نشست بررسی مشکلات زیست محیطی گیلان

آلودگی محیط زیست در گیلان به بهانه ایجاد اشتغال پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری گیلان در نشست بررسی مشکلات زیست محیطی، گفت: سرمایه گذاران واحد‌های تولیدی و کارخانجات موظفند پیش از راه اندازی واحد‌های تولیدی نسبت به ساخت تصفیه خانه مطابق با استاندارد واحد خود اقدام کنند.

او با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: آلوده کردن محیط زیست به بهانه ایجاد اشتغال به هیچ عنوان پذیرفته نیست و با واحد‌های متخلف برخورد قانونی می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: برخی از آلایندگی‌های واحد‌های تولیدی به رودخانه‌های پایین دست هم سرایت کرده و مسئولان مربوطه و دستگاه‌های متولی باید به جد پیگیری این موضوع باشد و در صورت هرگونه کوتاهی در این زمینه با مدیر متخلف برخورد می‌شود.

مهدی فلاح میری، دادستان رشت هم در این نشست افزود: واگذاری هرگونه مجوز ایجاد واحد‌های تولیدی پیش از تایید زیر ساخت‌های زیست محیطی آن تخلف است.

او با اشاره به آلودگی برخی از رودخانه‌های گیلان گفت: متولی اصلی رسیدگی به معضلات محیط زیست، اداره کل محیط زیست است و در صورت مشاهده کوچکترین کم کاری در زمینه زیست محیطی باید به دادگستری گزارش داده شود.

دادستان رشت افزود: متاسفانه اراده‌ای در برخی از دستگاه‌های متولی وجود ندارد و برخورد قاطع با آلوده کنندگان محیط زیست از سوی دستگاه‌ها انجام نمی‌شود.

مهدی فلاح میری همچنین معضل زباله سروان را یکی از معضلات استان دانست و گفت: باید حل این معضل تسریع شود.

احمد اقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم در این جلسه افزود: صیانت و حفاظت از محیط زیست گیلان دغدغه اصلی مردم است و بر اساس قانون فعالیت اقتصادی باید بر مدار حفظ محیط زیست بوده و مانع تخریب منابع خدادادی گیلان شود.

عباس صابر، معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری گیلان هم در این جلسه گفت: با توجه به تولید فاضلاب متفاوت در کارخانجات مختلف، تمامی واحد‌های تولیدی و صنعتی موظف به احداث تصفیه خانه در واحد تولیدی خود هستند.

فرهاد دلق پوش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این جلسه افزود: شهرک صنعتی رشت یکی از چند شهرک صنعتی بزرگ کشور است که با توجه به سوابق احداث و مدرن بودن واحد‌های تولیدی، باید زیر ساخت‌های لازم برای کاهش آلایندگی آن فراهم شود.

او گفت: از ۳ هزار واحد تولیدی در گیلان ۴۵ واحد آلاینده هستند که از این تعداد ۶ واحد آلاینده در شهرک صنعتی رشت وجود دارد که باید با حمایت از این مجموعه‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات برای احداث تصفیه خانه اقدام کنند.

احسان اله شکری، معاون نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان هم در این جلسه تصریح کرد: تمامی شهرک‌های صنعتی موظف به راه اندازی تصفیه خانه هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند.

 


انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.