آصفری در اخطار قانون اساسی:

باید انطباق برنامه های وزرای پیشنهادی با قانون مشخص شود

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس به بیان توضیحاتی درباره مشخص شدن جزئیات برنامه های پیشنهادی وزرای پیشنهادی و میزان انطباق آنها با قانون اساسی پرداخت.

 

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن آصفری در نشست علنی امروز (دوشنبه اول شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۲۸ و ۲۹ این قانون گفت: در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی نیز به صراحت آمده است که کمیسیون‌های تخصصی و غیرتخصصی پس از نشست با وزرای پیشنهادی موظف هستند بعد از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و برنامه‌ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی، ظرف یک هفته گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت موافقان و مخالفان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه از روز اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، در هیچکدام از گزارشات کمیسیون‌ها به تطبیق برنامه‌ها با قانون اساسی که فصل الخطاب محسوب می‌شود، اشاره نشده است، ادامه داد: گزارش کمیسیون‌های تخصصی باید چاپ شود و در اختیار نمایندگان قرار گیرد، اما اعلام می‌شود که در سامانه بازگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه در اصل ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی وزیر پیشنهادی باید اعلام کند برنامه وی برای عمل در چارچوب قانون اساسی چیست، عنوان کرد: درخواست دارم در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بعدی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی چاپ شود تا مشخص شود که برنامه وزرا مطابق قانون اساسی است یا خیر. باید بدانیم که آیا وزرای پیشنهادی قانون اساسی، برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی را مطالعه کرده اند یا نه.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: اگر شما دقت کنید بر روی سامانه به صورت دقیق گزارش کمیسیون‌های اصلی و فرعی با رعایت نکاتی که در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی وجود دارد و مدنظر شما است، ارائه شده و سوابق و برنامه‌ها کاملا با اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلان جمع بندی شده و میزان انطباق در گزارش‌ها آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از نمایندگان درخصوص اعلام اینکه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در گزارش کمیسیون مورد قبول قرار گرفته یا خیر، انتقاد داشتند. این موضوع در سامانه آمده است که در گزارش مکتوب کمیسیون‌ها قرائت نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار