ضعف بازیکن سازی در فوتبال ایران

ضعف بازیکن سازی در رده‌های پایه، آسیب زیادی به فوتبال کشورمان زده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بازیکن سازی و درآمدزایی حرفه‌ای از آن در فوتبال کشورمان دیده نمی‌شود و این موضوع به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مسائلی که برای یک باشگاه می‌تواند منجر به در آمدزایی شود، آکادمی‌های فوتبال، خرید بازیکنان آینده دار و بازیکن‌سازی است.

بازیکن‌سازی می‌تواند در راه کسب موفقیت‌های مختلف به یک باشگاه کمک شایانی کند. کاری که همواره در لیگ‌های مختلف دنیا انجام می‌گیرد، اما در فوتبال کشورمان به آن پرداخته نمی‌شود.

ایران همواره یکی از کشور‌هایی است که در بازیکن سازی و استعداد فوتبال، در آسیا حرفی برای خود دارد. بسیاری از ستاره‌ها و بازیکنانی که در لیگ ایران می‌درخشند، به راحتی آن‌ها را به فروش می‌رساند که این موضوع می‌تواند، ضربه مهلکی را به فوتبالمان وارد کند.

حمید درخشان کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ضعف بازیکن سالاری در فوتبال ایران گفت: مدیران باید در این خصوص تصمیم گیری‌های درستی انجام دهند. باید کسانی را در فوتبال پایه بگذاریم که هم از سوابق و هم از نظر کیفیت، در اولویت اول باشند. در سالیان گذشته در فوتبالمان کسانی وجود داشتند که در این موارد سازنده بودند. تیم‌های مثل بانک تهران، پاس تهران و فجرسپاسی، بازیکن سالاری خوب داشتند و بازیکنان با کیفیتی را به فوتبال ایران معرفی کردند. متاسفانه در حال حاضر، این اتفاقات رخ نمی‌دهد. کسانی که در تیم‌های پایه می‌آیند، سازنده نیستند. آن‌ها به دنبال گرفتن نتیجه و مقام خود هستند. هیچ کسی در فوتبال ایران، به دنبال ساختار و سازندگی نیست. همه به دنبال این هستند که فقط نتیجه بگیرند و در آخر بگویند تیمم قهرمان شده است. مشکل ما این است که مربیانی نداریم که با حوصله و آموزش درست، به این موضوع بیندیشند. بعضی از این آقایان فقط مدرک می‌گیرند سریع وارد عرصه  مربیگری می‌شوند. مربی فاکتور‌های دیگری هم دارد. زیر ساخت‌های فوتبال کشورمان، اصلا قوی نیست و افتضاح است. باشگاه هایمان هم توجهی به بازیکن سازی نمی‌کنند. بیشتر باشگاه‌ها به دنبال جذب بازیکنانی هستند که فقط با آن‌ها نتیجه بگیرند. اصلا به این فکر نمی‌کنند که این بازیکن می‌تواند در آینده برای آن تیم مثمر ثمر باشد یا خیر. باز هم می‌گویم که در فوتبال ما، بحث سازندگی گم شده و وجود ندارد.

او ادامه داد: به همین دلایل است که در لیگ فوتبالمان، نمی‌توانیم ۴ مهاجم آینده دار از لیگ انتخاب یا دعوت کنیم. ما از داشتن بازیکنی که برای آینده بتواند به فوتبالمان کمک کند، غنی نیستیم و ضعف داریم. باید از امثال انصاری فرد‌ها و طارمی‌ها در فوتبالمان زیاد داشته باشیم تا بتوانند به فوتبال کمک کنند. اشکال ما این است که باشگاه هایمان در رده‌های پایه، به هیچ عنوان دقت بالایی ندارند. به همین دلیل است که ما کمبود بازیکن خوب و آینده در فوتبال کشورمان داریم. کشور برزیل، کشوری است که بازیکنان بزرگ و آینده داری را به فوتبال معرفی می‌کند. دلیل این امر هم است که در برزیل به رده‌های پایه و سازندگی بیشتر توجه می‌کنند. وقتی در فوتبال کشور سازندگی باشد، آن موقع می‌توانیم به داشتن قایدی، صیادمنش یا ... افتخار کنیم. باید امثال مهدی قایدی در فوتبالمان زیاد باشد به شرطی که شرایطی برایشان فراهم کنیم تا بیشتر رشد کنند. باید بازیکنان پایه را پروش دهیم و به فوتبالمان معرفی کنیم.

درخشان در پایان اشاره کرد: باشگاه‌ها باید توجه زیادی به زیر ساخت‌ها داشته باشند. باید مربیان با تجربه و استعدادیاب‌های خوبی برای باشگاه هایشان استخدام کنند که آن‌ها بتوانند استعداد‌های خوبی به فوتبال معرفی کنند. امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور، چنین اتفاقی در فوتبال کشورمان رخ دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار