ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روابط عمیق ایران و عراق آغاز شده است/ محور مقاومت آرایش ژئوپلتیکی خاصی ایجاد کرد/ ایرانِ امروز استقلال سیاسی دارد و به حرف کسی گوش نمی کند

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان درباره رابطه ایران و عراق توضیحاتی را ارائه کرد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر پیشین کشورمان در افغانستان در گفت‌وگو با با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره رابطه ایران و عراق با توجه به سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران و دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با برهم صالح رئیس جمهور عراق در نیویورک توضیح داد: باتوجه به روابط عمیق و راهبردی بین دو کشور بالاخص رابطه عراق با ایران و منطقه، قابل پیش بینی است که این گفت‌وگوها به نتیجه خوبی برسد، چراکه طرح های راهبردی و اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است. نباید فراموش کنیم که آقای الکاظمی اسفندماه سال گذشته هم به تهران سفر کرد که این مورد اهمیتِ ایران برای طرف عراقی را نشان می دهد.

ظهره‌وند درباره ابعاد مختلف سفر الکاظمی به تهران نیز گفت: خوشبختانه طرح هایی که موانع کمی داشتند با توجه به این سفر حل و فصل گردید مثل راه‌آهن شلمچه بصره که اهمیت به سزایی برای دوطرف به ویژه طرف عراقی دارد و می تواند پیامدهای مثبت اقتصادی را برای هر دو کشور در پی داشته باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نقش عراق در جهان عرب نیز بیان کرد: بحث دیگر این است که اتفاقاتی در منطقه درحال رخ دادن است که عراق بر اساس نقش و جایگاهی که در بین جهان عرب دارد تلاش می کند که از این موقعیت در کمک به بهبود و تنش زدایی از منطقه و خروج آمریکا از منطقه استفاده کند.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان افزود: در این مرحله باتوجه به تجربه ای که در مسئله مقاومت در برابر تحریم های مشترک به وجود آمده باعث شده تا ایران، عراق، سوریه، لبنان و در کل کشورهای مقاومت آرایش ژئوپولیتیکی خاصی را اتخاذ کنند، یعنی در برابر تهدیدها و فرصت ها اقدام مشترک انجام دهند، بنابراین ما قدم هایی را در منطقه گرایی برمی داریم، برای مثال یکی از اتفاقات مثبت در راستای این هدف همین لغو روادید بین دو کشور است، مثل کاری که در اتحادیه اروپا شاهد هستیم. این اتفاق یعنی شهروندان ما برای طرف مقابل به رسمیت شناخته شده که پیامدهای مثبت اقتصادی، فرهنگی و امینتی برای هر دو کشور خواهد داشت که این اقدام می تواند برای کشورهای دیگر مثل یمن، سوریه و لبنان هم اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره ارتباط ایران با کشورهایی مثل افغانستان، تاجیکستان و ... گفت: ما امیدواریم در آینده نزدیک با کشور افغانستان هم همین رابطه‌ای را که عراق و دیگر کشورهای اسلامی را داریم داشته باشیم، اما بدون وجود طالبان، چرا که طالبان مشروعیت ندارند و نماینده همه مردم افغانستان نیستند بلکه بخشی از یک قوم افغانستانی هستند که امیدواریم باتوجه به شرایط موجود مثل خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر در آینده نزدیک بتوانیم روابطمان را با افغانستان نیز گسترش دهیم و در کل بتوانیم با کشورهایی مثل تاجیکستان و ازبکستان هم روابط خوبی برقرار کنیم.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان درباره علل عدم توجه دولت قبل به همسایگان نیز بیان کرد: رویکرد و نگاه دولت قبل به هیچ عنوان مسئله استقلال استراتژیکی را قبول نداشت، برای همین ظریف اعلام می کرد که دیپلماسی فدای میدان شده، درحالی که میدان یعنی نفوذ و گسترش قدرت ایران اما این تفکر که نشات گرفته از تفکر اصلاحات است که در دولت روحانی به شدت احساس می شد و روابط را فقط به غرب و چارچوبی که غرب برای ما تامین کرده بود محدود می کرد.

وی ادامه داد: ما در آن زمان اصلا نمی‌توانستیم مثل اکنون منافع خود را در منطقه خود تامین کنیم؛ به همین خاطر در برجام قصد داشتند به صورت قانونی ظرفیت های ژئوپولیتیکی ما را به غرب واگذار کنند و ما را در جغرافیای طبیعی قرار دهند، نه جغرافیای سیاسی که البته بسیار هوشمندانه این اقدام را توسط دولت قبل انجام دادند، اما جرات بیان این موارد را به صورت علنی نداشتند.

ظهره‌وند افزود: وقتی گفته می شود دیپلماسی فدای میدان یعنی ما دیپلماسی خود را فدای کشورهای منطقه کردیم. ما اراده کردیم ناوگان دریایی و نظامی خود را به مدیترانه و اقیانوس اطلس ببریم و این یعنی اکنون استقلال سیاسی داریم و به حرف کسی گوش نمی کنیم، اما در دولت قبل می دیدیم که هر اقدامی می خواست صورت بگیرد باید با اجازه برخی دیگر در خارج از مرزهای ایران انجام می شد و اصلا اعتنایی به کشورهای همسایه نداشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
اتصال راه آهن بصره شلمچه به واقع زمان بسیار زیادی را به بیهوده ترین شکل ممکن تلف کرده است !!!! ایران با فشار مناسب و رفع موانع برای ساخت این خط ریلی می تواند در آینده نزدیک پس از ساخته شدن آن منافع بیشمارش را به طرف عراقی نشان دهد !!!!!!!!
آخرین اخبار