سه آتشفشان همزمان در آلاسکا درحال فوران هستند

فوران‌ همزمان سه آتشفشان در آلاسکا بیش از یک هفته است که ادامه دارد، اما در حال حاضر تهدیدی برای جوامع مجاور یا سفر‌های هوایی ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از nbcnews، در امتداد یک منطقه دورافتاده و تقریباً ۱۲۸۷ کیلومتری از زنجیره جزیره آلیوتی آلاسکا، سه آتشفشان به طور همزمان درحال فوران هستند که حداقل دو دفعه سطح کمی از خاکستر و بخار خارج کرده اند.

به گفته رصدخانه آتشفشان آلاسکا، فوران‌های همزمان بیش از یک هفته است که ادامه دارد، اما در حال حاضر تهدیدی برای جوامع نزدیک به شمار نمی‌رود و تاکنون هیچ‌گونه سفر هوایی را مختل نکرده است.
با این حال، فعالیت‌های آتشفشانی غیرمعمول در سراسر جزایر آلیوتی، مجمع الجزایر وسیع که از غرب به شبه جزیره آلاسکا منتهی می‌شود و به عنوان مرز بین اقیانوس آرام شمالی و دریای برینگ عمل می‌کند، اتفاق افتاده است.

متیو لوون، زمین شناس رصدخانه آتشفشان آلاسکا، به NBC News گفت: آلاسکا دارای آتشفشان‌های زیادی است و ما معمولاً هر سال شاهد یک فوران هستیم. وجود سه فوران در یک زمان کمتر رایج است، اما غیرممکن نیست.

آتشفشان پاولوف، گریت سیتکین و آتشفشان Semisopochnoi در سطح تهدیدی نارنجی قرار دارند که نشان می‌دهد فوران‌ها در حال انجام است و میزان کمی خاکستر نیز شناسایی شده است.
نزدیکترین شهر به آتشفشان پاولوف، کُلدبِی است، یک جامعه کوچک که کمتر از ۱۲۰ نفر ساکن آن هستند. نزدیک به وسط جزایر آلیوتی، آتشفشان گریت سینکین تقریباً ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر آداک واقع شده است.
در همین حال، آتشفشان Semisopochnoi در یک جزیره خالی از سکنه است که شرقی‌ترین موقعیت خشکی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. لوون می‌گوید: اگرچه این جزیره بخشی از زنجیره آلیوت غربی است، اما در نیمکره شرقی قرار دارد و در راه روسیه است.

این جزایر آتشفشانی که به اصطلاح قوس آلیوت را تشکیل می‌دهند، بخشی از یک ناحیه نعل اسبی هستند که می‌توان آن را در امتداد حاشیه اقیانوس آرام، جایی که بسیاری از زمین لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی در جهان رخ می‌دهد، ردیابی کرد. این منطقه که به "حلقه آتش" اقیانوس آرام معروف است، از نظر لرزه‌ای و آتشفشانی فعال است، زیرا در مرز چندین صفحه تکتونیکی قرار دارد که به طور مداوم به هم برخورد می‌کنند.

در حالی که پاولوف، گریت سیتکین و Semisopochnoi در قسمت‌های دور افتاده جزایر آلیوتی هستند، می‌توانند ابر‌های خاکستری ایجاد کنند که برای سفر‌های هوایی خطرناک هستند.

لوون می‌گوید: قوس آلیوتی بین آمریکای شمالی و آسیا قرار دارد بنابراین ما سفر‌های هوایی زیادی داریم و خاکستر برای هواپیما‌ها بسیار خطرناک است. حداقل هفت سال از فوران سه آتشفشان در آلاسکا می‌گذرد و ناآرامی‌های اخیر باعث شده است که کمپین‌های نظارتی در رصدخانه آتشفشان آلاسکا پر جنب و جوش باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار