نامه فعال حقوق زنان افغانستان به «احمد مسعود»

فروزان فرزام، فعال حقوق زنان افغانستان خواستار حضور زنان در تیم مذاکره کننده جبهه مقاومت پنجشیر شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فروزان فرزام، فعال حقوق زنان در افغانستان در نامه ای به احمد مسعود، رهبر مقاومت مردمی علیه طالبان در پنجشیر، خواستار حضور زنان در تیم مذاکره کننده جبهه مقاومت شد.

وی در این نامه گفته است: «از روزی که طالبان شهر کابل را تصرف نمودند، ما شاهد فرار یک تعداد کسانی هستیم که در این مدت ۲۰ سال داد از وطن پرستی، شجاعت، ایستادگی، حفظ دستاورد ها، حقوق زن، حقوق اطفال، حفظ ارزش ها و ... می زدند. بعد از تصرف کامل کابل بدست طالبان و اعلان امارت شان، وحشتی که کابل را فرا گرفته است نیز شاهدیم.»

این فعال حقوق زنان افزوده است: «جناب مسعود! من مصاحبه های شما را از طریق رسانه ها مدتی است دنبال میکنم و بودن تان را در پنجشیر در کنار مردم نشانه قهرمانی تان میدانم؛ همان گونه که آمر صاحب شهید (احمد شاه مسعود) هیچ گاهی مردم و میهنش را ترک نکرد، در شما هم نشان پدر را میبینیم و خوشحالیم، یک روزنه امید برای مردم ناامید شده اید. امروز این نامه را از سوی زنانی که کشور را هنوز ترک نکرده اند و زیر بیرق امارت طالبان هنوز هم نفس می کشند، برایتان می نویسم.»

وی افزوده است: «در یکی از خبرهایی که به رسانه ها نشر شد این بود که هیات طالبان از کابل برای مذاکره به پنجشیر رفته و با جمع بزرگان جبهه مقاومت به رهبری جناب شما در پنجشیر مذاکره نموده اند. خبر دیگری که در رسانه ها نشر شد، هیاتی از جانب جبهه مقاومت، که شامل ۱۲ نفر از اقوام مختلف کشور می شدند، در چاریکار با هیاتی از امارت طالبان مذاکره نمودند که حضور اقوام مختلف را در این چنین مذاکراتی می ستاییم. هیاتی از طرف جبهه مقاومت، در پاکستان نیز مذاکراتی داشته اند.

فروزان فرزام، فعال حقوق زنان افغانستان اضافه کرد: «در میان این همه تیم مذاکره کنندگان همه مردان به چشم می خوردند، زنان نیست چرا؟ مگر زنان نمیجنگند و یا توانایی جنگیدن ندارند؟ مگر زنان از شما حمایت نمیکنند؟ مگر زنان نیمی از جامعه نیستند؟ یا اینکه زنان در نزد شما جایگاهی چنانی ندارند؛ تا در مذاکرات بزرگ حضور داشته باشند؟ و یا شما همین که تصمیم میگیرید برای زنان کافیست؟ یا جبهه مقاومت به رهبری جناب شما همان دیدگاه مردسالار را دارند؟»

وی بیان داشت: «شاید شما بگویید که من با حضور زنان در مذاکرات خویش هیچ گاهی ممانعت نکرده ام؛ ولی باید گفت که شما از چند زن کشور دعوت کرده اید، تا بیایند، در مذاکرات جبهه مقاومت حضور بیابند، از حق و جایگاه خویش در مذاکرات بحث کنند و از معامله شدن زنان جلوگیری نمایند؟ که این زنان جواب منفی برای تان داده باشد. شاید شما بگویید که زنان نمیجنگند و توانی برای مبارزه رو در رو با طالبان و دیگر دحشت گران را ندارند؛ ولی باید گفت که در تاریخ کشورمان، زنان بارها ثابت ساخته اند که گاهی در جنگ با دشمن از مردان جلوتر بوده اند، گاهی هم صف و گاهی در صف دوم و زنان این شجاعت را دارند که با قلم، با تفنگ و دیگر ابزار جنگی بایستند و بجنگند؛ مگر می باید چند بار دیگر زنان ثابت کنند که میتوانند حتی بهتر از مردان بجنگند و مذاکره کنند. شاید شما بگویید که زنان از جبهه مقاومت حمایت نکرده و نمیکنند؛ ولی باید گفت که بیشترین حمایت کننده های جبهه مقاومت زنان هستند. این زنان بودند که در رو بروی سفارت خانه فرانسه با صدای بلند اسم شما و جبهه مقاومت را به زبان آورند و چشم در چشم طالبان تفنگ بدست، از رهبری شما اعلان حمایت کردند که تا امروز هیچ مردی این شهامت را در این چند روز تصرف کابل بدست امارت طالبان کرده نتوانسته اند. این زنان بودند که اولین بار در رسانه های اجتماعی عکس هایی از شما و پدر بزرگوارتان جناب آمر صاحب شهید را نشر کرده و شما را امید دوباره برای نسل حال و آینده خواندند و این زنانند که بیشترین حمایت کننده های جبهه مقاومت در رسانه های تصویری و اجتماعی شده اند.»

این فعال حقوق زنان افغانستان افزود: «ما زنان از آرمان های آمر صاحب شهید و تعریف دموکراسی شان خوب آگاه هستیم و می دانیم جایگاه زنان در نزد جبهه مقاومت اول چه بوده است؛ ولی امروز نگرانیم از اینکه جایگاه زنان در جبهه مقاومت دوم چیست؟ سالهاست در معاملات بزرگ کشور زنان فراموش می شوند، معامله می شوند و سرنوشت شان را مردان رقم میزند. مردان  به میدان مذاکره می نشینند و در نتیجه، بار سنگین باخت شان را زنان می پردازند و اولین قربانی جنگ میشوند.»

وی اضافه کرد: «اجازه بدهید و از زن ها بخواهید بیایند در مذاکرات شرکت کنند و از سرنوشت نیمه جامعه در معاملات طالبان و مذاکرات شما بحث و دفاع نمایند، جایگاه خود را تثبیت کنند به شکل حقیقی آن نه سمبولیک.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماهور
۱۳:۱۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
باید زنان حضور داشته باشند مگر نه این است که اسلام برای نجات زنان امده است