قاتل پلاستیکی بلایی بر جان زمین های کشاورزی

بیش از ۷۰ هکتار زمین زراعی به دلیل دفن غیراصولی و بدون مجوز زباله‌‌های مشهدریزه در آستانه نابودی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تخلیه زباله‌های شهری مشهدریزه در کنار زمین‌های کشاورزی منطقه باعث آسیب‌های زیست‌محیطی جدی به اراضی کشاورزی و طبیعت این منطقه شده است.

طغانی از کشاورزان جوزقان گفت: بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه و همچنین حدود ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی مشهدریزه زیر پلاستیک‌هایی است که توسط شهرداری مشهدریزه در مجاورت زمین‌های کشاورزی ما تخلیه می‌شود.

رحیمی از کشاورزان مشهدریزه نیز گفت: شهرداری مشهدریزه، زباله‌های سطح شهر را در کنار زمین‌های کشاورزی ما تخلیه می‌کند و باعث شده که زمین‌های ما غیرقابل کاشت شود.

او افزود: چندین مرتبه به شهرداری مشهد ریزه مراجعه کردم و گفتند به زودی محل دفن زباله‌ها به مکان دیگری منتقل می‌شود، اما چندین سال است که زمین‌های کشاورزی ما را بلا استفاده کرده است.


زباله

رحیم حکیمی رئیس شورای شهر مشهدریزه گفت: تعیین مکان دفن زباله توسط شهرداری و ادارات مرتبط انجام می‌شود و تا جایی که من اطلاع دارم درحال بررسی و تعیین مکان تجمیعی جهت تخلیه زباله‌ها هستند.

او افزود: قبلا هم اعتراضاتی در این زمینه توسط کشاورزان شده بود که با نصب فنس در اطراف چاله زباله این موضوع رفع شد و الان هم نباید زیاد بزرگنمایی شود.

رئیس شورای شهر مشهدریزه ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون بازیافت برای شهرداری صرفه اقتصادی نداشته به این مسئله پرداخته نشده است، تفکیک زباله‌ها توسط نیرو‌های شهرداری به صورت سطحی انجام می‌شود، اما تفکیک زباله از مبدا جزو برنامه‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری خواهد بود.

پسماند زباله

حکیمی بیان کرد: مقرر شده که برای شهرداری‌های شهرستان یک مکان تجمیعی جهت تخلیه زباله پیش‌بینی شود که نقشه برداری آن انجام شده و در مرحله تحویل است و در آینده نزدیک معدن زباله از این مکان منتقل خواهد شد.

ابراهیم عبودی سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست تایباد گفت: طبق نامه محیط زیست، در محل دفن زباله باید ترانشه ایجاد شود و فنس‌کشی صورت گیرد، که دو مرحله فنس‌کشی انجام شده، اما متاسفانه به سرقت رفته است، اما بزودی مجدداً فنس‌کشی خواهد شد و امیدواریم با مشخص شدن سریعتر محل دفن زباله شهرستان این مشکل رفع شود.

زمین کشاورزی
او مکان دپوی زباله مشهدریزه را فاقد مجوز دانست و افزود: محل دفن زباله شهرداری مشهدریزه مجوز قانونی ندارد و طی بازدید صورت گرفته از این محل اخطاریه‌های لازم صادر شده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم این موضوع را به استانداری منعکس کرده است.


منبع؛ فارس

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.