اجرای طرح تحقیقاتی خرما در جهرم

با انجام طرح تحقیقاتی در جهرم مناسب‌ترین زمان برداشت خرما اعلام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زرگری محقق و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۰ در باغ ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم نسبت به گرده افشانی درختان خرمای شاهانی، برحی و مجول اقدام و در مرداد و شهریورماه نیز محصول هر رقم براساس زمان برداشت در قالب طرح آماری کشاورزی برداشت شد.

او ادامه داد: خواص کمی و کیفی محصول این ارقام اندازه گیری و مورد مقایسه قرار گرفت و سپس با توجه به مزیت نسبی و تولید اقتصادی، مناسب‌ترین زمان برداشت به باغداران استان فارس معرفی شد.

 عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس افزود: درآمد تجاری و پایداری صنعت خرما با اجرای این پروژه تحقیقاتی در استان فارس تضمینی است.

به گفته او بازارپسندی برای خرما تابع زمان برداشت است و رعایت مناسب‌ترین زمان برداشت یک یا چندمرحله‌ای خرما سبب افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی خواهد شد.

حمیدزرگری، مجری پروژه افزود: برداشت زودهنگام سبب می‌شود تا بخشی از میوه به صورت خارک غیراستفاده چیده شود و برداشت دیرهنگام نیز به واسطه ریزش، ترشیدگی و پوسیدگی میوه باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار