برگزاری آیین سنتی شال زنی و خیمه سوزان در بافران و محمدیه نایین

مراسم سنتی، دسته شال زن (شال گردن) و خیمه سوزان، براساس یک سنت دیرین، ظهر و عصر عاشورا در محله بافران و محمدیه شهرستان نایین برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، امروز هم‌زمان با ظهر عاشورا، شال زنی بافران نایین، یکی از شیوه‌های عزاداری مختص این روز، همراه دیگر دسته‌های عزاداری، توأم با صدای دهل برگزار شد.

دسته شال زن، متشکل از پیران و میان‌سالان، عشق به ائمه (ع) و یاد و خاطره حبیب بن مظاهر، پیر غلام امام حسین (ع) را تداعی می‌کند.

در این آیین عزاداران شالی به رنگ سیاه یا سبز بر گردن می‌آویزند و درحالی‌که یک‌سوی آن رهاست، سوی دیگر را در دست گرفته، بانظم خاص و هماهنگ با نوحه دسته، گاه آن را بالا آورده بر شانه می‌افکنند و گاه فروبرده در دست نگاه می‌دارند.

همچنین در آیین سنتی خیمه سوزان، کویرنشینان خطه تاریخی بافران و محله محمدیه بر اساس سنتی دیرین و برای یادآوری زمان یورش سپاه عمر سعد در واپسین ساعات روز عاشورا و پس از شهادت امام حسین (ع) ویارانش به خیمه‌های اهل‌بیت امام خیمه‌های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را آتش می‌زنند و در زمان سوختن خیمه‌ها فریادˈ وا حسین ˈ و ˈ وا زینب ˈ سر می‌دهند و به یاد اسرای کربلا سوگواری می‌کنند.

پس از به آتش کشیده شدن خیمه‌ها، عزاداران تا فرارسیدن غروب غمگین عاشورای حسینی ناله و زاری می‌کنند و در کنار خیمه‌های سوخته شده به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

آیین سنتی "دسته شال زن"، با شماره ۱۶۹۵ در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسید.

شهرستان نایین با یک هزارو ۲۰۰ اثر تاریخی که۹۵ اثر آن به ثبت ملی رسید، در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرارداد.

محله محمدیه در سه کیلومتری و بافران در پنج کیلومتری نایین قرار دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.