مردانی:

حدود نیمی از دامداران با وجود داشتن پروانه چرا امکان استفاده از مراتع را ندارند

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: ۴۰ درصد دامدارانی که پروانه چرای دام در مراتع داشتند به دلیل کاهش علوفه تولیدی در مراتع و خشک شدن چشمه‌ها امکان استفاده از مراتع را ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی جاری اظهار داشت: خشکسالی باعث شده پوشش علوفه‌ای مراتع استان ۵۰ درصد کاهش یابد.

او با اشاره به اینکه میزان بارندگی اثر مستقیم بر تولید علوفه در مراتع دارد، افزود: با کاهش میزان بارندگی میزان تولید علوفه نیز کاهش یافت و این امر باعث شده که مراتع استان پوشش گیاهی خوب نداشته باشد و دامداران و بهره‌برداران استان دچار مشکل شوند.


بیشتر بخوانید


مردانی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری کاهش داشت و بارش‌ها در سال زراعی جاری پراکنش مکانی و زمانی مناسب نیز نداشت.

او ادامه داد: با کاهش میزان تولید علوفه، ظرفیت مراتع نیز کاهش یافت و تعداد دام موجود در مراتع استان نیز در شرایط فعلی نصف شده است و دامداران و بهره‌برداران از مراتع به دلیل خشک شدن مراتع و کم بودن پوشش گیاهی و خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های مالداری ازمراتع کمتر استفاده کردند.

مردانی گفت: ۴۰ درصد دامدارانی که پروانه چرای دام در مراتع داشتند به دلیل کاهش علوفه تولیدی در مراتع و خشک شدن چشمه‌ها امکان استفاده از مراتع را ندارند.

او افزود: در استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در قالب انفرادی و شورای صادر شده و تعداد بهره‌برداران از مراتع استان هم‌اکنون ۲۳ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار است.

مردانی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته ۳.۷ درصد دام مازاد بر ظرفیت در مراتع استان وجود داشت، گفت: با توجه به کاهش میزان تولید علوفه هنوز هم دام مازاد در مراتع استان بیش از ۲ تا سه برابر ظرفیت است.

او ادامه داد: به ازای هر یک میلیمتر بارندگی در مراتع درجه یک هشت کیلوگرم علوفه تولید می‌شود که این میزان تولید علوفه در مراتع فقیر، متوسط استان متفاوت است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار