گروه افغانستان باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

شب‌های خراسانی ضیافتی از دیار افغانستان در دل تهران + فیلم

شب‌های خراسانی ویژه برنامه اتباع افغانستانی در تهران است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  شب‌های خراسانی ویژه برنامه اتباع افغانستانی در تهران است که در آن آداب و فرهنگ مردم افغانستان برای ایرانیان به نمایش گذاشته می‌شود.

این برنامه که تحت نام شب‌های خراسانی در دل پایتخت ایران بر گزار شد را اعضای خانه ادبیات افغانستان با جمع از شعرا دانشجویان و پیشه وران فرهنگی برگزار کرده بودند. 

شب های خراسانی چه ویژه برنامه ای است؟

 برنامه شب های خراسانی شامل معرفی فرهنگ افغانستانی به جامعه ، ملت ایران و شناخت بهتر از فرهنگ، آداب و رسوم مردم افغانستان برای کشور همسایه شان ایران  است. 

برنامه از چند بعد قابل دید بوده که هر یک ارزش‌های به سزای خود را داراست. 

 بعد فرهنگی

معرفی لباس‌های فرهنگی افغانستانی از سراسر کشور از واخان تا به هلمند همه در این برنامه  معرفی شدند.  لباس‌های محلی از یخن روزی‌های مردانه و زنانه، برک، خامک دوزی ها، انواع زیورآلات سنتی، کلا‌های سنتی به نمایش گذاشته شده بود.

لباس محلی

همچنین پخت غذا‌های محلی که تنوع زیاد آن به معرفی گرفته شده بود و برای شناخت آن از مردم ایران دعوت شده بود تا آشنایی بیشتری با فرهنگ این کشور داشته باشند.

غذا‌های محلی مانند: آشک، منتو، بولانی و از شرنی باب هم، بوسراق، گوش فیل، خجور معذفی شدند. 

بنیانگزار محفل  شب های خراسانی گفت: به خاطر مستحکم شدن روابط و دوستی‌ها بین ملت ایران و افغانستان ما اقدام به برگزاری چنین محفلی کردیم.

در بخش دیگر این برنامه، شعر و شاعری،  قصه خوانی و گویش خاطرات نیز بود. شعرای جوان افغانستانی  در این شب هنر نمایی کرده و شعر‌هایی سرودند و بر جذابیت این محفل اضافه کردند.

یکی از اشتراک کننده‌ها می گوید: ما روابط خیلی دیرینه با ایران داریم، از همه ابعاد چه فرهنگی یا هم زبانی، وی روابط ایران با افغانستان را ریشه دار  می داند.

غذاهای محلی

احسانی، یکی از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تعلیم وتربیه کابل می گوید که این چنین محافل برای نزدیک ساختن فرهنگ‌ها و شناخت بیشتر از فرهنگ‌های مردم افغانستان موثر است. 

وی گفت:  ایران و افغانستان روابط خیلی قدیمی از بعد فرهنگ و زبان دارد، چیزی که روابط این دو ملت را از همه بیشتر مستحکم کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
چرا شبهای خراسانی؟ خراسان که مال ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
افغانستان ، ایران، تاجکستان،( خراسان بزرگ)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
چه ربطی به خراسان دارد؟ نکند طالبان ادعای خراسان ایران عزیز را کرده باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۳۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
لطفا بفرمایید برنامه ای که برای آداب و رسوم افغانستان می باشد چرا باید با نام شبهای خراسانی باشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۰۸:۲۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
اگر فرصت داشتی یک کمی تاریخ مطالعه کن لطفا؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
اگر تاریخ را مطالعه کنیم باید افغانستان، کشورهای تازه استقلال یافته شوروری(ترکمنستان، آذربایجان ، تاجیکستان و ...) بحرین و ... را جز ایران بنامیم ولی اینها دیگر جزء ایران نیستند. داشتم داشتم حساب نیست، دارم دارم حساب است . خراسان نگین ایران است لاغیر
Germany
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
برنامه خوبی. ولی باید بیشتر باشه و همینطور در تمام ایران اجرا بشه. دولت ایران باید حق شهروندی و انسانی همه اتباع افغان رو به رسمیت بشناسه. با برگزاری کارگاها، سمینارها و همایش های محلی به تبادل و آشنایی فرهنگی ، رسم و رسومات معرفی بشه. از وجود ظرفیت های انسانی اینها باید استفاده بشه. البته نه فقط برای افغان ها بلکه برای همه کشورها. مردم ما باید یادبگیرن با مهاجر چجوری رفتار کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
حتما خودت افغانی هستی تا جای که من می دانم هیچ ایرانی از هجوم افغانها به ایران خشنود نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
منم همینو میگم واقعا افغانیها چقدبدبختند که به کشوری مثل ایران مهاجرت کردن،ایرانیا بدبختا خودشون همه زیرخط فقرن از گشنگی دارن میمیرن،بهم دیگه رحم ندارن ،همشون ازهم تیغ میزنن
آخرین اخبار