ترویج کشت گلرنگ و کاملینا در فاروج

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از برگزاری نشست آموزشی ترویجی کشت دانه‌های روغنی در فاروج خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه نشست آموزشی ترویجی کشت دانه‌های روغنی در فاروج گفت: گلرنگ و کاملینا دو محصول از دانه‌های روغنی است که گلرنگ به صورت آبی و دیم کشت می‌شود.

شهابی افزود:عملکرد آبی آن هزار و ۵۰۰ کیلو و دیم در سال‌های نرمال، بالای ۸۰۰ کیلو است و امسال به علت خشکسالی شدید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو برداشت خواهد شد.

او عنوان کرد: کاملینا نیز در اراضی پر باران ۸۰۰ کیلو دانه برداشت شده است و در مناطق خشک و کم باران هم ۳۰۰ کیلو بیشتر برداشت نمی‌شود.

شهابی گفت:گلرنگ خرید تضمینی دارد و حدود ۱۱ هزارتومان خریداری می‌شود، اما کاملینا را بخش خصوصی خریداری می‌کند و احتمالا سال آینده جزء خرید تضمینی قرار گیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود:از دانه روغنی گلرنگ، ۳۰ درصد روغن و ۱۹ درصد پروتئین به دست می‌آید و کنجاله آن بعد از روغن گیری، برای علوفه دام مفید است؛همچنین گل‌های آن ارزش غذایی دارد و به عنوان رنگدانه خوب است.

شهابی عنوان کرد:در صورتی که در آیش‌ها و تناوب‌های مزارع دیم، جایگزین شود، به امنیت غدایی از بعد روغن خوراکی، کمک می‌کند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.