نمایندگان شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاران را از سوی شاغلان بیکار شده را به استناد قانون کار، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه پنج ساله پنجم تعیین کردند.

به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ماده 6 این طرح را با 131 رای موافق، یک رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.
به موجب ماده 6 این طرح کلیه شاغلان در مشاغل با قراردادهای کار موقت و غیرموقت یا ثابت، رسمی، پیمانی و کارمعین حسب مورد موضوعات تبصره ماده‌(30) قانون‌کار، ماده‌(50) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند‌(د) ماده‌ (50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که ظرف مدت یک‌سال قبل از وقوع بیکاری حداقل شش‌ماه سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری داشته باشند و در این قانون بیمه شده نامیده می‌شوند با رعایت جدول ماده ‌(17) این قانون، از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌گردند.
براساس تبصره ماده 30 قانون کار دولت مکلف است با توجه به اصل بیست و نهم قانون اساسی و با استفاده از درآمد‌های عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده کارگاه‌های موضوع ماده 4 این قانون اقدام و با توجه به بند 2 اصل چهل و سوم قانون اساسی امکانات لازم را برای اشتغال مجدد آنان فراهم نماید.
ماده 50 قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح دارد کارمندان، مشمول استفاده از مزایای بیمه بیکاری مطابق قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.
در بند د ماده 50 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی آمده است دولت مجاز است برنامه جامع بیمه بیکاری کارکنان رسمی و پیمانی و افراد طرف قرارداد با دستگاههای اجرائی را تصویب و با استفاده از منابع دستگاه اجرائی و دارنده ردیف و منابع حاصل از مشارکت بیمه‌شدگان از سال دوم برنامه اجراء نماید./گ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار