معضل اجتماعی فرزندخواندگی‌های غیر قانونی در مشهد

فرزند خواندگی‌های غیر قانونی؛ در طبقات متوسط جامعه و سنتی شکل می‌گیرد، زیرا خانواده‌ها از قوانین آگاه نیستند و یا اهمیتی به هویت‌مندی قانونی نمی‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فرزندخواندگی، داستان مفصل و پیچیده‌ای دارد و بازگویی آن برای آن‌ها که در این راه قدم می‌گذارند و همچنین برای مددکاران، کارشناسان بهزیستی و مسئولان این فرزندان، لذت‌بخش و در عین حال غم‌ انگیز است.

مهدی نخعی مدیر بهزیستی مشهد  با اشاره به فرزندخواندگی غیر قانونی یا خرید و فروش کودکان می‌گوید: هیچ آماری از میزان واقعی فرزند خواندگی غیر قانونی یا خرید و فروش کودکان در دست نیست، اما کسانی که پس از قبول کودک به فرزندخواندگی بدون طی مراحل قانونی، برای گرفتن شناسنامه به ما مراجعه می‌کنند، حدودا ۲۵ درصد میزان کل فرزند‌خواندگی‌های قانونی هستند که از طریق ضوابط و مقررات انجام می‌گیرند.

او با بیان اینکه فرزند‌خواندگی در یکی دو سال اخیر، تغییر چندانی نکرده می‌افزاید: با اینکه تلاش در جهت کاهش پشت‌‌نوبتی‌های فرزندخواندگی، توسط تیم تخصصی بهزیستی که باعث کاهش فرزندان شیرخوارگاه شده است ولی آمار پشت نوبتی‌های فرزندخواندگی همچنان بالا است، چون اکثر خانواده‌ها متقاضی تحویل فرزند شیرخوار هستند و بر اساس قانون امکان واگذاری فرزند شیرخواره به آن‌ها وجود ندارد.

مدیر بهزیستی مشهد ادامه می‌دهد: اگر فرایند نگهداری از فرزند در خانواده بدون مدارک هویتی ادامه پیدا کند بچه در آینده دچار مشکل می‌شود، بنابراین بهتر است برای طی مراحل قانونی اقدام لازم را انجام دهند تا دچار مشکلات مضاعف نشوند.

نخعی با بیان اینکه  بیشتر فرزند خواندگی‌های غیر قانونی به شکل سنتی انجام می‌گیرد بیان می‌کند: فرزند خواندگی های غیر قانونی در طبقات متوسط صورت می‌گیرد، چون غالبا از قوانین آگاه نیستند و یا اهمیتی به هویت‌مندی قانونی نمی‌دهند و بر این اساس تا کنون تنها حدود ۵۵ کودک به شکل قانونی به فرزندخواندگی داده شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه متقاضیان فرزندخواندگی، گروه‌های مختلفی هستند که بعضی صاحب فرزند هستند و فرزندان دیگری می‌خواهند تصریح می‌کند: ۳۵۰ خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی در مشهد قرار دارند که نسبتا تعداد بالایی است و علت‌های مختلفی دارد، اما بررسی این علل هم شاید در اصل موضوع، تغییری ایجاد نکند و آمار پشت نوبتی‌های ما همچنان بالا است.

رابعه طهماسبی کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی مشهد نیز در این زمینه می‌گوید: شرایط و صلاحیت‌های خانواده‌های متقاضی را به دقت بررسی می‌کنیم و آن‌ها را با قوانین و دستور العمل‌ها تطبیق می‌دهیم که مبادا حقی از کودک ضایع شود و البته این کار مثل راه رفتن روی لبه تیغ است، چون اگر خانواده از پیگیری قانونی کار خسته، مأیوس یا ناامید شود ممکن است به روش دیگری متوسل گردد که نه به صلاح خودش و نه به نفع کودک است.

او می‌افزاید: ما نه می‌توانیم سخت‌گیری بیش از اندازه داشته باشیم که خانواده از پیگیری کار منصرف شود و هم باید به خاطر کودک و آینده‌اش صلاحیت‌های خانواده را بررسی و تأیید کنیم. این است که کار مددکار و کارشناس در این فرایند، دشوار می‌شود و در این گونه موارد ما برای توانمندسازی خانواده اقدام می‌کنیم تا بتوانیم حداقل شرایط مورد قبول قانون را در خانواده ایجاد کنیم که بشود فرایند قانونی برای او و کودک انجام شود.

کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی مشهد تاکید می‌کند: یکی دیگر از چالش‌های این موضوع افشای حقیقت برای کودک است؛ از همان زمان که کودک، سؤالات مختلفی در مورد تولدش می‌کند و یا موقع رفتن به مدرسه و میان دوستانش، چیز‌هایی از دیگران راجع به خودش و والدینش می‌شنود باید حقیقت با او در میان گذاشته شود و با کمک روان‌شناس و مددکار، این موضوع واشکافی گردد که کودک از این موضوع صدمه نبیند و دچار آسیب روحی نشود.

طهماسبی اظهار می‌کند: بعضی خانواده‌ها بچه‌های اطرافیان یا اقوام خود را که به دلیلی از خانواده طرد شده یا دچار مخاطرات جدی خانوادگی هستند به صورت سنتی به فرزندی می‌پذیرند و سال‌ها بعد هنگامی که برای مدرسه رفتن نیاز به شناسنامه هست یا در اتفاقات و سوانح که ثبت هویت کودک مورد نیاز می‌باشد به نهاد‌های قانونی و بهزیستی مراجعه می‌کنند که این شرایط، همان وضعیت شکننده و حساسی است که ما باید خیلی با احتیاط و با آرامش، قضیه را پیش ببریم و به گونه‌ای مشکل را حل کنیم که هم خانواده دلسرد و ناامید نشود و کار را تا پایان ادامه دهد و هم کودک صدمه نبیند و بتواند از این فرایند عبور کند.

او می‌افزاید: به نظر من باید قانون حمایت از کودکان و نوجوانان باید بازنگری شود تا با تسهیل شرایط فرزندخواندگی، متقاضیان را قانع کنیم که همین مسیر قانون را پیگیری کنند و خدای ناکرده به سمت و سوی دیگری برای گرفتن بچه نرود، چون چالش‌های زیادی در آن مسیر هست و همه‌ی خانواده و کودک و همچنین کارشناسان ما و دستگاه قضایی را درگیر می‌کند و مشکلات متعددی بر سر راهشان قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار