در ادامه بحران پیمان آکوس؛

حمایت فیلیپین از قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با آمریکا و انگلیس

وزیر خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای از توافق زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا حمایت کرد و آن را اقدامی برای توازن قوا در منطقه دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد از پیمان دفاعی جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا حمایت می‌کند و امیدوار است که این پیمان بتواند توازن قوا را در منطقه هند و اقیانوس آرام حفظ کند.

این در حالی است که این دیدگاه فیلیپین با دیدگاه همسایگانش به شدت در تضاد است.

تئودورو لوکسین، وزیر امور خارجه فیلیپین روز سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: «افزایش توانایی متحدان ما در خارج از کشور باید تعادل را بازیابی و حفظ کند نه اینکه آن را بی ثبات سازد.» این اظهارات لوکسین با موضع اندونزی و مالزی متفاوت است.

پیمان امنیتی سه جانبه بین آمریکا، انگلیس و استرالیا که به آکوس معروف است، استرالیا را در زمینه استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از توافق برای مقابله با رشد روزافزون قدرت چین به فناوری می‌رساند.

دریای چین جنوبی همچنان منبع تنش است زیرا آمریکا - شریک دفاعی فیلیپین - و متحدان غربی به طور مرتب عملیات موسوم به "آزادی ناوبری" را انجام می‌دهند که چین با عصبانیت به آن واکنش نشان داده است.

فیلیپین از آنچه حضور "تهدیدآمیز" صد‌ها کشتی چینی "شبه نظامی دریایی" در منطقه اقتصادی خود خوانده، خشمگین است و اتحاد آکوس را اقدامی علیه قدرت رو به افزایش چین در منطقه می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار