کارمندان خراسان رضوی، ایستاده بر ترازوی بی عدالتی

آمار‌ها از درآمد و وضعیت کارمندان دستگاه‌های مختلف اجرایی خراسان رضوی حاکی از برخی نابرابری‌ها در حقوق، میزان کار و شرایط سازمانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آمار‌ها از درآمد و وضعیت کارمندان دستگاه‌های مختلف اجرایی خراسان رضوی حاکی از برخی نابرابری‌ها در حقوق، میزان کار و شرایط سازمانی است که اصلاح آن نیازمند بازنگری به منظور برقراری عدالت و ایجاد تعادل بین دو کفه ترازوی درآمد در برابر کار و جایگاه اجتماعی آنان است.

چهارم شهریورماه، سومین روز از هفته دولت، در سالنامه جمهوری اسلامی ایران به عنوان "روز کارمند" شناخته شده است و تاملی در بررسی وضعیت کارمندان، به ویژه در استان خراسان رضوی می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد که آیا کارمندی، به عنوان آرزوی اغلب دانش‌آموختگان دانشگاهی و جویندگان شغل در کشور، با آنچه که از این قشر در ذهن عموم افراد جامعه نقش بسته است، همخوانی دارد یا خیر.

اغلب مردم داشتن حقوق مناسب با شغل مشخص در قالب کارمندی را معقول دانسته و شاید آرزوی بسیاری از اقشار جامعه رسیدن به شغل کارمندی و استخدام در دوایر دولتی باشد، اما چشم انداز توسعه در کشور رو به کوچک سازی دولت و افزایش گرایش به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی است و به همین علت، شمار افرادی که سال به سال به عنوان کارمند جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند، رو به کاهش است.

با این حال برخلاف تصور عموم مردم، کارمندی چندان مدینه فاضله‌ای نیست که همه آرزوی جویندگان شغل در آن خلاصه شده باشد، کارمندان نیز بعضا در دایره طبقه بندی‌ها و نابرابری‌های بین حقوق و مزایا با کاری که از آنان خواسته می‌شود، گرفتار شده اند و کمتر کارمندی پیدا می‌شود که از وضعیت خود رضایت کامل داشته باشد.

نارضایی در جامعه کارمندی زمانی بروز پیدا می‌کند که حقوق و دریافتی افراد متناسب با میزان تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و یا میزان کاری که انجام می‌دهند، نباشد، این درد اغلب کارمندان است که هشتمین رئیس جمهوری نیز به آن اشاره کرده و بر لزوم تناسب دریافتی کارمندان با میزان تورم انگشت نهاده است.

وضعیت کارمندان در خراسان رضوی

جمعیت شاغل در خراسان رضوی یک میلیون و ۸۵۸ هزار نفر است و با وجود اینکه نرخ اشتغال استان در بهار امسال افزایش یافته، اما تعداد شاغلان استان نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

به دلیل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی در بهار امسال، جمعیت فعال استان نسبت به بهار سال گذشته حدود ۸۳ هزار نفر کاهش یافته است، از این تعداد ۷۳ هزار نفر افراد شاغلی بودند که بیکار شدند و حدود ۱۰ هزار نفر افرادی هستند که دیگر به دنبال کار نیستند و بیکار هم محسوب نمی‌شوند.

جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص جمعیت شاغل در ادارات استان گفت: کل جمعیت شاغل خراسان رضوی در ۷۵ دستگاه اجرایی ۱۴۶ هزار و ۵۱۶ نفر است که ۵۱ درصد از این تعداد را مردان و ۴۹ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.


او افزود: ۸۰ درصد از شاغلان در دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی رسمی یا پیمانی هستند، حدود ۲۰ درصد دارای قرارداد کار معین، کارگری یا سایر انواع قرارداد‌ها هستند، ۲۲ درصد از شاغلان در این دستگاه‌ها دارای مدرک تحصیلات تکمیلی، ۸۰ درصد دارای مدرک کارشناسی و پایین‌تر هستند.


بیشتر بخوانید



رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: اخیرا هزار و ۱۰۴ پرونده مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان در سامانه کارمند ایران قرار گرفته و از حالت آزمایشی رسمی به رسمی، از پیمانی به رسمی و از قراردادی به پیمانی تغییر وضعیت داده اند.

جمشیدی بیان کرد: پارسال آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی برگزار شد که ۲ هزار و ۶۹۳ نفر برای اشتغال در دستگاه‌های اجرایی استان پذیرفته شدند که مصاحبه استخدامی آنان در حال برگزاری است.

او تصریح کرد: در ۱۲ تیرماه امسال هم آزمون استخدامی ویژه ایثارگران و فرزندان شهدا و جانبازان برگزار شد که هزار و ۲۰۲ نفر از این استان در آزمون مزبور شرکت کردند تا جذب دستگاه‌های اجرایی شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی به نحوه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی اشاره و تاکید کرد: ارزیابی عملکرد سال گذشته دستگاه‌های اجرایی استان در حال نهایی شدن است که بزودی نتایج آن در قالب جشنواره شهید رجایی در شهریورماه جاری اعلام می‌شود.

جمشیدی در تشریح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸  اظهار کرد: امتیاز خراسان رضوی در شاخص‌های عمومی سال ۱۳۹۷، ۶۷ درصد بود به این معنا که ۶۷ درصد از اهداف در شاخص‌های عمومی محقق شد و در شاخص‌های اختصاصی سال ۱۳۹۷ نیز ۹۵ درصد بود.

او افزود: شاخص‌های عمومی دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۳۹۸ به ۶۲ درصد و شاخص‌های اختصاصی دستگاه‌ها در سال مزبور به ۹۶ درصد رسید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۱ درصد از اهداف استان برای شاخص‌های عمومی و اختصاصی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی محقق شد که این میزان در سال ۱۳۹۸ به حدود ۷۹ درصد کاهش یافت.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
نابرابری و بی عدالتی در پرداخت حقوق کارمندان ارگانهای مختلف وجود داره و متاسفانه بعضی ارگانها برخلاف اسم و رسمی که دارند و عامه مردم تصورشان این است که خیلی حقوق می گیرند اصلا اینطور نیست.
آخرین اخبار