یک کارشناس مسائل سیاسی:

اولویت اول دولت سیزدهم چیست؟

محمدحسین صفارهرندی مهار کرونا و اقتصاد نابسامان را دو اولویت مهم دولت سیزدهم خواند و اظهار کرد: تدارکات دولت آینده ذهنی و خیالی نیست بلکه مبتنی بر امکاناتی است که امیدواریم مردم آثار خیر آن را به سرعت ببینند.

 

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گرامیداشت دولت، درباره اولویت‌های کوتاه مدت دولت سیزدهم به برنامه‌ی سعادت آباد رادیو تهران گفت: من هم مانند بسیاری از مردم به صورت دورادور از طریق رسانه‌های عمومی به ویژه رسانه ملی با برنامه‌های دولت سیزدهم و وزرای پیشنهادی آشنا شده‌ام و نمی‌توانم در مورد برنامه‌های دولتی که در آن عضو نیستم سخنی بگویم، اما برایشان دعا می‌کنم. اما از روز اول که آقای رئیسی وارد عرصه انتخابات شدند؛ عقیده داشتند برخی مسائل بر روی زمین مانده است که باید حل شوند و برخلاف برخی که ناامیدانه می‌کوشیدند تا به نیرو‌های بیرونی برای حل مشکلات متوسل شوند؛ ایشان عقیده دارند که بسیاری از این مشکلات بدون توسل به نیرو‌های بیرونی قابل رفع است که برخی از آن‌ها طراحی هم شده اند.

وی تاکید کرد: آنچه که از خلال صحبت‌های وزرای پیشنهادی شنیده شد به نظر می‌رسد اغلب آن‌ها به ویژه وزارتخانه‌هایی که مسائل روزمره مردم در گرو عمل درست آن‌ها است به تاثیر برنامه‌ها و عمل خود ایمان دارند و راه حل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را ۶ ماه آینده تدارک دیده اند و پاسخگو خواهند بود. مهمترین موضوع در حال حاضر کرونا است که تمام جهان برای مهار آن در تکاپو است و ما هم مبارزه با این ویروس را شروع کردیم، اما ظرفیت مقابله ما با این ویروس مهلک می‌توانست بیشتر باشد و دولت با نشاط جدید می‌تواند اصلی‌ترین موضوع خود را در کنار دیگر مسائل، مواجهه با کرونا قرار دهد.

صفارهرندی افزود: تدارکات دولت آینده ذهنی و خیالی نیست بلکه مبتنی بر امکاناتی است که امیدواریم مردم آثار خیر آن را به سرعت ببینند.

وی اقتصاد نابسامان را دومین موضوعی دانست که در اثر اقدامات و تصمیمات نابجای مسئولان در سال‌های اخیر، تلخی را به کام مردم نشانده است گفت: به نظر می‌رسد تیم ویژه پیشنهادی رئیس جمهور در بخش اقتصادی برای مقابله و مهار نابسامانی‌ها برنامه دارد. خاطره خوشی از این تیم در حالیکه مسئولیت حکومتی و دولتی در سطح بالا هم نداشته اند در خاطرات ما وجود داشته است. می‌توانیم به کارایی این تیم امیدوار باشیم.

صفارهرندی تلفیق ظرفیت رسمی حکومتی و ظرفیت جنبی نهاد‌های مردمی را نکته طلایی دولت سیزدهم خواند و اظهار کرد: نهاد‌های مردمی و انقلابی توانستند در این دولت مسئولیت بپذیرند و به نظر می‌رسد هم افزایی برنامه‌های نهاد‌های دولتی و مردمی بتواند ثمره شیرینی را نصیب مردم کند. مردم می‌دانند ما دچار تحریم و تبعات حاصل از آن هستیم، ولی این را هم می‌دانند که ظرفیت‌های درونی و بیرونی وجود دارد که دولت پیشین، خود را از ظرفیت‌های درونی محروم کرد و تمرکز خود را بر روی نقطه‌ای سخت و غیرقابل حل متمرکز کرد، اما دولت فعلی گرایش دارد تا مسائل را از راه‌های آسانتر حل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی دولت جدید اظهار داشت: سیاست‌های کلی نظام در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی مشخص است، چون این سیاست‌ها از طرف مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ می‌شود. در آستانه شکل گیری دوره اول یا دوم دولت آقای روحانی رهبر انقلاب ۶ بند را به دولت ابلاغ کردند که یکی از آن‌ها تعامل گسترده با جهان بود. اگرچه ما به طور کلی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و با برخی هم بواسطه ظلمی که به کشور ما روا داشته اند ترجیح می‌دهیم ارتباط مستقیمی نداشته باشیم. دنیا ۲۰۰ کشور دارد، اما این توهم ایجاد شده بود که اگر دم کدخدا را نبینیم، هیچ کاری از ما ساخته نیست.

وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه در دولت سیزدهم از قدیم با این عرصه آشنا است و در سیاست خارجی از پله‌های اول گام برداشته اند به عنوان مثال در زمانی که سفیر ایران در بحرین بوده و یا زمانیکه معاون وزارت امورر خارجه بودند؛ با اقتدار و تسلط عمل می‌کردند. جای امیدواری دارد که وی بتواند نگاه جامع نسبت به دیپلماسی را اجرایی کند. قرن پیش روی ما به عنوان قرن آسیایی نامگذاری شده و به معنی این است که بخش عمده‌ای از سیاست جهانی در این قاره که قدرت‌های بزرگی در آن وجود دارند که ما هم جزو این مجموعه هستیم؛ رخ خواهد داد. ما هم علامت‌های خوبی از کشور‌هایی در آسیا دریافت کرده ایم که پیش از این تصور می‌کردند؛ ترجیح می‌دهیم بیشتر با کشور‌های غربی ارتباط داشته باشیم و حال، چون دیده اند که ما سیاستی متوازن داریم و بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیریم به نظر می‌رسد؛ چشم انداز روشنی پیش روی ما است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
پس چرا پولهای فروش نفتتان را نمی تونید پس بگیرید
آخرین اخبار