‌های افغانستان تسلط دارد و پس از تسلط بر کابل، از تشکیل امارات اسلامی طالبان خبر خواهد داد. آمریکا با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان اطلاعات، در ارزیابی درباره شرایط افغانستان اشتباه کرد. این شکست نشان می‌دهد که مقاومت تنها راه آزاد سازی کشور است.»

سازمان سیا در ارزیابی خود درباره افغانستان اشتباه کرد

عطوان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگر سازمان‌های جاسوسی این کشور در ارزیابی موضع در افغانستان به شدت اشتباه کردند. آن‌ها می‌گفتند که کابل پس از سه ماه سقوط خواهد کرد. اکنون می‌گویند کمتر از یک ماه چنین اتفاقی خواهد افتاد. این موضوع بازتاب دهنده آشفتگی بی سابقه سازمان اطلاعات آمریکا است که گفته می‌شود بهترین سازمان اطلاعات در سطح جهان است. موضوع دوم، ارزیابی نادرست در خصوص دیپلماسی طالبان است. طالبان با بیشتر کشور‌های همسایه روابط قدرتمندانه‌ای برقرار کرد. همان طور که این کار را در قبال چین انجام داد. به مسکو رفت و با روسیه روابط برقرار کرد. باید به یاد داشته باشیم که پاکستان از همان روز نخست، حامی اصلی طالبان بوده است و این علت همگرایی طالبان با چین است. چین برنده نخست این شکست آمریکا خواهد بود، زیرا چین طرح‌هایی برای بازسازی افغانستان و همچنین طرح‌هایی برای تشکیل حکومت دوم طالبان دارد. به نظرم جاده ابریشم هم از افغانستان عبور خواهد کرد.»

وی در ادامه گفت: «برخی در اروپا و آمریکا پیش بینی می‌کنند که شاید افغانستان عرصه جنگ داخلی و هرج و مرج شود. این موضوع بعید نیست. طالبان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از ملت افغان را تشکیل می‌دهد. آمریکا در جدا کردن این جنبش و قبیله پشتون شکست خورد. موضوع دوم این است که عناصر طالبان جنگجو و از تجربه بالایی برخوردار هستند. به نظرم طالبان و افغانستان برای آمریکا بسیار خطرناک خواهد شد. آمریکا فرماندهی خاصی در دوحه برای پیگیری شرایط خشونت آمیز و فرستادن هواپیما‌ها برای هدف قرار دادن افغانستان ایجاد کرد. در صورتی که آمریکا افغانستان را هدف قرار دهد، افغانستان را به این اقدام سوق خواهد داد که آمریکا را در هر جایی هدف قرار دهد.»


بیشتر بخوانید:

واشنگتن پست: فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست
اعزام نظامیان آمریکایی و انگلیسی به کابل/ واشنگتن با طالبان به صورت مخفیانه مذاکره می‌کند


از سوی دیگر، گای تیلور خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بر این باورم که دولت جو بایدن در زمینه سیاست خارجی با مشکل واقعی مواجه شد.»

وی گفت: بسیاری از ولایت‌های افغانستان در برابر طالبان تسلیم شدند؛ بی آنکه جنگی صورت بگیرد. با توجه به این شرایط، آمریکا طی ۲۰ سال چه کاری انجام داد؟ ارتش، آموزش نیرو‌های افغان به کجا رسید؟ افکار عمومی چطور؟ آن هم زمانی که بسیاری از مناطق از طالبان استقبال کردند.

تیلور ادامه داد: «به نظرم اتفاقی که طی ۲۰ سال گذشته روی داد، افتتاح برخی از دانشگاه‌ها و حضور زنان در دانشگاه‌ها بود. همان طور که شاهد بودیم که پس از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های طالبان همه افراد بافرهنگ و حتی زنان را ترور کردند. بدون تردید، آمریکا با گروهی از افراد تعامل داشت که خواستار آزادی بودند.»

عطوان در خصوص تغییر دیدگاه طالبان گفت: «طالبان با جنبش ۲۰ سال پیش تفاوت دارد. در غیر این صورت، آمریکا با آن مذاکره نمی‌کرد و نام آن را از فهرست‌های تروریستی خارج نمی‌کرد. طی مذاکرات در دوحه که از پنج سال پیش آغاز شد، نشنیدیم که آمریکا درباره آزادی‌ها در افغانستان سخن بگوید. از سوی دیگر، اگر اشغالگری آمریکا الگو و نمونه است، چرا نیرو‌های ارتش افغانستان از الگوی آمریکا دفاع نکردند. آمریکا حدود ۱۶۰ میلیارد دلار برای تجهیز ارتش افغانستان و آموزش آن هزینه کرد. اما اگر ارتش افغانستان درباره این افکار و آزادی‌ها متقاعد شده بود، چرا از این آزادی‌ها دفاع نکرد؟ به نظرم آمریکا می‌خواست که طالبان چین را دچار فرسایش کند.»

عطوان در انتهای اظهاراتش گفت: «طالبان برای ارسال برخی پیام‌ها تلاش می‌کند. نخست اینکه متخاصم و دشمن آمریکا خواهد بود و در محور چین، روسیه و ایران قرار خواهد گرفت. اگر آمریکا بزرگ‌ترین قدرت جهان بود، شاهد بودیم که در افغانستان شکست خورد و در حال فرار از آن است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من هنوز در مورد اقدامات فعلی طالبان قضاوت خیلی زود است ظاهر قضایا نشان می دهد که اتفاقات جدید افغانستان بدون هماهنگی آمریکا نمی تواند اتفاق بیافتد قدرت آمریکا در مقابل جریان حق کاملآ آسیب پذیر است آن هم نه به لحاظ صرفاً نظامی ، واقعیت ها را نمی شود انکار کرد اینکه ما ادعا داریم آمریکا کاملاً آسیب پذیر است این آسیب پذیری در مقابل منطق حق و قدرت الهی است نه در مقابل یک گروه تروریستی که خودش ثابت کرده بازیگر سناریو های آمریکاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
نمی دانم امریکایی های آدمکش چه اصراری دارند در این طرف دنیا بمیرند. مگر در کشورشان قبر کافی وجود ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
شاید آمریکا برنامه و سیاست خودش در قبال شغال ها و نوچه ها تغییر داده میبینه چین و روسیه در کمال آرامش ازش جلو میزنن . این شکست نیست تاکتیکه. شایدم خود آمریکا به طالبان و داعش و گروههای مولودی بعدی آموزش و تجهیزات بدهد.ببینید کله کله زدن با با افراد کوچک تر برای بزرگها گران تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
فعلا که آمریکا در افغانستان موفق بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
امریکا در عراق و سوریه به سرنوشت مشابه خود در افغانستان مواجه می شود ولی عراق و سوریه هم با سرنوشت افغانستان مواجه می شوند. هدف آمریکا درست کردن افغانستان هاست دقیقا مثل افغانستان کنونی. اهداف نسبی هستند و نه مطلق. به نظر می رسد خود آمریکا هم متوجه هزینه هایی که دارد می دهد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
نهدامریکا به هدفش رسیده چرا که طالبان با داعش هیچ فرقی ندارد هدف یکی است بگذارید بر افغانستان مسلط شود انوقت است که به ایران حمله کند اینها هم اولا با عربستان هستند وهابی وسلفی هستند عقایدشان با داعش یکی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
تا وقتی که ایمان به خدا و وحدت کلمه داریم، از هیچ قدرت جهانخواری، حتی به اندازه سر سوزن، واهمه نخواهیم داشت. این پیام امام حسین(ع) است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
عطوان خرافاتی ..
چی میگی برا خودت
امریکا به اون چیزی که میخواست رسید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
خدا از دهن شما بشنوه
یعنی اگه تو سوریه همچین کاری کنند، انشالله اون فرد سوفیانی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
ابرقدرت نظامی دنیا در مقابل یه عده که آموزش آماتوری نظامی هم ندیدند شکست خورده واقعا حرف مسخره ای هست.طالبان کپی داعش هست عرق هم چندین تکه پاره میشود تو آینده می‌بینید .تمام منطقه تو باتلاق فقر و فساد و جنگ کشتار و خشکسالی گیر کرده است به خروج آمریکا بعضی خوشدل و وهمانه احساس پیروزی نکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
خواهشا اینقدر از آقای جهان نقد نکنید، آمریکا وقتی از افغانستان خارج شد، آمریکا ضرری نکرد بلکه مردم افغانستان و کشورهای همسایه به خصوص ایران ضرر کردند. هجوم آوارگان به ایران و تهدید مرزها نمونه ای از این مشکلاته. تازه طالبان اگر بر مسند قدرت بیاد قطعا تهدیدی جدی برای ایران خواهد بود.
آقای جهان وجودش نعمت بود، با کینه قضاوت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
خونخوار جهان، البته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
فعلا که منافع ما تو افغانستان به خطر افتاده است.
United States of America
ناشناس
۰۳:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
منافع ما تو افغانستان به خطر افتاده است??
چه منافعی??
-
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
با نظر رای الیوم موافق نیستم طالبان از نظر عقیدتی به عربستان وابسته است و هرآن ممکن است به سبب اختلاف عقیدتی با ایران اختلافات شدیدی بین آنها و ما بروز کند که در نهایت به درگیرهای مرزی منجر شود به نظر من تخلیه افغانستان و واگذاری میدان به طالبان توسط امریکا باید در این جهت ارزیابی شود
Kuwait
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
درسته آمریکا همه جا شکست میخوره اما برای خودتون وبچهاتون جای خوبیه درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
چطور جای خوبیست، وقتی که بچه هایش را می فرستد تا این ور دنیا بمیرند. آخر کدام کشوری،جوانانش را این طور به کشتن می دهد که این امریکایی های آدمکش می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
یعنی عراق و سوریه هم همین وضع آشفته و مریضی را بعد رفتن آمریکا خواهند داشت ؟ پس علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد ، آمریکا چنان وضعیتی برنامه ریزی کرده است که بعد از در رفتنش کشور ها تا مدت ها روی خوش و آرامش نبینند و اسرائیل در فراغ بال به تسخیر خانه و زمین مردم و کشتار و شهرکسازی خود مشغول باشد و مقاومت دلش به چند موشک پراکنی خوش باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
انشاءالله
آخرین اخبار