آغاز سرشماری تابستانه حیات‌وحش چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، از آغاز سرشماری تابستانه حیات‌وحش این استان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز سرشماری تابستانه حیات‌وحش شاخص این استان گفت: این سرشماری در ۱۰ روز آینده با همکاری جمعی از کارشناسان و نیرو‌های اجرایی این اداره کل ادامه دارد.

او افزود: برنامه سرشماری تابستانه حیات‌وحش استان در پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری و تعدادی از مناطق طبیعی آزاد و با حضور جمعی از کارشناسان، معتمدین محلی، نیرو‌های داوطلب دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست آغاز شده است.


بیشتر بخوانید


احمدی با بیان اینکه در مرحله نخست سرشماری حیات‌وحش استان، پنج تیم اجرایی، بررسی و پایش منطقه حفاظت‌شده شیدا را به پایان رسانده‌اند، تصریح کرد: تلاش می‌شود این سرشماری‌ها در بازه‌های کوتاه‌مدت و با استفاده از تمامی تجهیزات عملیاتی و نیرو‌های انسانی انجام شود تا با توجه به وسعت مناطق و پراکندگی حیات‌وحش در این فصل، آمار‌های به دست آمده از دقت بالاتری برخوردار شوند.

او در خصوص گونه‌های جانوری شاخص استان که در سرشماری تابستانه مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند، یادآور شد: در این برنامه بسیاری از گونه‌های جانوری سرشماری خواهند شد، اما با توجه به شرایط فصلی، سرشماری‌ها بر گونه‌های غالب هر منطقه به ویژه پستاندارانی همچون کل و بز متمرکز شده است.

احمدی همچنین به تهیه برخی تجهیزات عملیاتی برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌های پژوهشی زیست‌محیطی و سرشماری حیات‌وحش در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری تعدادی دوربین چشمی، تلسکوپ ویژه مشاهده حیات‌وحش، دوربین تله‌ای و هلی‌شات برای انجام این برنامه‌ها تهیه شد تا علاوه بر توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در مطالعات و کاهش درصد خطا، کمبود نیروی انسانی در این زمینه نیز تا حدودی جبران شود.

او درباره استفاده از دوربین‌های تله‌ای در مناطق حفاظت‌شده استان افزود: از این تجهیزات برای مشاهده و بررسی چگونگی حیات برخی گونه‌های کمیاب همچون گربه‌سانان و سنجش صحت و درستی گزارش‌های مربوط به آسیب‌های حیات‌وحش به باغات و مزارع استفاده می‌شود که در سال جاری تعداد این دوربین‌ها نیز افزایش یافته است.

احمدی به تجهیز تالاب بین‌المللی چغاخور و گندمان به دوربین‌های مداربسته نیز اشاره کرد و یادآور شد: استفاده مطلوب از این تجهیزات موجب می‌شود تا در کنار تجربه و دانش نیرو‌های اجرایی و فعال حوزه حفاظت محیط‌زیست، اطلاعات دقیق‌تری از شرایط مناطق برای تدوین پژوهش‌های مرتبط به دست آید.

او درباره برآورد حاصل از سرشماری تابستانه اظهار داشت: به طور معمول سرشماری زمستانه به دلیل تجمع حیات‌وحش از ضریب خطای کمتر و دقت بالاتری برخوردار است، اما با توجه به گشت و کنترل و پایش‌های انجام شده در ۶ ماه گذشته آمار حیات‌وحش استان روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.