خشکسالی ادامه دار گریبان گیر دامداران شده است

خشکسالی ادامه دار در خراسان رضوی این روز‌ها همچنان گریبان دامداران را گرفته و با معضلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خشکسالی، تهدیدی مشترک برای مراتع و معشیت دامداران گناباد است که در این روز‌ها به شدت دامداران شهرستان را تحت فشار قرار داده است.

البته این پدیده مختص به شهرستان گناباد نیست و در بیشتر مناطق استان خراسان رضوی با پدیده خشکسالی روبرو هستیم و باید که تمهیدات خاص و ویژه‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

محمدرضا نخعی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت:کاهش چشمگیر بارندگی و خشکسالی پیاپی سنوات گذشته یکی از تهدید‌های جدی مراتع شهرستان به شمار می‌رود.

او افزود: شهرستان گناباد ۵۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۵۰۰ هزار هکتار آن را اراضی مرتعی و جنگلی تشکیل می‌دهد که در شرایط عادی قادر است ۲۰۰ هزار راس دام سبک شهرستان را تعلیف کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد ادامه داد: عوامل اقلیمی یکی از تاثیرگذارترین فاکتور‌هایی است که به طور مستقیم بر مراتع تاثیر می‌گذارد و نهایتا کاهش بارندگی در سال ۱۴۰۰ خسارت شدیدی بر مراتع تحمیل و روش‌های اصلاح و احیاء را با شکست مواجه کرده است.

نخعی بیان کرد: از آنجا که تولید علوفه و چرای دام و بهره برداری از گیاهان مرتعی به طور مستقیم از مراتع صورت می‌پذیرد و اساس زندگی خانوار‌های روستایی بر پایه دامداری و بهره‌برداری از گیاهان مرتعی قرار دارد؛ بنابراین نقصان بارندگی تهدیدی برای معیشت خانوار‌های روستایی نیز محسوب می‌شود و تبعاتی از قبیل کاهش سرانه دام در خانوار روستایی، افزایش اختلافات و تنازعات بین دامداران مراتع مجاور، افزایش مهاجرت به شهر‌ها را به دنبال دارد.

او درباره بیابان «گیسور» نیز تصریح کرد: منطقه بیابان «گیسور» در مسیر باد‌های غالب شهرستان و باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و در مجاورت ۸ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر قرار گرفته و تمام محدودیت‌های محیطی را در خود جای داده است.


بیشتر بخوانید



رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد تاکید کرد: با عنایت به وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری شهرستان گناباد و ۲۳۰۰۰۰ هزار هکتاری اراضی بیابانی که ۱۵۰۰۰ هکتار آن به بیابان منطقه گیسور اختصاص یافته و مبارزه با ریزگردها، حفظ جاده مواصلاتی گناباد – دوغارون، ایجاد پوشش گیاهی و تولید علوفه و در نهایت ایجاد معیشت پایدار و کاهش مهاجرت روستا نشینان ضرورت انجام طرح مطالعاتی مدیریت بیابان را در این منطقه دوچندان نموده است.

نخعی اظهار کرد: اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی شهرستان بیش از ۱۴۶ هزار هکتار بوده که از این میزان بیش از ۱۲۷ هزار هکتار آن در قالب دو کانون فرسایش بادی است.

او افزود: با توجه به همیاری و مشارکت فعال مردم منطقه گیسور در اجرای طرح‌های بیابان زدایی و اجرای طرح کمربند سبز برای انجام طرح مطالعاتی مدیریت این بیابان نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد از کسب رتبه اول خراسان رضوی طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در بین استان‌های بیابانی کشور و رتبه اول بیابان زدائی استان خبر داد.

نخعی بیان کرد: شهرستان گناباد به دلیل قرار گرفتن در حوزه‌های کویر مرکزی و لوت دارای اقلیم گرم و خشک و بیابانی است که حدود ۲۳۱ هزارهکتار از مساحت این شهرستان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد و ۱۲۷۳۱۳ هکتار در محدوده کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: عملیات بیابان‌زدائی از سال ۱۳۴۵ در این شهرستان آغاز و تاکنون بیش از ۶۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها احیاء شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد تاکید کرد: طی سال‌های ۹۸ تا ۹۹ اعتباری حدود ۴.۵ میلیارد تومان به عملیات بیابان‌زدائی و تثبیت شن‌های روان از محل صندوق توسعه ملی و اسناد خزانه به این شهرستان تخصیص یافته که در قالب طرح‌های نهالکاری، مدیریت هرزاب، تله رسوب گیر، بادشکن، مبارزه با آفات، مدیریت جنگل‌های دست کاشت اجرا است.

 

منبع؛ تسنیم

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.