‌لبنیات سنتی درتب مالت نقش دارند/میکروب تب مالت در اثر حرارت از بین می‌رود

مدیر کل دامپزشکی همدان گفت:لبنیات سنتی در تب مالت نقش دارند، اما بیشتر موارد ابتلا ارتباط با دام‌های آلوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد رضا رسولی مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه تب مالت انواع علائم بیماری را در دام  ایجاد می کند، گفت: بیشترین علایم تب مالت، سقط جنین در دام ماده است که علاوه بر آن تب، بی‌اشتهایی، کم‌اشتهایی، لاغری، کاهش شیر و گوشت دام را به همراه دارد و می‌تواند منجر به خسارت‌های اقتصادی شود.

او با بیان اینکه مبارزه با تب مالت آسان نیست، تاکید کرد: "ﻣلی ﺗﻨﺴﻴﺲ" مهمترین گونه‌ای از بیماری بروسلوز بین انسان و دام است که برای انسان بسیار حاد بوده و به راحتی نیز می‌تواند میزبان‌های خود را آلوده کند.

مدیرکل دامپزشکی همدان بیان کرد:تاکنون ۳۸۰ هزار دام علیه بیماری تب مالت واکسینه شده اندو مابقی تا پایان سال انجام می‌شود.

رسولی با بیان اینکه سال‌های متعددی است واکسیناسیون بروسلوز دام‌ها را با وجود خطر برای همکاران، انجام می‌دهیم، گفت: در این زمینه حتی بالاتر از پیش‌بینی کار انجام داده‌ایم و امسال نیز واکسیناسیون ۴۶۰ هزار راس دام را در دستور کار داریم.

او در ادامه گفت: استفاده از دستکش، چکمه، روپوش، ماسک به هنگام ورود به دامداری‌ها برای پیشگیری از بیماری تب مالت توصیه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی همدان همدان اضافه کرد:عدم نوشیدن و استفاده از شیر خام، استفاده از محصولات لبنی بهداشتی و پاستوریزه، شست‌وشوی دست‌ها بعد از تماس با محیط آلوده از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت است.

رسولی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از رسیدن به نقطه جوش شیر ۵تا۱۰ دقیقه جوشاندن و مرتب هم زده شودگفت: اگر پنیر از شیر نجوشیده درست می‌شود باید حداقل به مدت ۳ ماه در آب نمک ۱۷ درصد قرار داده شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: دامپزشکی ، تب مالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار