بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا در سال‌های اخیر میزبان برخی از بهترین بازیکنان جهان بوده است.

به گزارش  خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، باشگاه بارسلونا این امتیاز را دارد که میزبان برخی از بزرگترین بازیکنانی باشد. بازی در بارسلونا که ۲۶ بار قهرمان لالیگا شده، برای هر بازیکنی افتخار است. 

آکادمی لاماسیا که اکنون از رونق افتاده، در سال‌های گذشته بهترین استعداد‌های دنیا را پرورش داده است.

لیست که امروز روی آن‌ها تمرکز کرده ایم، متشکل از بزرگ‌ترین اسطوره‌های بارسلونا نیست، بلکه شامل بهترین بازیکنان دنیا است که این باشگاه را خانه خود می‌دانستند.

۱- لیونل مسی (۲۰۲۱ - ۲۰۰۴)

بارسلونا بازیکنان افسانه‌ای زیادی داشته است، اما هیچکدام به اندازه لیونل مسی که در لاماسیا پرورش یافته، تاثیرگذار و بزرگ نبوده اند. کاپیتان تیم ملی آرژانتین که سال ۲۰۰۰ به تیم جوانان بارسلونا پیوست، با ثبت ۴۷۴ گل و ۲۱۷ پاس گل تنها در ۵۲۰ بازی، این باشگاه را به عنوان پرافتخارترین بازیکن لالیگا ترک کرد.

لیونل مسی بازیکنی با توانایی‌های زیاد است. او بزرگ‌ترین دریبل زن در نسل خود است، می‌تواند با هر دو پا گلزنی کند، با پاس‌های خود توانایی نفوذ به هر خط دفاعی را دارد و یک رهبر نمونه داخل زمین است. او با بارسلونا ۱۰ قهرمانی در لالیگا و ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده است. این قهرمانی ها منجر به کسب ۶ توپ طلا توسط مسی شد و از کریستیانو رونالدو که ۵ توپ طلا دارد پیشی گرفت. 

مسی که در آگوست سال ۲۰۲۱ به عنوان بازیکن آزاد با پاری سن ژرمن قرارداد بست، در بارسلونا به طور شایسته‌ای با او خداحافظی نشد. با این حال بازیکنی که هنوز قلب او برای بارسلونا می‌تپد، مطمئنا در آینده به این باشگاه باز می‌گردد. 

۲- دیگو مارادونا (۱۹۸۲-۱۹۸۴)

دیگو آرماندو مارادونا به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. او دریبل زن بزرگی بود. او از هوش فوتبالی بی نظیری برخوردار بود. مارادونا این کیفیت را داشت که نتیجه را در چند ثانیه تغییر دهد. مسلما دوران بازی او در بارسلونا چندان موفق نبود، اما نمی‌توان از بزرگی این بازیکن چشم پوشی کرد. 

بارسلونا سال ۱۹۸۲ برای انتقال مارادونا از بوکا جونیورز ۵ میلیون پوند پرداخت که در آن زمان یک رکورد بود. این بازیکن آرژانتینی با قهرمانی در کوپا دل ری در همان فصل و شکست دادن رئال مادرید در فینال، شایستگی های خود را ثابت کرد. سال بعد او نخستین بازیکن بارسلونا شد که در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مورد تشویق هواداران رئال مادرید قرار گرفت.

مصدومیت‌ها و جنجال‌های خارج از زمین دوران مارادونا در بارسلونا را کوتاه کرد. سال ۱۹۸۴، او با ناپولی در سری آ قرارداد امضاء کرد و این تیم را به باشکوه‌ترین دوران خود در ایتالیا رساند.

۳- یوهان کرایف (۱۹۸۷ - ۱۹۷۳)

بارسلونا همیشه باشگاه بازیکنان بزرگ بوده است. این بازیکنان به بارسلونا این فرصت را دادند که در جهان حرف اول را بزند. یوهان کرایف یکی از این بازیکنان بود و هواداران بارسلونا خوش شانس بودند که وقتی مرد هلندی تصمیم گرفت تاریخ را به نفع تیمشان بازنویسی کند، صندلی‌های ردیف اول را در اختیار داشتند. 

کرایف پس از ۳ قهرمانی متوالی اروپا با آژاکس و کسب ۲ توپ طلا بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۳ به بارسلونا آمد. او بدون شک بهترین بازیکن جهان بود و بارسلونا مجبور بود ۶ میلیون یورو برای جذب او بپردازد که آن زمان یک رکورد جدید در نقل و انتقالات بود.

کرایف در نخستین دوره حضورش در بارسلونا بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت. او سرانجام سال ۱۹۸۸ به عنوان سرمربی به کاتالونیا بازگشت و به باشگاه کمک کرد تا ۴ دوره قهرمانی لالیگا و یک جام اروپایی را در دوران ۸ ساله خود در نیوکمپ کسب کند.

۴- رونالدینیو (۲۰۰۸ - ۲۰۰۳)

سال ۲۰۰۰، بارسلونا به سختی توانست خود را به عنوان نیرویی که باید در اروپا حساب شود تثبیت کند. آن‌ها برای رقابت با رئال مادرید تلاش کردند اما در لیگ قهرمانان اروپا مدعی نبودند.

رونالدینیو سال ۲۰۰۳ به بارسلونا پیوست و با معجزات خود درون زمین، شادی و خوش بینی را به هواداران کاتالان هدیه داد. 

او می‌توانست بهتر از هر بازیکن دیگری دریبل بزند، می‌توانست از هر جایی شوت بزند و در موقعیت‌های تک به تک قابل مهار نبود. 

با کمک رونالدینیو بارسلونا سرانجام عنوان قهرمانی لالیگا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ را به دست آورد. او همچنین به این تیم کمک کرد تا نخستین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را پس از ۱۴ سال کسب کند. این بازیکن برزیلی پس از بالای سر بردن ۲ جام قهرمانی لالیگا، ۲ سوپرجام و لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ بارسلونا را به مقصد میلان ترک کرد.


بیشتر بخوانید 


۵- ژاوی (۲۰۱۵ - ۱۹۹۸)

رتبه بندی ۵ بازیکن بزرگ تاریخ بارسلونا کار آسانی نیست، زیرا درباره بسیاری از اسطوره‌های باشگاه بی انصافی می‌شود. با این وجود حتی در چنین لیست ظالمانه‌ای نمی‌توانیم یکی از درخشان‌ترین استعداد‌های لاماسیا را نادیده بگیریم.

پاس‌های دقیق، مهارت‌های استثنایی و دید فوق العاده ژاوی در کنار مغز فوتبالی او بود که ژاوی را به یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ تبدیل کرد.

تحت هدایت پپ گواردیولا، ژاوی موفق شد از تمام توان خود استفاده کند و ستون تیمی بود که در سال ۲۰۰۹ تمام جام‌ها را فتح کرد. او  بخشی جدایی ناپذیر از تیم سال ۲۰۱۵ بود که باز هم موفق شد ۳ گانه را از آن خود کند. پس از آن ژاوی تصمیم گرفت به دورانش در نیوکمپ پایان دهد. 

ژاوی که ۷۶۷ بازی برای بارسلونا انجام داد و ۸ عنوان قهرمانی در لالیگا و ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد، شاید روزی به عنوان سرمربی به نیوکمپ بازگردد. 

انتهای پیام‌/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار