ناسا برنامه‌ ای برای تعویض سنگ‌ های ماه با چین ندارد

ناسا اعلام کرده که در حال حاضر تمایلی برای جابجایی نمونه سنگ‌ های ماه با کشور چین ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس نیوز، سازمان فضایی ناسا در حال حاضر برنامه‌ای برای تعویض نمونه سنگ‌های ماه که به ماموریت‌های آپولو تعلق دارد با سنگ‌هایی که کشور چین طی ماموریت Chang’e-5 به دست آورده ندارد. این در حالی است که دانشمند ارشد این آژانس پیش از این نسبت به چنین تعویضی در آینده ابراز امیدواری کرده بود.


بیشتر بخوانید


محدودیت‌های قانونی، مانع همکاری چین و آمریکا

جیم گرین در نشست سالانه گروه تجزیه و تحلیل اکتشافات ماه در تاریخ ۳۱ آگوست، در پاسخ به سوال دانشمندان حاضر گفت که محدودیت‌های قانون ایالات متحده بر همکاری دوجانبه ناسا با سازمان‌های چینی و جابجایی نمونه سنگ‌های ماه بین این دو کشور تاثیر گذاشته است. او همچنین اضافه کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای برقراری جلسات دو جانبه با چین برای جابجایی نمونه‌ها ندارد.

ماموریت " چانگ‌ای ۵" چین، اولین ماموریت این کشور برای استخراج سنگ و نمونه از کره ماه بوده است. طی این ماموریت حدود ۱.۷ کیلوگرم ماده از منطقه‌ای در نزدیکی ناحیه آتشفشانی Mons Rümker که در اقیانوس طوفان‌ها (نام دشت بازالتی بر روی سطح کره ماه) قرار دارد، به زمین آورده شده است.

تصویر کره ماه

این مواد تازه استخراج شده از این جهت مورد توجه دانشمندان قرار می‌گیرند که در مقایسه با سنگ‌های ماموریت آپولو و سنگ‌هایی که توسط فضاپیمای لونا ۲۰ جماهیر شوری به زمین آورده شد بسیار جدید‌تر هستند. مقامات رسمی چین بعد از اتمام ماموریتشان در ماه اعلام کردند که مایلند مقداری از این نمونه‌ها را با دانشمندان در دیگر کشور‌ها به اشتراک بگذارند.

کشور‌های مختلف تاکنون سابقه جابجایی نمونه‌هایی از ماه و همینطور سیارک‌ها را داشته اند. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، ایالات متحده و جماهیر شوروی مقدار اندکی از نمونه‌های استخراج شده خود از ماه را با یکدیگر تعویض کردند.

ناسا تاکنون و در طی شش ماموریت آپولو که در طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ انجام شد، ۳۸۲ کیلوگرم نمونه از ماه استخراج کرده است. انتظار می‌رود که نمونه‌های بعدی که از ماه به زمین آورده خواهد شد در طی ماموریت فرود آرتمیس ۳ صورت بگیرد. ماموریتی که گفته شده زودتر از سال ۲۰۲۴ انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار